Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1427 ggr
CelsiusT
0

Dum granne med arg hund...

Vi har en granne med arg hund. Eller egentligen är inte hunden särskilt arg, men den ogillar min hund och första gången dom träffades så flög deras hund på min hund (somo försökte fly) så jag fick åka till veterinären med min hund. Min hund är livrädd för deras hund.

Jag brukar rida förbi deras gård (på vanliga grusvägen) då mer än hälften av alla ridvägar häromkring gör att jag måste passera deras gård. Men då dom har sin hund lös ute så brukar jag alltid hoppa av och koppla min hund. Så om deras hund kommer så kan jag jaga bort den och jag har samtiigt kontroll på min hund (han flyr eller vänder hem om jag inte har honom i koppel förbi där).Det går alltid bra och min hund är trygg när jag har hono i koppel och när deras hund springer ner på vägen så säger jag till den på skarpen att gå hem vilket den brukar lyda (den är inte så stursk mot hästarna).

Här om dagen så passerade vi deras gård och tanten kommer då ut så jag ber henne att ta hunden. Jag räknar med att hon ska göra det iom att hon vet att hundarna inte kommer överrens, men hon ignorerar och går förbi hunden. Jag upprepar min fråga om ifall hon inte hört mig. Hon tittar inte på mig, svarar inte, agerar inte utan ignorerar mig. Nu tilltalar jag henne vid namn och ber henne ta sin hund då hunden nu är påväg ner på vägen (jag vill inte ryta åt hunden när ägaren är med för då tycker jag det är hennes uppgift). Hon blir då förbannad och säger 'jag har alltid kontroll på min hund' medan hon springer efter och försöker fånga hunden, som bara går ner på vägen mot mig och min hund.

Hon fick tag i hunden och drar den upp på trappen och släpper in den. Jag fortsätter att ha min hund i koppel som vanligt tills vi passerat gården. När vi nästan har passerat så ropar tanten grinigt efter oss: 'Ni får inte gå här med hästarna om det ska vara på det här viset'. Jag vet inte vad jag gjort eller begärt mer än att hon tillfälligt ska se till att sin hund inte springer ut på vägen och attackerar min hund.

Grejen är att det ligger hus både före och efter hennes hus, så jag tycker inte hon kan säga att vi inte får passera på grusvägen för hon vet ju inte om vi ska hem till grannen eller vart vi ska. Jag tycker jag gör allt som står i min makt genom att passera på ett bra och säkert sätt trots att hon har sin hund hej vilt springandes ner på vägen. Jag funderar på om man får ha hundar lösa på det viset? Vet att kompisen promenerade förbi där och hon är livrädd för hundar varpå denna hunden kommer skällandes ner på vägen och tjejen har ingenstans att ta vägen. Hunden är nästan alltid ute lös ensam så dom har ingen koll på vad som händer. Nu passerar det nog itne så mkt folk där iom att detta är ute på landet och det bara ligger 2 hus till innanför, men det går en stig/promenadväg från det sista huset och ut i skogen (där vi får lov att rida), men känns ändå som väldigt onödigt att ha en sådan hund lös ute. Den har även skrämt hästar som passerat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Maja2
0

Tråkigt när det blir sådär, men en del människor går direkt i attack när det blir känsligt. Är vägen allmän så kan hon inte hindra er att rida förbi, är den enskild är det en annan sak. Kanske det gick hälsa på henne, utan hund, och prata?

CelsiusT
0

#1 Jag känner människan då jag hyrde boende av henne innan jag flyttade hit ner där jag bor nu. Det gr inte att resonera med henne.

Det är inte allmän väg vad jag vet för det är en sån där gul vägvärks-skylt vid infarten (det är väl enskild väg den betyder va? men inte privat), men iom att det finns fler som bor på vägen så kan hon ju inte hindra mig från att hälsa på dessa (känner dessa också och rider ofta tillsammans med dom då dom också har hästar). Man får inte lov att stänga av en väg mer än 45min/h har jag för mig.

ellebelle1994
0

kunde du inte anmält henne efter den första atacken?
så hon kunde få lite präss på sig att hålla hunden under kontroll?

tycker synd om dig det e aldrig kul med agresiv hund i kombiantion med häst :/

CelsiusT
0

"Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Om ridningen orsakar stor skada kan markägaren få tillstånd av kommunen att sätta upp en skylt som förbjuder ridning." Källa: Naturvårdsverket

Men nu är det ju inte ridningen i sig som "orsakar skada" utan det är att hon tyckte det var jobbigt att behöva ta in sin hund, eller kanske jobbigast att jag sa till henne att ta sin hund.

