Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4572 ggr
monstermash
0

Hur avgör du att kenneln är seriös?

Hur avgör ni ifall en kennel är seriös?

Jag har t.ex mejlat med en uppfödare ett tag nu, och jag tycker hon verkar seriös då hon är den enda uppfödaren av rasen som utförligt svarat på mina frågor och frågat om jag vill hälsa på… Så jag är nyfiken på hur ni definerar en seriös kennel? Glad

Fridaaaa
4

För mig är en seriös kennel en som verkligen bryr sig om sina hundar.
Inte bara låter dem stå i hundgårdar och tar kull efter kull.
Och som är noga med temperament, psyke, och annat som är viktigt för en bra avel :) Och som är påläst och kunnig inom det h*n gör.

Det är vad jag kommer på nu

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jenna_Nord
4

För att vara en seriös kennel så tycker jag att man (förutom att ta avlandet på allvar och göra det som gynnar rasen och individen på bästa sätt) också ska kunna ha någorlunda god hand om människor och vara intresserad av att följa sina avkommor. Och inte bara att man säljer valparna och avslutar kontakten eller intresset där. Utan att man alltid kan finnas där till hands för sina valpköpare och även ta dom på allvar :)

Mvh Jenna

Changrila
7

Håller med de två som skrivit innan.

En seriös uppfödare har mycket(!) kunskap om sin ras, bryr sig om rasens och de egna hundarnas hälsa, mentalitet m.m. samt gör vad som krävs för att hålla en bra standard på sin uppfödning. En seriös uppfödare säljer inte hundar till vem som helst, utan är noga med att valparna hamnar i passande hem och finns sedan kvar för valpköparna så att de kan få hjälp om det skulle behövas.

Har rasklubben krav på exempelvis vissa hälsoundersökningar för valphänvisning så ska (minst) dessa uppfyllas. De ska även uppmuntra valpköpare att hälsoundersöka sina valpar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

monstermash
0

Glad

Men hur avgör jag det som valpköpare egentligen? Om de håller kontakt med valpköpare och så, märker jag ju främst efter att min valp kommit. Förutom att hälsa på kenneln och se att deras hundar har bra mentalitet, kolla så de gjort hälsoundersökningar på hundarna och ställa frågor om deras avel och självklart att uppfödaren verkar kunnig och trevlig.

Finns det något mer jag ska tänka på när jag avgör om uppfödaren är seriös? Glad

Chilli10
0

#4 Ett sätt att ta reda på det är ju att ta kontakt med tidigare valpköpare. :) Om de haft kullar tidigare vill säga.

monstermash
0

#5 - Hur gör jag det?

Vattnadal
2

Man kan kolla massor på avelsdata och rasdata också. Där kan man kolla den tilltänkta kombinationen, på hälsostatus och tävlingsresultat mm för föräldrar, tidigare avkommor, fastrar, mostrar och bakåt hur lång som helst i stamtavlorna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chilli10
0

#6 Ofta brukar ju uppfödarna ha info om tidigare kullar på sin hemsida, så man ser vad valparna heter. Man kan söka på hundarnas namn på avelsdata, klicka in på hunden och klicka på ägare. Det är dock inte alltid det står registrerat där.

Annars kan man ju helt enkelt fråga uppfödaren om kontaktuppgifter till tidigare valpköpare.

Kitten86
0

Ibland står det ju även på uppfödarens hemsida att de regelbundet annordnar kull- och kennelträffar, och det kan även finnas bilder från tidigare träffar. Är uppfödaren ärlig så kommer du ju även få svar på detta när du frågar.

Annars har alla inlägg skrivit bra saker att kolla, för att se om uppfödaren är seriös!

[Shettisar]
2

Jag var på jakt efter en sheltie valp för många år sedan.Detta var innan skk hade sin data utlagd på nätet.

Jag annonserade via text-tv och fick ett samtal av en uppfödare inom rasen och hon hade hållt på i många år. Hunden hon hade att erbjuda var lite äldre, 6månader närmare bestämt. Hon berättade om hunden,kenneln och hur de bodde osv. Dessutom så skulle hon åt mitt håll om några veckor då det hålls en stor utställning i närheten. Tyvärr bodde hon många mil ifrån mig så att besöka hunden,kenneln innan var för mig omöjligt på den tiden. Vi bestämde efter 2 samtal att hon skulle ta med hunden till utställningen och jag kunde hämta honom där. Dagen kom och jag fick träffa människan och hunden Jag reagerade på hundens beteende direkt, otroligt skygg och gömde sig under bänken de satt på.Hon hade flera burar med sig av annan ras som skulle ställas ut. Vi pratade en stund och inte en gång under samtalet försökte hunden komma fram och lukta eller på något sätt ta kontakt.Jag frågade om hundens beteende och hon svarade att hunden var lite skygg av sig pga miljön runt om honom för tillfället. Jag föll så klart pladask för hunden vid första ögonblicket,skyggheten gjorde mig inte så mycket ej heller att han höll sig gömd. Vi kom överrens om att jag skulle prova att ha honom under 2 veckor och skrev papper på allt.

