HJÄLP med hundras!!!!!
Hej,
Jag är en ung tjej som vill skaffa egen hund nu till sommaren.
Vi har haft många olika hundar och min mormor har haft en kennel under hela min uppväxt. Jag letar efter en mindre hund som gillar mycket aktivering men som också kan ligga på soffan på kvällarna och bara njuta. anledningen till att jag vill ha en mindre hund är för att den ska vara lätt att ta med sig tex till skolan ( naturbruk ).
Ni får gärna tipsa om bra raser och gärna skriva lite om dom.
Jag skulle nog vilja ha lite mer infomation om vad du skulle erbjuda hunden ? :)
Hur ska du aktivera den osv? Kommer det vara din hund men också en familje hund ? Eller bor du själv?
Sen hur ser du på pälsvård? Mycket eller lite ?
Sen det är svårt att rekommendera HUDRAS ;) Skämtar med dig
Jag kommer att kunna erbjuda hunden MYCKET utevistelse då jag är i stallet nästan hela dagarna, hunden kommer att tränas i både lydnad och agillity om hunden kommer att gilla det.
Hunden kommer att ha möjlighet att följa med mig när jag rider/kör och så kommer jag att gå på långa promenader.
det kommer att vara min hund men jag kommer att bo hemma hoss mamma. pälsvård är absolut inget som behöver tänkas på då jag älskar att borsta och bada osv.
haha oooops…….
Hur mycket tänker du träna, exempelvis hur mycket varje dag/vecka?
Hur mycket motion får hunden?
Har du tänkt på att det troligen krävs träning för din hund att gå ihop med hästarna i stallet och att kunna ha den med dig när du rider/kör?
*Ändrat din rubrik*
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
hur mycket motion hunden kommer att få beror också mycket på hur hunden är då jag hur en mycket flexibel vardag och har mycket tid.
självklart kommer det att krävas mycket träning för att få den att gå ihop med hästarna men mina hästar är redan vana vid både små och stora hundar så det är bara hunden som behöver träning.
#6 Jag gillar inte riktigt när man har sin hund lös bredvid häst när man rider eller rider ut. En olycka händer så lätt, oavsett storlek på hund.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Okej, men du lär ju ändå ha en tanke om du är beredd att lägga ner 6 timmar eller 2 timmar per dag för att ta ett exempel? Kommer du fortsätta ha så flexibel tid framöver också?´
Ja, jag tänkte bara på hundens träning, det kan krävas väldigt mycket träning för att få en hund att bara vara lös. Att sedan ha den lös brevid en häst innenbär ännu mer träning. Man får ju räkna med att det tar tid och du kanske då dubbelt får aktivera hund och häst, alltså att du rider och efter det sedan även ska aktivera en hund.
det är klart att olyckor händer lätt men det är nog större chans att en hund blir på hoppad av en annan hund änn att det händer något med hästarna. och om hunden inte går ihop med hästarna så är det ju klart att jag lämnar den hemma.
jag red in en häst tillsammans men min hund först så hade jag hunden på koppel men då hon fattade vad jag ville så var det sällan problem
och hästen var jätte snäll med hunder och jätte tittig utan den =D
Jag kommer att kunna lägga ber ca 4-5 timmar/dag på hunden dock så tävlar jag någon dag i mån och då är det kanske 2-3 timmar.
Ursäkta om jag är tjatig, men det är väldigt mycket tid av dagen - är du säker på att du kommer att kunna lägga ner lika mycket tid om 1, 5 eller 10 år?