Icke ensamhund blir ensam..
Jag är lite orolig för jag ska flytta hemifrån om en månad. (förutom detta så tycker jag det ska bli jättekul och spännande förstås!)
Just nu finns det två hundar i hushållet. Min pomeranian Sheldon och familjens Airdaleterrier Ronyja. Sheldon kommer följa med mig och Ronyja kommer bo kvar med mina föräldrar. Ronyja är van att vara ensamhund då hon varit det större delen av sitt liv men Sheldon har aldrig varit utan en annan hund i hushållet.. Så jag är lite orolig över hur han kommer att ta det hela.
Någon som har erfarenheter av detta? Är det något speciellt jag ska tänka på?
Tack på förhand!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Hundar vänjer sig otroligt snabbt, det är det enda jag kan säga.
Det ska nog inte vara några problem. Min vovve hade alltid hundsällskap första 5-6 åren av sitt liv. Sen flyttade han till mig, och verkar faktiskt trivas med att ha ett eget krypin som bara är hans. Fast så är han ju ofta mycket hemma hos mina föräldrar och deras hundar ändå… Men jag tror inte han skulle ha något emot att vara helt ensam. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tror inte det kommer vara problem, tänk bara på att när du flyttar så kan det ta ett litet tag innan han boar in sig. Det är någ det ända jag kan tänka på. Var oxå orolig för Donna här hemma, från vart helt icke ensamtränad när hon kom o sen Enja inte hemma pga valpar. Så vart hon nu helt själv och tro det eller ej men hon klarar allt bra. Och kan hon så tror jag inte det är något problemd för din lille pälsboll heller. 
#1 Skönt att höra!
#2 Hoppas att han vänjer sig snabbt och inte blir deppig.
#3 Ja det kommer nog ta ett tag för oss båda han är väldigt fäst vid Ronyja därför är jag lite extra orolig. Men han kommer inte vara ensamhund så mycket utan om nått år eller så kommer det nog en hund till in i familjen. Men hoppas det ska gå bra i början. Skönt att höra att det funkade bra för Donna 
jag föreslår att du börjar ensamhetsträna honom redan nu där ni redan bor. Det underlättar för honom och dig att du börjar träna honom i det nya hemmet sen också:)
#5 Han är ensamhetstränad utan Ronyja det brukar inte vara några problem han gråter i ett par minuter sen går och lägger sig =)
Ahaaa :) Hur gör du när du kommer hem till hunden som varit ensam då ?
#7 Hur menar du nu?
#8 när du lämnat hunden hemma, som ska ensamhetstränas, vad brukar du göra när du kommer hem sen?
Det jag undrar är om du kan ge en detaljerad beskrivning av er ensamhetsträning:)
#9/10 Jaha! Ptja jag hälsar lite på honom (gör inte allt för mycket väsen av det) mer hej och klappar honom lite grann.
#11 Ahaaa, jag skulle bara gå rätt in och inte klappa och inte säga nån ting alls för än efter en stund när hunden har lugnat ner sig och allt är som vanligt igen. För även om du ger ganska lite uppmärksamhet kan det räcka för att mata hans oro över att du har varit borta. man beter sig ungefär som att man aldrig var borta.
Om du har möjlighet till olika rum i nuvarande bostaden kan du ju använda det till att ensamhetsträna honom, genom att tillexempel låsa in honom i sovrummet medan du sitter o tittar på tv 5 min i vardagsrummet :)
Men jag vet inte, du kanske känner att du klarar dig och inte behöver tips.
#12 Fast jag har filmat honom när jag varit borta och han går och lägger sig efter ett par minuter och sover i stortsätt hela tiden så han är hel lugn.
Nej, behövde bara se om det var något speciellt jag skulle tänka på eftersom att han skulle bli ensamhund.
Tack ändå! 
#13 Ahaaaa så du har filmat den lilla rackaren! :D Det är kul o se hur ens hund beteer sig när man inte är där :D
Jag hade en vän som hade kopplat ihop sin webcam med sin telefon så att han kunde se vad hunden gjorde under tiden som han gick på ären den eller handlade :D Himla skönt o praktiskt :D Gäller bara att hitta en webcam med vidvinkel:)
Min hund har levt med ca 8 hundar i hela sitt liv tills jag köpte honom. Iofs trivdes han inte med en sån stor flock då han inte riktigt hittade sin plats i flocken. Nu är han ensamhund mår toppen.
Ibland har vi två hundar hemma och det är inga problem, men 7-8 hundar blev för mycket för honom.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Något som kan vara bra, är att hitta en hundkompis, som han får träffa helst dagligen, i det nya boendet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter