Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2006 ggr
Michaela-N
0

Hur tänka när välja uppfödare?

Spanat runt på hundar på hunddata av olika raser, vilket förvånar mig en aning.

Om jag skulle ta kull någon gång, skulle dessa vara mina kroppsliga kriterier för avelsparet:

• HD grad A
  • ED 0
  • öga U.A
  • (hereditärt fri från CEA och PLL)
  • Ett för mig godkänt MH för bruksraser och i framtiden när BPH är mer utbrett även BPH.

och gärna:

• Utställd med god kritik (för att främja utseendet OM det gäller en ras som ej är uppdelad dvs. ej i jakt-/bruks-/whatever-linje)
  • Meriter inom arbeten, agility, lydnad, bruks, jakt osv
  • Ett championat skadar inte
  • Godkänt vallhundsprov om det rör border collie, andra prov för andra raser (osv.)

Men här ser jag uppfödare som tar kullar som för mig till synes är utan anledning. Det kan visst vara så att "föräldrarna har bra psyke osv." men inget kroppsligt som främjar rasens hälsa.

En hund med B-höfter (inte så farligt men onödigt eftersom den inte hade andra meriter), aldrig utställd, aldrig tävlad, inte kollat ögon på flera år, ingen "spännande" linje osv osv.

En annan hund, diagnos CRD måttlig utbredning x 3. Inte röntgad, aldrig tävlat, inga meriter alltså. Har fått tre parningar med samma hane. Inga meriter eller tävlanden på den heller. Den hade dock fått öga U.A en gång.

Det är hundar av olika raser, lämnar inte ut rasernas namn, ägare eller uppfödare. Inte för att jag tror att de hänger här, men känns rätt onödigt ändå.

Jag kan inte riktigt förstå VARFÖR man parar sådana hundar. Och varför man köper avkommor efter dom? Vad främjar det egentligen?

Hade ni köpt hundar med sådana resultat? Vad tycker ni är viktigt när ni väljer valp?

AnneN
0

Kikar ju själv ofta på olika raser och uppfödare för framtida hundköp och det absolut första jag tittar på är om de avlar på friska hundar = A eller B höfter, 0 ED, ögon ua, osv…

Det andra jag tittar på (på vissa raser) är mentalitet, om de har genomfört MH/mentaltest med bra resultat och inte är skottberörda.

Sedan tittar jag på meriterna och vilka meriter jag ser som "viktiga" varierar från ras till ras, kräver ju tex inte att en schäfer har 1:a pris på jaktprov..

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
0

#1 MH (och framtida BPH) glömde jag ju helt bort! Det läggs in i listan!

Changrila
0

För mig beror det helt på vad det är för ras. Jag sätter mig helt enkelt in vad som brukar vara möjligt att hitta och letar efter bästa möjliga. Om man tex ska ha saluki (min ras), så kommer man aldrig kunna köpa hund om man har krav på att det ska vara bra höfter när man tittar på föräldar, deras syskon osv. Inte för att de brukar ha dåliga höfter (tvärt om) utan för att de ytterst sällan röntgas öht.

När jag kollar efter hund så ser jag till att sätta mig in i om det finns olika typer i rasen (vilket det alltid brukar finnas). Sedan kollar jag vad jag vill ha och försöker hitta en uppfödare som föder upp det jag vill ha och som har ungefär samma hundsyn som mig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ronja06
2

Det beror på på ras. Jag själv talar för avel på djur som både har bra hälsoresultat och övriga meriter.

Men, om jag utgår från min egna ras (sheltie), så går jag mer efter linjer och statistik inom linjerna än att helt utesluta vissa kombinationer om de inte helt håller sig till mina önskemål. Även om jag givetvis hade föredragit hundar som uppfyller samtliga av mina önskemål. (så som HD röntgen, MH m.m.) Säg att båda föräldrarna har öga u.a, har MH 1:a på skott, etc. Men inte är HD röntgade. Då hade jag inte backat för kombinationen om det ren statistiskt sett ser fint ut, och jag tilltalas av linjerna.

För mig är avel inte glasklart och det finns så otroligt mycket att ta i beaktning. Hunddata registrerar dessvärre inte alla åkommor som jag hade önskat se. (exempelvis blåsljud, tandstatus, eller liknande) Likaså finns det avelsdjur inom min ras som uppfyller alla mål som jag önskar så som HD, meriter, temperament etc. (toppenhundar som jag tilltalas av!) Men som lämnar sjuka avkommor med dolda defekter.

Ärligt talat blir jag mer rädd när jag ser avel på hundar som har ex. HD A, men vars släktingar (ex. helsyskon etc) har kassa höfter så som C och D. För det händer, tyvärr, att sådana kombinationer sker. Därför är det så otroligt viktigt att släktforska *ja, jag är lite nördig när det gäller sådant*

Mvh Emelie Förlägen

PetraKarin
0

Jag tycker nog att det beror lite på ras och vad man är ute efter.

Men HD B är inte dåligt, det är också fri. Det är bara det att hundarna kan vara skapta lite olika så därför har man två varianter av fri; A & B, sedan är C lindrig HD osv.

Som Ronja06 säger skulle jag för HD även kolla mer än bara föräldrarna, sidleds och uppåt eftersom HD har polygen arvsgång, alltså rätt så komplicerad.