Hund smartare än kanin
Hej! jag kanske skulle lägga det här inlägget på kif fast jag vet inte,ni kanske är äldre här! men om ni inte vill ha det här så kan ni flytta eller ta bort tråden!
Vf har hundar lättare att förstå och lära sig saker lättare och snabbare än kaniner…?
har kaniner en liten gärna eller? men bambi fattar ibland men ändpo,
vf är det sällan en kanin går där matten vill, asså jag känner bara en kain som kan det och det är babi men vf har alla andra lite svårt… bara undrar!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Djuren fungerar helt olika och har avlats helt olika. Hunden är ett flockdjur som har avlats i flera tusen år på att förstå människan - och bevisligen gör de just det. De läser våra ögon, vårt kroppspråk. vår röst. De kan inte automatiskt förstå vad vi menar, men de "ser, hör och känner" oss.
Kaniner, och katter också för den delen, har inte samma grund som hundarna och har inte avlats för att jobba ihop med människan. De avlas mest för att vara vackra och icke-aggressiva mot människor (gärna trevliga och mysiga etc), varefter djuren blir pyttelite "tamare" för varje generation som man fortsätter med det, dvs mer domesticerade.
Nu är kaninen kanske mindre smart än hunden, men det är inte den främsta orsaken till att de beter sig annorlunda. Jag ser katter som smarta djur, men de klarar inte av samma sak som hundar ändå. Exempelvis förstår mina katter inte när jag pekar på något, de stirrar bara på min hand, medan en hund tittar först på handen och sedan på det jag pekar på - och sedan på mig för att konfirmera att den gjort rätt. Det är ett av många exempel på att hundar helt enkelt "kan människor" bättre.
Men vadå avas..? så man kan börja avla på enkanin för att bli en människo förståndare djur?
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
4# Åww…. men kaniner är väl ändo smarta?
Dem är smarta på olika vis plus att det är väldigt individuellt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag undrar en sak…
Är Bambi normal? kan hans mamma vara en hund?
Det går att lÄRA honom exakt allt!
Han fattar alla och allting känns det som, han förstår när jag är arg på honom, ledsen osv
när jag säger typ bambi låt bli tjejen då slutar ha och gör något annat
är det verkligen normalt att en kanin gör så?
Rovdjur är generellt mer intelligenta än deras byte.
Ett rovdjur som jagar, som vargar, lejon, hyenor, rovfåglar, och även människor (alltså inte bakhållspredatorer som spindlar, ormar och krokodiler), måste ha en viss intelligens för att få mat.
Ska man leva på att jaga så måste man kunna tänka strategiskt, och bland flockdjur som lejon och vargar, kunna samarbeta.
Ett bytesdjur som en antilop, häst eller kanin, behöver inte samma intelligens. Det krävs inte så mycket "brainpower" för att sticka ned huvudet i marken och äta gräs, och sedan springa allt man har när man blir skrämd.
Så sorry, men bytesdjur som kaniner kommer aldrig vara lika intelligenta som rovdjur, som hundar och katter. 
(På ett sätt så kan man titta på ett djurs ögon för att se hur intelligent det är - väldigt grovt generaliserande. Ögon som pekar framåt är för att mäta avstånd, något som krävs vid jakt, och är vanligt hos rovdjur.
Ögon som pekar åt sidorna är för att de ska kunna se en potentiell fara från alla möjliga håll, och de sitter vanligen på bytesdjur.)
Frågan är vad är smart? Är det smart att göra som någon annan säger att man ska göra eller är det smartare att göra som man själv vet/tror/tycker är bäst? När vi säger att en individ eller en art är smartare än en annan så har vi lagt våra egna mänskliga värderingar i ordet.
Jag skulle istället vilja säga att alla djur är precis lika smarta, från en myra via sengångare till elefanter och delfiner. De kan alla helt enkelt vad de behöver kunna för att överleva (i sin naturliga miljö). Att sedan olika arter har väldigt olika förutsättningar att samarbeta och dra sutsatser är liksom en annan sak. Det har att göra med djurets naturliga livsbetingelser och deras plats i näringskedjan bland annat.
Det finns en talande historia från en skola för djuren där man skulle ha prov. Eleverna var en apa, en elefant, en fisk och en fågel. Läraren säger "För att det ska bli rättvist får ni alla samma uppgift. Den är att klättra upp i trädet där." Den här historian brukar berättas i pedagogiska sammanhang för att visa att alla elever inte har samma förutsättningar. Men jag tyckte det passade bra här!
#11 Man kan vara smart på olika vis. Finns ju olika slags interligens
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.