Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5042 ggr
toodiloo
0

Graverad bricka i halsbandet

Hejsan!

Ni vet på djurmagazinet eller arken zoo där dom har olika små brickor man kan köpa o få graverade på plats? Jag funderar på att köpa varsin till mina små, men vad ska det stå? Namn, mitt namn eller telefonnummer? :S Tänkte köpa varsitt litet benformat..

Malinolsn
0

Vi har hundens namn på framsidan, och telefonnummer på baksidan :)

toodiloo
0

Aha! Ingår det gravyr på båda sidor? Eller får man välja till det?

Malinolsn
0

Det vet jag inte tyvärr, är kanske olika från butik till butik. 
Tror inte att det ingår till samma pris, däremot kan man ju säkert lägga till det mot några kronor extra. :)
Himla praktiskt tycker jag.

Michaela-N
0

Jag har en graverad bricka till min hunds halsband. Det är precis ett sånt du pratar om, ett hundben i blått.

Jag betalade 80 kr för den brickan, då kostade tvåsidig gravyr 80 kr och ensidig - 70 kr.

Jag har skrivit Hugo på framsidan och mitt telefonnummer på andra.

toodiloo
0

Ahh! Ska kolla nästa gång jag är i affären.. dom är söta tycker jag! Frågan är om man ska ha silverfärgat eller rosa…

Cassii
0

Har som båda ovanstående skriver :) #5 tänk på att på en silver färgad bricka så syns knappt färgen. Jag har svarta ben till båda :)

Changrila
0

Jag kommer inte ihåg vad jag betalat för mina brickor, men jag har hundens namn på ena sidan och mitt namn + telnr på andra sidan. Så tänker jag ha även på nya brickorna som ska köpas nu i veckan (jag har bytt telnr sen jag skaffade förra brickorna…)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Loveradio
0

Jag beställde mina brickor på nätet. Det står min hunds namn på framsidan och mitt telefonnummer på baksidan.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

jollycox
0

Jag har ett silverfärgat litet ben med hundens namn och mitt tel.nr under. Hundens namn är lite större storlek än tel.nr. Jag har kollat på internetsidor och på dom flesta har det stått att om man vill ha gravyr på båda sidorna så kostar det typ 20 kr extra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sofiek90
0

Är det smart att ha hundens namn på brickan? Jag skulle haft mitt namn på + telefonnr till mig istället. Alt. bara telefonnr. tänker om hunden springer bort och någon tar den, men inte lämnar tillbaka hunden. Lyssnar hunden då på sitt namn så tippar jag på att det är en fördel för den som tagit hunden.

MVH

Sofie

Changrila
7

Jag tycker det är bra i alla fall, dels för mig, för att kunna se skillnad på vilket halsband som är till vilken hund :p (Det är bara någon enstaka cm skillnad i längd mellan dem, men det gör rätt mycket) Men jag ser inte heller någon nackdel med det. Om någon tar hunden och inte tänker lämna tillbaka den så spelar det väl knappast någon roll om de vet hundens namn eller inte. Antingen lyssnar hunden, eller så lär de hunden ett nytt namn.

---------

Katti
0

Det kan väl vara gulligt med en bricka i halsbandet och dessutom är det ju lätt att se vems koppel som är vems om man har likadana. Men telefonnummer tycker jag är helt bortkastat. Skulle aldrig komma på idén att släppa en hund med halsband på. Fast det är klart, det kan ju vara bra om man tappar bort kopplet förstås!

sofiek90
1

om hunden är utanför en affär då, och något ropar "Hej Fido" så tror ju de flesta (?) att det är dennes hund.

MVH

Sofie

jollycox
1

På min bricka går det inte att se vad det står om man inte håller i brickan. Den är silver och gravyren har ingen färg, bara ristat namn och nr. Och jag håller med #11 om personen ändå tänker stjäla hunden så spelar det nog ingen roll om dom vet hundens namn eller inte.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Katti
3

Man lämnar inte en hund utanför en affär, så enkelt är det. Det har hänt hemska saker med hundar som blivit lämnade, även på små orter.

Har man en social hund så spelar det ingen roll som någon säger hundens namn eller vovsingen och har man en hund som inte är social så spelar det heller ingen roll. Är någon så nära att den kan läsa på brickan kan den också, om den vill, ta hunden och gå…

On man ska säga namnet för att andra ska tro att man är hundens ägare så kan man väl säga vilket namn som helst?

Vovvie94
0

jag gjorde tre stycken till en jag känner med hundens namn på framsidan och sen ägarens namn och nummer på baksidan! :D

graveringen kostar inget så du kan skriva så mycket som får plats! :D

en sak som jag har hört folk säga som inte vill ha namnbricka så är det för att om hunden rymmer och någon (fel) person hittar hunden och tar den, så kommer kanske inte folk märka att det inte är rätt ägare eftersom han kan hundens namn…

men hur ofta händer det liksom! ;)

sofiek90
0

Fast det är ju sånt som händer, och oftare än vad man tror.. Ni får göra som ni vill, jag skulle inte gravera in vovvarnas namn på brickan. någonsin. Men jag är rädd för att sånt som händer alla andra ska hända mig och tror mer på telefonnr till ägaren i så fall. Då jag har haft hund som vart borta i timmar tidigare. Så är jag skeptisk och försiktig.

#15 DU kanske inte lämnar hund utanför affären. Men det händer.

MVH

Sofie

Changrila
2

En person som är så korkad att h*n lämnar hunden utanför affären borde få skylla sig själv om det händer något och i en sådan situation spelar nog namnbricka eller inte någon roll. (Nästan. Jag önskar såklart inte att det ska gå illa för någon, men inte kan man bli förvånad OM det händer något. Det är bara överdrivet naivt.)

