Vad kan vara fel?
En kort inledning på detta är att jag samarbetar med en organisation (grundad i Portugal) som hjälper hundar att hitta nya hem över hela Europa.
Efter min månad som anställd på sheltret där organisationen har sin kärna fick jag såklart en helt fanstisk kontakt med en av alla 400 hundar där. Jag har inte varit med om något liknande annat än när jag för första gången såg en bild på min adopterade hund Milo.
Detta var mellan november och december förra året. När jag var på besök igen för att hämta hundar i slutet av februari höll jag på att få en chock - Mafaldas annars så glansiga och friska päls var matt och dammig, hon hade magrat något extremt och skaft bort päls på själva ändbenen pga detta.
Jag fick reda på av sheltrets ägare att hon kunde bli såhär ibland, antagligen pga att hon behöver ett bättre foder. Men då det inte är möjligt att reglera på en såpass stor yta med en såpass stor mängd hundar så kunde de inget göra. Fodret hundarna får är mer än medelmåttigt.
Nu har Mafalda ännu inte återhämtat sig och ser fortfarande ut som när jag såg henne. Hon togs till veterinär för blodtest och allt kom tillbaks negativt. Ingen vet vad som kan vara felet.
Hon är annars lika pigg och allert som vanligt, men hon ser hemsk ut.
Jag gissar förståss på vitaminbrist av något slag. Men då testet inte visade något fel så kan de omöjligt veta vad de ska kunna ge henne.
Så nu undrar jag, är det någon där ute som gått igenom samma sak med sin hund? Och som kan ge något råd på vad som skulle kunna hjälpa?
OBS! Bilden är från februari, men visar tyvärr inte exakt hur hon såg ut i dåläget.
Om man får en fantastisk kontakt med en hund som man bara sett på ett foto så har man uppenbara problem.
Varför underlätta för länder med urusel hundhållning att fortsätta genom att omplacera deras hundar över världen?
Donera pengar till kastrering/vaccinering o vet vård på plats o ge f***n i att ta hit gatuhundar, som dessutom ofta är avlade för export till blödiga Svenskar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
vallhund du säger ofta bra,saker men jag tycker du öppnade med en väldigt onödigt otrevlig kommentar "..så har man uppenbara problem" den kommentaren vinner man inget på. då kan du lika gärna kalla henne korkad eller nåt också. ts, märklig åkomma hunden drabbats av. Men köp bra hundmat själv då och testar ge hnne o se om det blir bättre? hitta kanske fäska köttrester från slakteri i närheten som du ger hunden och allt sånt nyttigt, se om det ger nå effekt över en månads tid?
vad menar du förresten med mer än medelmåttigt?
Ursäkta, men nu var de väl verkligen inte det den här tråden handlade om eller? Ska du klanka ner på hennes handlande och vilja att hjälpa utsatta djur så kan du ta de i ett pm eller skapa en ny tråd om det.
TS, har hon blivit avmaskad och testad för parasiter osv? Annars låter det som att hon hade behövt lite mer och bättre foder. Tycker Pilon kom med bra tips att försöka ge henne lite mer riktigt kött att få knaga på. Så får hon lite "halvbarf". Kanske de skulle hjälpa.
Mvh Jenna
jaa jag tänkte också på typ parasiter faktiskt men tänkte att veterinären måste ju ha tittat på det, men man vet iofs aldrig
linoleum, ska du flrresten tillbaka till hund hemmet? eller är du kvar där eller hur är det med det?
Det har inget med stressen o göra där? menar är hunden stressad och inte får den bästa maten så visar det säkert på pälsen? Min gissning är att hunden kan varit stressad
Aa just det… och oro…
Jag tänker inte be om ursäkt för mitt uttalande. Blir man förälskad i en bild har man problem.
Klickar man med en hund som man mött på shelter etc så är man en djurvän som tar hand om en hund som behöver en matte/husse.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag hittade min hund genom att jag blev förälskad i hennes bild. Tror mer de är du som har problem då som inte kan be om ursäkt för att ha uttryckt dig klantigt.
Mvh Jenna
#9 Nu är det ju inte ens den hunden hon undrar över. Kan man inte hålla sig till trådens ämne ens, behöver man inte svara. Skicka isåfall Pm.
Ts, svårt att svara på … har aldrig haft det bekymret. Det låter som något som kommer inifrån, men hittar de inget på tester så är det svårt att veta vad det beror på.
Vallhund.
Att hundrasister fanns, det har du just bevisat.
Jag tänker inte ändra mitt uttalande, eller min vilja att hjälpa utsatta hundar, vart de än kommer ifrån. Och jag tänker därför också spara på energin och helt enkelt ignorera det du just skrivit.
Otrevliga människor finns det tillräckligt av utanför intranätet.
Till resten av er, tack för alla råd och för stödet som uppenbarligen krävdes när jag endast behövde hjälp med en sjuk hund!