Stamtavla skickades med osv…

Det första lilla krabaten gör när vi anlänt till bilen är att kissa på sig.Tänkte inte så mycket på det då jag "tyvärr" tyckte synd om honom samtidigt pga miljön osv.Han drog sig undan i bilen och kröp ihop till en boll så långt ifrån mig han kunde. Han kräktes och blev riktigt åksjuk. Ialla fall visade det sig efter mina misstankar och efterforskningar att uppfödaren var anmäld flera gånger för att miss sköta sina djur samt miljön hennes djur vistades i var vidriga.En sådan uppfödare man enbart sett på tv.Med avföring överallt,för stort antal djur på för liten yta osv osv… Jag behöll hunden och lyckades få honom någolunda bra i psyket och att umgås med både människor och djur. Han var dessutom underutvecklad pga för lite mat (enligt vet undersökning jag lät göra) Däremot så stod det på vetintyget jag fick av uppfödaren att allt var UA..

Jag ångrar inte mitt val alls för han var en underbar hund! Men jag ångrar att jag inte forskade mer om uppfödaren innan!! Fast då kanske jag aldrig fått tiden med lilla grabbenObestämd

Så jag håller med de som skrivit att man absolut ska besöka uppfödaren innan man köper.Kolla data och Skk ja det mesta man kan göra..

Uppfödaren är sedan några år tillbaka lagd med djurförbud samt hon har stuckit utomlands.

monstermash
0

#8 - Okej, tack så mycket! Det är min första hund så jag är fortfarande grön på det här.

#9 - Det är dock ingen vidare känd ras i Sverige jag vill ha, så jag tvivlar på att det är mycket träffar från uppfödarna ofta öht, då jag antar att köparna bor väldigt utspritt. Men jag ska fråga uppfödaren om hen brukar ha kullar.

#10 - Ja, jag ska absolut besöka uppfödaren mer än en gång innan valpköpet. Glad

[Doglovers]
0

#10 Jaa, det är lätt att gå på nitar. Men har en känsla av att han fick det bättre än tidigare ändå, eller…?Flört

Man kan ju ringa skk och lyssna lite med dom. Det är mycket därför jag stöttar renrasaveln. Man har lättare att kolla upp saker och ting.

Själv ställer vi upp så gott det går. En del vill inte ha vidare kontakt och det måste man acceptera och andra hör av sej och kommer och hälsar på med jämna mellan rum vilket är jätte roligt. Förr hade vi valpträffar varje år då vi bjöd in en hel drös, men tyvärr har vi inte den marken kvar. Då hade vi samtidigt en utvärdering och lyssnade på köparen. Det gör vi ju nu med, men på ett annat sätt. Vi brukar skoja och säga att vi har livslång support. Och vi säger även till när dom hämtar valpen, att får dom någon gång problem och inte kan behålla den så är det jätte bra om dom kontaktar oss. Smidigast för ägaren då denne slipper leta nytt hem. Vill inte höra att några av avkommorna hamnar på blocket,brrrr. Och det är ju ett förslag, men dom äger hunden och gör själva som dom vill. Men hittills har vi köpt tillbaka 3 och det har varit kanon. Och då har vi även betalat tillbaka det dom själva gav. Jätte fina hundar som av olika anledning inte kan stanna hos ägarna. Men dom kommer ofta och hälsar påSkrattande

[Forest]
1

En som är "kundvänlig" men oxå ser jag på hemsidan så ska den se bra ut, ser hellre vardagsbilder o lite roligt läsning än bara utställningsbild o kritiken. Jag tittar inte åt dom som har många hundar i sin kennel. Jag anser att en uppfödare ska andvända sina hundar allså inte skyffla in dom i hundgårdar o låta dom vara där utan de sak andvändas som familjemedlemmar. Sen ser jag på aveln oxå givetvis o linjerna hur friska dom är bakåt i ledet. Hur uppfödarens hundar är och hur uppfödaren är. Jag behöver inte älska uppfödaren men anser man ska komma bra överens om jag vill rådfråga om saker så vill jag kunna prata med h*n o känna bra respons.

[Shettisar]
0

#12 Jodå,han fick det betydligt bättre, han fick den kärlek och omvårdnad som han törstade efter.Tyvärr blev han oförklarigt sjuk snabbt så han blev tyvärr inte mer än 2år gammal.Går inte en dag utan att man saknar honom.

[Doglovers]
0

#14 oj, vad tråkigt. Han fick säkert den bästa omvårdnad