Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5263 ggr
Sackum
1

Gjorde jag rätt? (hälta)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sheltie fick diagnosen slipped tendon (sheltiehäl) för drygt 5 veckor. Allt igenom har jag, som den typiska matte man kan vara, tänkt om jag borde skött situationen bättre..

Under slutet av en kort kvällspromenad innafattande hundkompis-race knäckte det plötsligt till i Xavis ben och han rusade olyckligt skällande och tjutande de 100 metrarna hem. Först där stannade han, och han var blockhalt. Ringde jourveterinären, som sa att vi skulle känna så inget var brutet och att vi skulle åka in om han inte slutade halta nästa dag. Inget var brutet och själv trodde jag att det var en sträckning för han var så klart öm och svullen vid hasen. Timeat nog hade han en bokad vaccingeringstid redan dagen därpå så jag tänkte väl att han ändå skulle in då..

Xavi skadade benet när han var valp också; Under lite busande skrek han plötsligt till, blev halt och fick ett sår på insidan av låret. Just p.g.a. såret blev vi oroliga och åkte 20 mil till närmaste kvällsöppna djursjukhus med röntgen, och jag undrar om jag inte borde gjort det denna gången med med tanke på hur mycket som kan vara fel vid hälta…

Så jag undrar helt enkelt för att vara säkrare en ev. nästa gång, hur skulle ni göra/har gjort om hunden plötsligt blivit blockhalt utan något brutet? Jag tål kritik men helst inte påhopp. ;)

Viccan92
0

Jag skulle avvakta till nästa dag och har inget blivit bättre då skulle jag ringa direkt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

russin
0

Jag skulle nog gjort precis som du och avvaktat en natt för att se hur det var dagen efterGlad

Jag har själv en tös (idag 1,5 år) som blev trampad på över ena låret som valp och hon sa visserligen ingenting, men höll upp bakbenet helt tills vi kom hem - alltså blockhalt (åkte bil en liten bit) - började stödja försiktigt på den lite senare på kvällen och dagen efter så markerade hon bara lite. Efter ett dygn till så gick hon helt rent, så jag åkte aldrig till veterinären då jag mest ansåg hon helt enkelt bara fått "lite ont".

Av en annan anledning (misstanke om patella, trots kollad fri 3 månader innan) så var jag hos vetten med henne i februari i år, men då knät var fast och fint och klämde han vidare över ryggen och hon markerade på ett ställe. Röntgen gjordes för säkerhets skull, som visade att allt var okej och att det enbart var en mjukdelsskada (förmodligen hänt under något race i skogen). Läkte med massage och stretching på kort tid.

Däremot så syntes trampet hon fått som liten valp, sa vetten - det syntes väl att hon hade en gammal avläkt skada precis där hon blev trampad. Det hade tagit precis över bäckenfogen, så den är inte rak utan zickzackad. Tack och lov inget som hon kommer ha problem av - inte ens om hon kommer gå i avel, men där ser man hur lätt saker ändå kan gå galet fast man tror att "bara gjorde lite ont". Nu hade ändå inget gjorts om jag åkt in direkt, då det självläkte pga mjukt valpskelett. Men det har lärt mig vara lite mer försiktig med valpar och tyngre hundarGlad

Men med facit i hand, så är jag ändå inte den som åker in till veterinären i tid och otid om det inte är akut - men det beror nog lite på vad som hänt före och sjukdoms/skadehistoria.

Vad är egentligen "sheltiehäl" ?

Belethien
1

Nä, du har inte gjort fel. Klart att det kan göra ont och om hunden har mycket ont så kan man åka in och hämta smärtstillande. Men precis som din veterinär sa åt dig så brukar man vänta en-två dar för att se om hältan avtar innan man åker in för att röntga benet. Ibland kan det helt enkelt vara en sträckning. Hade du åkt in hade du nog antagligen blivit hemskickad med smärtis bara. Slipped tendon kan påverka hundarna olika mycket - vissa måste opereras medan andra bara har lite hälta. Så smärtan är också lite olika beroende på individ och åkommans grad.

Under lek blev lillkillen nedtrampad av en större hund; jag var säker på att benet var av för han vägrade gå på det och skrek som en stucken gris. Vet gav smärtis och sen fick vi vänta ett par dar, blev det inte en liten förbättring inom den tiden så hade vi åkt in igen och undersökt vidare. Nu blev det bättre ganska snabbt så det löste sig för vår del. Men ett benbrott hinner inte växa fel på ett par dag och därför kan man avvakta innan man röntgar, speciellt om det är under jourtid djuret skadar sig. Förutsatt att den inte har väldigt ont och måste ha smärtis.

Himla trist att din kille fick problem - hur gammal är han?

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Belethien
0

#2 Sheltiehäl/slipped tendon är när den ytliga böjsenan i hasleden hoppar ur led. Som patella luxation fast det berör hasleden.

Mer info: http://www.sssk.org/sheltiehael.pdf

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

russin
0

# 4 okej - då fick jag veta det. Har hört det förut, men aldrig gått in närmare på vad det egentligen är.

[Driva]
0

Om det händer på em/kvällen och det inte verkar brutet hade jag också avvaktat tills nästa dag.

Däremot undra jag lite när en på klubben hade en hund som varit blockhalt i fyra dagar, och fortfarande inte åkt till veterinären, det tyckte jag var lite konstigt…

Björnidet
0

Det jag hittat om Sheltie är att det verkar vara vanligare med den skadan hos just den hundrasen än andra och för att få hunden frisk rekomenderas operation. I de studier som gjorts har det visat sig att om man lindar eller medicinerar för infektioner så kommer skadan ändå tillbaka efter ett tag. Googla på "sheltiehäl" så får du se studien.

Björnidet
0

#2 lo-katt.

Att det heter sheltiehäl beror på att det just är Sheltie som oftast drabbas av den skadan. Jag hittade en sida på www. sssk.org/sheltiehael.pdf  också där det fanns en länk om detta.Kolla där.

Sackum
0

Tack för svar! Det som gäller är alltså att det väldigt sällan är jätteakut med hälta, så man kan åka in om hunden verkar ha mycket ont eller om det inte går över på en dag? Heh, jag läste runt 20 böcker innan jag skaffade Xavi men hoppade helt över sjukvårdsbitarna, jag borde nog köpa en handbok i det känner jag (satsar dessutom jättehårt på att bli veterinär, smart där..).

#3 Det hade de alldeles säkert, veterinären som gav honom vaccin hade inte ens hört talas om slipped tendon (vilket jag dock kan förstå eftersom den är så pass ovanligt bland andra hundar). Jag hade kvällen innan googlat lite på måfå om hältor, och hade riktig tur som hittade SSSK's text om sheltiehäl och tog med en utskrift dit så Xavi kunde få en remiss till en kirurg.

Två år är han, och det är just den här säsongen som jag börjat träna agility och tävlingslydnad med honom så det är tråkigt. Men nu är det inte så långt kvar, bandaget har tagits bort och redan i augusti får vi börja träna lite agility igen! :)