**Pilon -
**Som jag skrev i inlägget är det väldigt svårt att ge endast EN hund speciellt foder när det finns över 400 hundar i sheltret och nästan alla delar kennel med minst en annan hund :/ Det de kan göra, och som de gjort är att ge henne färsk katt- och hundmat på burk.
Sen vet jag inte alls hur det är just med parasieter, men som jag skrev så har ju alla prover kommit tillbaks negativa, så de kan inte alls sätta fingret på vart felet skulle kunna vara…
Jag är inte i sheltret i nuläget och jag åker nog inte dit förrän i mitten på juni, hoppas då på att Mafalda blivit bättre!
Och vad jag menade med "medelmåttig mat" är att de har ett relativt bra foder som de ger till alla hundarna - och Mafalda är den enda som reagerat på detta sättet isf.
**Jenna_Nord -
**Alla hundarna är vaccinerade och Mafalda har varit iväg på blodtest!
**Forest -
**Eftersom att det är så "från och till" hela tiden så har jag också tänkt tanken. Mafalda har varit där i över 2 års tid nu, så jag ska kolla upp på ett ungefär hur länge det hållt på :/
Min kollega kom även med en gissning om cancer… Det gjorde mig livrädd!
Det kan ju var avad som helst. Eftersom du inte vet vad som testat kan man ju inte utesluta något heller. Jag har svårt att tro att sheltret står för några större tester, så antagligen har de bara kollat järnbrist och liknande.
De lär finnas massa parasiter och sjukdomar som inte finns här, dessutom vaccineras antagligen inte valparna när de är så heller som de gör här (om det nu är gamla gatuhundar som tas in) vilket öppnar upp för fler sjukdomar än vad svenska hundar har.
Så att säga vad de är för fel en hund som bor ett shelter med 400 andra hundar bara på att en är avgmagrad och tappar päls, det är totalt omöjligt. Det kan ju vara precis vad som helst….
Sen vad frågar du efter för råd egentligen, eftersom de ändå inte kan göra något?
Det som BORDE göras är ju en ordentlig veterinär besiktning med röntgen, prover ev ultra ljud. Dessutom en ordentlig kost, men eftersom du redan har skrivit att det inte går så förstår jag inte vad det är du vill vetà?
#13 Ts undrar ju i #0 om någon av oss andra varit med om samma sak med en hund, och om vi har några tips
Folk dömer ut shelter allt för mycket.
Då jag själv varit där och jobbat så vet jag att hundarna vaccineras och avmaskas när de ska, valpar får alla vaccinationer de behöver och alla hundar tas inte in från gatorna - de flesta hundar kommer via ägare som tröttnat eller liknande.
Jag ville veta folks personliga åsikter och vad de kan tro att det kan bero på. Jag begär ingen mirakelkur, uran helt enkelt bara få vissa saker att kunna gå efter, som kan hjälpa dem i sheltret.
Skulle det behövas en väldigt kostsam undersökning så krävs det donationer och det kommer jag skicka ner personligen isf.
Jag tycker inte folk ska ta för givet att "så och så" är det för det är så det går till i shelter i andra länder.
Mafalda blir som alla andra hundar i sheltret avmaskad och vaccinerad regelbundet. ÄVEN när de först kommer till sheltret.
Dessutom samarbetar de med en veterinär som gör många undersökningar gratis - och då är det ordentliga kontroller där allt ingår.
Vi har nu diskuterat om det här med stress - och då kan inget annat göras mer än att hitta ett permanent hem åt henne så snart som möjligt.
Men jag oroar mig för att det kan ta tid då hon redan levt 2 av sina 4 år i sheltret..
#14 fast avmagrad och glanslös päls är ju symptom på i princip ALLT. Jag har stött på hundar med dessa två symptom som varit alltifrån stressade till haft obotliga leversjukdomar…
Dessutom skriver hon ju indirekt att de inte kan göra något för hunden. Som jag skrev i mitt inlägg är ju det de bör göra en riktigt veterinärutredning för att vi kan omöjligt veta vad det är för fel på hundstackarn, och jag är rätt säker på att det inte är möjligt eftersom edt är ett shelter och de inte ens kan ge specialmat….
En "riktig veterinärutredning" görs så fort de ber om det. De tvingar inte en hund att lida och skulle Mafalda's beteende ändras så är det detta som gäller.
Bara för att det är ett shelter behöver det inte betyda att de vill ge sina hundar bästa möjliga vård.
Bara vi får EN rikting att gå åt så kan vi försöka göra allt för att hjälpa Mafalda.
Detta inlägg var som sagt endast för att få lite råd och gissningar.
Inga fördomar mot det jag gör eller att ifrågasätta verksamheten jag jobbar för.
