Har min hund tandfel?
Ja det ser ut som överbett.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Det var det jag misstänkte med hon skulle vi använda till avel kan ju inte avla på en med tandfel :( urk vad sur jag blir
Okej - inte för att vara elak, men köper man en vuxen hund just för att använda i avel så borde man väl åtminstone öppna munnen på den själv och kolla att bettet är korrekt ?
En vuxen hund man vill köpa in för avel, går man igenom noga - för där finns ju redan alla dom synliga saker, som kanske inte finns hos en valp. Därtill tillkommer ju självklart de olika hälsotesterna, men dom ska ju redan finnas på hunddata.
Så tyvärr - antingen försöka sälja tillbaka den eller behåll som sällskapshund. En dyrköpt läxa.
Jag tycker för övrigt som om ena framtanden ser väldigt ful ut. Hade den ätit på något precis före du tog kortet eller är där en skada ?

Hon har tandsten jag kollade tänderna faktiskt men hon kännde ju inte mig så hon for runt som en ål inte lätt att se så mycket då.
Jag har fått olika svar vissa säger överbett och vissa säger att det inte är något att oroa sig över. Bara vara extra noga med vilken hane man väljer sen hur hans tänder ser ut.
Jag har några pinscher fantaster som ska få kika på henne.
#5 En hund med bettfel ska inte avlas på.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
din hund har saxbett….
Tycker inte det ser ut som något överdrivet överbett, snarare ett saxbett. Men framtänderna är lite väl vinklade framåt kan jag tycka. Nu är jag ingen expert på just bett, men något överbett tycker jag inte det ser ut som.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vart din hund inte vetbesiktigad i samband med köpet?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
När en hund har överbett så är väl den översta canintanden FRAMFÖR den undre canintanden? Det har ju inte hunden på bilden i huvudinlägget.
#9 Tänkte också på det, köper man en framtida avelshund så skulle då iallafall jag ha krävt en vet.besiktning på hunden först.
#10 Överbett menar du?
#12 Ja givetvis, hehe
ska rätta till det. Är så inställt på underbett då min havanais har ett bettfel (underbett då)
#8 får du också rätta till
#14 haha, ja jisses!
är inte saxbett det korrekta bettet?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Mvh Jenna
ja ska man avla på sin hund så borde man vara ganska påläst innan och åtminstonde vet bes hunden och kolla i munnen åtminstonde

Jo de ska ju ha sax bett men tycker att tänderna står ut lite för mycket. så att det blir ett över bett.
Nej hon var inte veterinär besiktigad vart jätte chockad över det.
#18 som sagt jag kollade munnen på henne men han inte se detta lilla ev. bettfel då hon for runt som en ål.
Oja hon har tandfel överbett o ganska mycket med tycker jag. Detta med att du tänkt ha henne som avelshund så ska det stå i pappret i vetrinärbesikningen att hunden har bettfel, det ska inte en bra vetrinär missa. Man köper inte blivande avelstik utan vetriärbesikning eller renkollat stamtavlan så allt ser fint ut. Sen är det förståss som så att man aldrig kan köpa avelshund eftersom inte man kan garantera att den är så fin o passar som det. Det är ändå samma hund du skaffade så det är bara njuta av allt annat :) passa på o njut kull med valpar tar tid o kraft 

En kompis visade en jätte berömd dp upp födare bilden på tänderna och sa att det inte var någon fara det är bara tandstenen som ser illa ut annars är det helt ok.
Spelar det verkligen någon roll vad alla andra säger då?
Tycker du själv att de är okej att avla på en hund med bettfel och riskera att föra vidare problemet på valparna?
Vad är det du vill komma och framföra med din avel, om inte helt sunda och friska individer undrar jag?
Mvh Jenna