---------

Michaela-N
3

#10 Som om hundar inte är anpassningsbara och kan omdöpas.

Min hund lyssnar säkert efter några timmars träning lika bra på "Gunnel" som på "Hugo,"

Katti
0

Det är ju var och ens eget beslut. Jag vet ju hur jag gör!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.229966-lucinda-plagad-till-dods

sofiek90
0

#20 Har jag sagt något annat?! JAG vill inte ha hundens namn på en sådan bricka för JAG vet vad som kan hända. Om NI inte vill tro på  det utan bara säga motagrument och göra så jag känner mig idiotförklarad känns det meningslöst att ens försöka mer. NI är ju inte heller perfekta, eller? Gör ni alltid allt rätt? Springer era hundar ALDRIG NÅGONSIN iväg?

Och har man likadana hundar, finns det ändå sätt att skilja på hundarna!

Jag ger upp, jag ville bara ge TS lite tips. Inte få massa motargument och känna mig idiotförklarad.

Jag lämnar denna tråden nu.

MVH

Sofie

Kalli
2

#17: Men tror du att en sån simpel sak som att inte veta hundens namn hindrar en tjuv? Hur skulle man bli hindrad av att inte veta vad hunden heter menar du? Ingen av de incidenter med stulna hundar jag läst om har heller nämnt att hunden haft en namnbricka så tydligen blir hundar stulna hela tiden oavsett.

Angående att bindra hunden utanför affären, om man nu skulle göra det, så kan ju tjuven lika gärna säga "Hej påhittat namn" och personerna runt omkring har ingen aning om att det inte är vad hunden egentligen heter. Förutsatt att alla dessutom utgår från att den rättmätiga ägaren till hunden alltid säger "Hej hundens namn" till sin hund.

Alltså, det är ju ingen som tvingar någon att ha en bricka med hundens namn men att detta på något sätt skulle öka stöldrisken har jag otroligt svårt att tro.

Kalli
3

#21: Jag kan bara säga att jag absolut inte är ute efter att vara otrevlig. Jag är uppriktigt nyfiken på vad du tror kan hända för att hunden har en namnbricka som inte kan hända utan namnbricka? Behöver man veta hundens namn för att stjäla en hund?

Och om man absolut behöver det finns det ju många andra sätt, ett ex. är ju att bara fråga. Många hundägare pratar gärna om sina hundar. Eller räcker det med att uppehålla sig i närheten, de flesta hundägare kommunicerar med sina hundar genom att använda deras namn.

Katti
0

# 21 Mitt svar var inte riktat till dig, det var en allmän kommentar apropå ämnet vi diskuterade (hundar utanför affärer och inte brickor just i detta fall). Hade det varit riktat direkt till dig så hade jag skrivit det.

Det jag skrev var att var och en gör som den vill. Eftersom jag vet riskerna med att lämna en hund utanför affären så gör jag inte det. Eftersom du anser att det innebär en risk att ha hundens namn på halsbandet så har du inte det.

Det finns ingen anledning att känna sig idiotförklarad!

sofiek90
0

Om hunden springer i skogen då, den har smitit och har inte hittat hem. Det står inget nr på brickan utan bara ett namn. Hunden är inte reggad. Hur gör man då?

Polisen har inte vart mycket till hjälp innan då vi tagit hand om en bortsprungen hund. Grannarnas barns kompis kände igen honom och han hittade hem via dom.

Jag tror fortfarande att hundens namn inte är en bra ide att ha på brickan. Men det är vad jag tycker.

MVH

Sofie

Kalli
3

#25: Fast nu är det ju tal om att skriva både namn och nummer. Samt, det är lag på att hunden ska vara regristerad i SJV. Självklart finns det personer som struntar i det ändå men dessa är kanske inte så intresserad av att få hem sin hund igen heller.

Sen är det ingen som säger att du måste tycka att det är en bra ide. Det är självklart helt och hållet upp till var och en. Men att påstå att det skulle öka stöldrisken håller inte. Glad

Katti
0

En hund som springer i skogen med halsband på sig kan fastna… Polisen har hjälpt mig jättemycket både när jag har hittat hundar och när grannens hund, som jag passade, rymde. Och när en hund som jag hade utlånad rymde också för den delen. Så ni hade nog otur med polisen den gången.

Kalli
0

#27: Det beror nog helt och håller på vilken polis man träffar tyvärr, har hört en hel del historier om ignoranta polismän. Oftast handlar de om totalt ovilja eller oförmåga att koppla samman anmälan och upphittad hund utan hundägaren för ringa upprepade gånger innan det kommer fram att hunden faktiskt hittats men då har polisen redan tagit den till Hundstallet så ägaren får snällt vänta tills nästa helgfria dag på sin hund.

amela87
0

#20 Ursh så hemskt!! Det hände vid Ica när mig,byggnaden intill min läghenhet. Rynkar på näsan Fattar inte att folk vågar binda hundarna utanför affärer även om d är 5 minuten ( Lite OT där,sorry)Skäms

myra82
0

Mina två hundar har resårband med reflex med sina brickor i. Det står hundens namn och mitt tele nummer på. Mina hundar har aldrig stuckit ifrån mig i skogen varken efter vilt eller annat men man vet aldrig… så därför vill jag ha detta om de skulle springa bort av en eller annan orsak. Dessa "halsband" fastnar de inte i då de antingen åker av eller går sönder om de skulle trassla in sig.