#18 jag har inte ifrågasatt er verksamhet. Det är säkert bättre att hunden bor i ett shelter än på gatan (fast vissa shelter är det frågan, men det betyder inte att ert inte är bättre). men sådana verksamheter har sällan mycket pengar, och realistiskt brukar de inte kunna finansiera en grundlig veterinär genomgång, med röntgen och allt vad det innebär.
Sen om de inte ens kan ge specialfoder till henne ett tag (vilket jag förstår med 400 hundar) så har jag svårt att tro att de kan ge henne tex mediciner och liknande under en längre tid om det är något allvarligare.
Som sagt kan deet vara precis vad som helst om man bara har de två symptomen att gå på och inte vet vad hon har testats för.
En större veterinärkontroll skulle jag gladeligen donera pengar till - de operationer som gjorts på hundar sedan i augusti har blivit betalade via donationer. Och jag kan garantera att detta shelter ger bästa möjliga vård till hundarna, i mån av pengar förstås.
Men det mesta är endast möjligt via donationer, som med så många andra organisationer.
I sheltret finns det flera hundar som tar mediciner dagligen, både för epilepsi och leshmania som dessutom kräver medicinering för resten av livet - så att ge en hund till medicin skulle inte vara några problem alls.
Jag ville mest se om vi kunde komma in på någon form av spår på det här. Även om vi just nu är inne på stress.
Blodtestena visade att inget värde var lågt och blir hon inte bättre kommer nästa steg antagligen bli en större undersökning - efter en donationsförfrågan.
Hon är fortfarande lika livlig och glad som vanligt, vilket också visar att det inte borde vara något värde som är lågt.
#17, javiss, det stämmer att det kan vara lite vad som helst, så där kan varken du eller jag ge nåt direkt tips. Du verkar ju däremot ha stött på massor med hundar med de symtomen, det har inte jag. Bara ett fåtal, där det ena gången var rävskabb, och andra gången allergi.
Jag ringde just ner och kollade hur läget såg ut.
Och min kollega hade just varit i kontakt med veterinären som sagt att det faktiskt VARIT en ordentlig veterinärkontroll som Mafalda varit på.
Missuppfattning mellan min kollega och sheltrets ägare.
Men trots detta så hade de inte hittat något.. så nu är jag mer övertygad än nånsin över att det kan vara stress. Då är bara problemet att hitta botemedlet - och hittills är det enda som skulle kunna hjälpa ett permanent hem.
16 Om det är canser så borde man väl se det på blodtesterna?. Sen kan det vara stress, stressad hund är inte bra alls. Ett hem hade vart en bra lösning ett hem där det är få hundar. Sen visst foder har med det oxå säkert o göra samt pälsbyten det kan ta ett tag för vissa att få fin päls efter pälsbyten. Det är svårt o gissa fram vad det kan vara.
All cancer visas inte via blodtest. I vissa fall upptäcks det inte förrän det är försent.
Men som du säger så kan det absolut bero på stress etc. Hon är ju glad och livlig annars, men från och till så blir det såhär. Hon behåller dock sitt fina humör och temperament.
#23 cancer syns tyvärr inte alltid på blodprov. Sen är det frågan vad man har testat. I sverige kan veterinären testa saker hos sig men andra prov behöver de skicka iväg till ett riktigt labb för att testa och det brukar kosta per sak man letar efter (om det är något riktigt allvarligt), så utan att veta exakt vad som testats och som kommit tillbaka negativt, finns det fortfarande massa andra saker det skulle kunna vara.
Det som är lite extra påfrestande är ju att Mafalda är den enda, av 400 hundar, med just detta symptomet. Alla hundar reagerar förstås olika, men det borde ju finnas någon som har liknande problem..
28 det är knivigt hur det än är hoppas jag att ni får svar snart vad detta kan bero på. Vi upptäckte canser på Chanel via ultraljud, tyvärr gick det inte att göra något utan hon fick en månad att njuta sen tog vi bort henne innan hon fick ont o led. Lycka till.
Vi håller helt enkelt tummarna för att det är ett miljöombyte som hon behöver.
Hon har testats för allt möjligt nu och det enda vi väntar på är att hon antingen blir bättre igen, eller så blir det sämre - och då kanske det även är försent, eller så kan inget göras.
Allergi? Eller ser man det på test?
Jag tror det annars kan vara stress
Jag tänkte det först. Men det är ju så till och från hela tiden, och de får oftast nästan alltid samma foder :/
Men ja, stress känns rimligt. Det är väl att man inte tänkt på det själv då det är så många hundar runtom hela tiden.
Men går allt som jag vill får jag ta henne hem till mig till hösten när jag flyttat till en större lägenhet, hoppas på att det är ett permanent hem och inget annat som fattas.
Det kan ju vara så enkelt som att hon har fått mask också. Du säger att hon är avmaskad, men avmaskninsmedlet hjälper inte alltid. Mask leder till att hunden kan få dålig päls och bli mager.
Men då borde det ju inte ha blivit så från och till? :/