#3 Ville inte anmäla den första attacken då jag vid det tillfället precis hade börjat hyra av henne (eller gentligen hennes sambo, men hon skötte ju en del av det ekonomiska så med tiden fick jag ju ha kontakt med henne också). Efter det så har jag ju varit så pass försiktig att det inte hänt något och jag vill inte utsätta min hund för det igen heller, annars hade det ju varit skönt att få anmäla henne nu när jag inte hyr av dom längre.

vallhund
4

Din granne bryter mot Lagen om tillsyn över hund o katt, samt Jaktlagen. Dessutom kan hon inte hindra dig för att rida/vara med din hund på vägen, så länge det inte är på hennes uppfart/tomt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
0

#5 Frågan är om man kan anmäla henne. Jag menar, jaktlagen innebär inte att man inte får ha hunden lös, den innebär bara att hundar inte får jaga eller störa vilt och att man har skyldighet att se till att ens hund inte gör det.Även om denna hund är lös och ibland springer ner på vägen så vet jag inte om den skulle springa ut i skogen eller följa vilt.

På vilket sätt bryter dom mot Lagon om tillsyn över hund och katt?

Mischa
0

Självklart får ni rida förbi där, det kan inte hon avgöra.

Däremot är dom fullt ansvariga för allt deras hund gör, om dom inte gjort det så skulle dom betalt din veterinärräkning från förra attacken.

≧◔◡◔≦

CelsiusT
0

#7 Det skulle dom gjort ja, men gjorde inte tyvärr =( Ville inte kräva det av dom, men frågade om det men dom ville inte. Hon sa att dom såg ju inga problem med hunden direkt efteråt så dom visste ju inte säkert om skadorna kom efter slagsmålet eller om det var från något annat. Jag ville inte bråka om det….

vallhund
0

# 5

Nej, det betyder inte att hunden måste vara kopplad, däremot skall den vara under sådan kontroll som om den vore kopplad, tror det är 2 meter som räknas.

"

Blir du störd av ett djur?

Blir du störd av ett djur, till exempel attackerad av en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14. Om du blir störd genom att hunden skäller eller förorenar kan du kontakta kommunen."

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/djursomfarillaellerstor.4.6beab0f111fb74e78a780001215.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
0

#9 Nej det finns ingen gräns på hur långt ifrån människan den får vara. Den säger i princip bara att hunden inte får jaga eller störa vilt vilket för dom flesta innebär att ha den i koppel när man är i närheten av marker där det kan finnas vilt. Om hennes hund är lös i trädgården och går ner på vägen imellanåt så är den inte i närheten av något vilt, så jaktlagen är svår att hävda i det här fallet - åtminstonet tills den har jagat eller stört vilt =P

ellebelle1994
0

men hunden svara ju inte på inkallningen visa inte det brist på kontroll?Oskyldig

sofiek90
0

Kan dom inte sätta upp staket så hunden inte kan gå ner och attackera folk, hundar och hästar?

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#12 Det "roliga" är att dom har staket. Men grinden är liksom på deras altan så staketet är bara runt halva huset och det gör att dom så sällan (läs aldrig) har grinden stängd Skrikandes

Banankaka320
0

Filma allt i smyg. Och visa till polis :)

sofiek90
0

#13 tycker Maria hade bra förslag. Filma på mobilen eller liknande i smyg och visa för polisen. I samband med anmälan eller likanande. En attackerande hund är ju farlig för alla.

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#14-15 Fast hunden ser inte attackerande ut när jag går förbi. När jag går förbi så brukar den resa sig och börjar komma mot oss. Jag säger åt den att stanna i trädgården vilket den gör. Därremot, om den kommer ner på vägen och kommer fram till oss så attackerar den (vilket den gjort) men jag vill inte utsätta min hund för det igen för att kunna få det på film för polisen. Dock har en kompis berättat att den kom springandes ner på vägen och skällde och det skrämde både hästen och människan (som ju är livrädd för hundar redan från början) och dom hade ingen hund med sig.