#22 En dvärgpinscher ska ha ett sax bett och hennes bett var ingen fara det är ett korrekt sax bett jag har ju 3 andra 1 med tångbett 2 med sax men det syns knappr att de har sax bett. Claras sax bett syns inte heller om man inte kollar typ snett under ifrån. Men hon ska veterinär besiktas på tisdag nästa vecka får se vad veterinär säger
Jag fattar inte varför man köper en hund som man ska använda till avel utan att besiktiga först… Jag vet inte men jag tycker inte det är en ursäkt att:
"Nej hon var inte veterinär besiktigad vart jätte chockad över det."
i min värld tar man inte hem hunden då…. Inte om det handlar om avel…
Jag är inte helt påläst om bett osv.
Men jag kan tycka att spelar de någon roll om det "knappt syns"?
Finns det så få pinscher med ett, enligt rasen, korrekt bett att det är "okej" att avla på bettfel? Även om de är små och knappt syns. Det är ju endå något man avlar vidare på och som kan förvärras i de yngre generationerna?
Mvh Jenna
Hunden har ett korrekt saxbett. Har hon alla tänder?
Bra att hon ska veterinärbesiktigas!
Jag ser heller inget fel i bettet?!
Ronja har liknande bett. (sett från denna vinkel) Och enligt mig, vet. besiktningen, och samtliga utställningsdomare så är hennes korrekt. (sheltie)
Mvh Emelie 
Själv tycker jag dom inte sitter tillräckligt tätt för att vara ett korrekt saxbett - utan tycker det ser ut som en glipa mellan tänderna i över och underkäke - men jag kan ha fel. Skulle vilja se en bild helt från sidan.

Att vi tog hem henne utan en veterinär besiktning var en ren chansning. Då vi fick åka 7 timmars bilresa upp till hennes föra boende. Och våran bil är väll inte den bästa för sådana resor. Så då bestämmde vi oss för att Chansa. Men nu har vi visat hennes tänder för uppfödare osv. de alla säger att det är ett korrekt sax bett. Alla tänder är på plats. Och hon ska veterinär besiktas nästa vecka.
30# skitbra… :) då låter det väl som det löser sig iaf
jag tycker det ser ut som överbett iaf kollar man bilder på saxbett här bla så ser man saxbett http://www.loggboken.info/Hundens-skotsel.htm
innan du ska avla ska du väl ställa ut henne o även putsa bort tandstenen, då kommer vetrinären säga om hunden har bettefel eller inte.
# 32
De shematiska bilderna är över hundar med lätt öppen käke, skulle hellre sett bilder med slutna käkar.
#De allra flesta hundar har saxbett. Tångbett kan drabba äldre hundar, för att den yttersta emaljkanten på framtänderna slits ner. Underbett och överbett förekommer när antingen överkäken eller underkäken av någon anledning har blivit för lång.." Står det under bilden, skribenten verkar ha missat att intw alla raser skall ha saxbett.
Fast att inte alla hundar ska ha saxbett är ju för att vi har avlat dem så. Och då är ju anledningen, som det står, att över- eller underkäken är för lång. Så jag tycker att texten är helt korrekt.
33 som Katti säger så ska inte alla raser ha saxbett så jag ser inte heller något fel i den texten. Men jag tänker mer på den "ritade bilden" över de olika betten. Där ser man sax,tång,över o underbett där tycker jag att TS hund ser ut att ha lite överbett men ser man sen på hundens (TS hund) hörntänder så är de korekta som saxbett. 
# 35 O jag vill ff se schematiska bilder över de olika betten med slutna käkar, dvs som TS foto på sin hund.
36, ser du fel på den bilden eller vad? jag visa bara denna eftersom man kan gämnföra o denn ger mer insikt hur hörntänderna är vid olika betten. Googla så kanske du hittar det du söker. vad betyder ff?
FortFarande gissar jag på att " FF " betyder :P

FF kan oxå betyda framförallt….
//L
Och för fan ;-) och föräldrarfritt ;-) haha fast tror inte det i detta fallet!
haha :P

#40 jo såklart,, men varför låta så otrevlig,,, jag vet inte vad ff betyder i just detta,, men som sagt jag tror inte heller att dom menar föräldrarfritt…
/Linda
bara fantasin som sätter gränsen :)