Revirkissar?Revirbajsar?HJÄLP!
Hej!
För drygt en månad sedan fick vi ju hem vår andra hund, en valp. Uno
Och innan dess hade vi storebror Mogge som nu är ca 1år3mån gammal.
De senaste veckorna har Mogge börjar kissa och bajsa inomhus. Han har varit rumsren hur länge som helst och har inte gjort inne nånting sedan han blev rumsren (sedan 6mån ålder kanske). Inte hemma hos oss och aldrig hemma hos nån annan heller.
Förrän nu då han kissar och bajsar hejvilt hemma hos oss, på natten mest men även under dagarna. Och det är nästan bara i vardagsrummet och det är där hundarna sover. Även valpen gör oftast inne i vardagsrummet men även i köket.
Vi rastar Mogge precis som vanligt, om inte t.o.m lite oftare iom att vi går ut med valpen så ofta, men tar inte med Mogge varje gång. Valpen går vi ju ut med 1 gång i timman.
Nu under natten har Mogge väckt oss 2-3ggr och jag har hittat kiss och bajs från honom (ja, jag vet att de är från honom o inte valpen då deras kiss/bajs är helt olika i form och mängd).
Jag blir tokig!!!! Vet inte vad man ska göra? Det hjälper ju inte och skälla på honom eller ta ut honom oftare, herregud han vet att man inte ska kissa/bajsa inne och hålla sig det kan han. Men det är som att han inte bryr sig längre bara för att valpen råkar kissa/bajsa inomhus då och då.
Är det revirmarkeringar det här eller vad är det frågan om? Går det över? Kan man göra något åt saken?
Herregud hela lägenheten stinker ju ammoniak snart och nu inatt hade han markerat över hela soffryggen, åhhhh!!!!
Hoppas nån kan hjälpa mig!
Jag har ju ganska nyligen fått hem hund nr två och hon är inte 100% rumsren. När hon kom började min äldre hund på snart 2 år kissa inne ibland. Så jag har löst det genom att ha altandörren öppen nästan hela tiden mellan promenaderna. Den nya vovven bajsar och kissar på övervåningen om hon får chansen. Misstänker att det blev lite för stort för henne efter att ha bott i lägenhet att få större yta att röra sig på så vi har satt en grind i trappen så hon inte får möjlighet att springa upp och kissa/bajsa där. Det kommer nog med tiden att lugna ner sig med det hos er med. En del hundar backar tillbaka lite när ny hund kommer. Det gjorde Shanti men nu har hon inte gjort nåt inne på någon vecka.
#1 Menar du att det bara är och ha tålamod, ignorera det och vänta ut det?
Hoppas det ger sig snart då… suck
Usch vad jobbigt
har tyvärr inget tips att ge men hoppas han slutar med det beteendet snart. Tär ju faktiskt på en psykiskt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
TS detta kan ha o göra med att det finns kanske någon tik som löper i närheten. Bajsar o kissar han ute oxå ? Inget annat som hänt, verkar han vara stressad lite oroligt? Ställer lite frågot o inväntar svar :)
#4 Finns säker någon tik som löper i närheten. I vårt område har i princip varannan människa hund. Dock är de hundar vi känner hanar. Ja han bajsar och kissar ute precis som vanligt, inga konstigheter.
Inget annat har hänt heller, allt är precis som vanligt faktiskt, han är sig själv, utöver inomhus kisseriet/bajsandet.

Om ni skämar av den vuxna hunden på natten så det inte kan görs inne, tänke mig en bur men det är olagligt att ha hunden i bur då, något som är lagligt är komposthage. Då har hon inte lika stor chans att han bajars!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#6 Bur skulle jag aldrig lägga hundarna i under natten och inte skiljda de åt heller. Men vi kommer skärma av vardagsrummet från och med imorgon, mest för att vi skrotade gamla soffan idag och köpte ny.
De kommer endast få vistas i vardagsrummet när vi är där. Deras sängar är förflyttade till ett annat rum nu. Det får vara den tillfälliga lösningen iaf
5 gör han inne närsom? Jag har en tik som är opererad för felplaceradurinledare och bajsar oxå inne, inte helt rumsren allså när hon kom men mycket bättre. Vi är väldig lyhörda för hennes singaler, hon säger inte till alla gånger tyvärr men om hon gör det får vi vara blixtsnabba :) Annars kan man som 6 säger skärma av lite det räcker med att de har ett rum att behöva minska ner det så mycket som en liten bur tror jag inte är behövligt. Jag har haft vuxen hund som gjorde inne nattetid, men minska ner hennes område till sovrum,kök o liten hall så bajsa hon inte inne. (omplaceringshund). Ni går bra promenader oxå? Jag kan rek att är han nattkissare/bajsare så ta gärna en längre promenad vid 20-21 sen bara en snabbis innan ni ska sova. Det hjälper Donna mycket o hjälpte även Chanel.
#8 Mest på natten har han gjort nu senaste veckan. Någon enstaka gång på morgonen också. Han har aldrig betett sig såhär förut. Japp vi kommer skärma av. Absolut, promenader och motion har vi bra rutiner på.
9 skärma av låt han bara vara i sovrummet det hjälpe våran nattbajsande Chanel men tänk på att gärna gå längre promenad senare än vad ni gjort :) Ett tips till ta bort mattor så slipper ni kasta sånt oxå 
#10 Kvällstid blir det oftast kortisar. De längre promenaderna kör vi morgon och eftermiddag. Så ska testa med längre kvällstid! Hehe aa mattan har legat i källaren i flera månader hehe. Tack tack för tips!