Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1122 ggr
[Eraj]
0

Uppfödar- eller räddningsvalp...

Vill gärna ha åsikter och tankar om att välja mellan uppfödarvalp eller räddningsvalp. Det vore såklart en så himla fin sak att rädda en liten "gathundsvalp" men jag känner mig samtidigt osäker.

Jag har i så fall tänkt adoptera från Hundar utan hem så de är ju seriösa och valparna är ID-märkta, vaccinerade, veterinärundersökta osv men man har ju ingen aning om vad som ligger före i släktledet eller ens vilka raser som är inblandade.

Hur ofta går det helt fel? Hur vanligt är det att t.ex agressivitet uppkommer senare i livet när man inte har en aning om hundens ursprung?

Jag är bara ute efter att hitta en bra kompis kan tilläggas.

Tacksam för alla svar då jag i stunden är väldigt kluven!

SamanthaJones
0

Om du har tänkt att köpa en blandrasvalp i Svergie kan du enligt mig lik väl köpa en från HuH eller varför itne från hundstallet? (svenska övergivna hundar som behöver hem)

Men om du kan tänka dig köpa renrasigt så kör på det, välj en seriös uppfödare så har du större chans att få det du söker och mindre risk för rasbundna sjukdomar o liknande.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Changrila
0

Jag ser ingen skillnad i att köpa "räddningsvalp" från HuH eller från en vanlig privatperson i Sverige. I båda fallen rör det ju sig om en hund som behöver ett nytt hem av någon anledning. Personligen gillar jag mer att hjälpa de hundar som redan är här, än att ta hit hundar från andra länder som det mycket väl kan vara fel på. (Som en vän som tog hem en spansk hund. Hon fick avliva den efter ett halvår eftersom den hade allvarligt höftfel och hade jätteont. Dessutom tror jag att det många gånger kan fuskas med pappren.)

Fördelen med att köpa renrasig valp från en uppfödare är ju att du kan välja en ras som till stor chans passar dig. Om du därefter ser till att leta upp en seriös och bra uppfödare, som bara avlar på hundar som är hälsotestade med bra resultat osv, ja då har du stor chans att få en frisk och glad kompis. Dessutom kan du då få hjälp från hundens uppfödare OM något skulle bli jobbigt/svårt, något som du absolut inte kan om du tar en hund från oseriös uppfödare och oftast inte om du tar en omplacering heller.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

TjockaBerta
0

Köp svenskt!

Hjälp gärna en hund som inte har det riktigt bra.

>>>Malum domesticum<<<

russin
0

Säger som ovan - köp svenskt, så vet du i alla fall att den inte drar med sig sjukdomar som vi är förskonade från i vårt land.

Eftersom man ska leva med en hund i förhoppningsvis många år, så tycker jag man ska köpa en valp uppfödd av en seriös uppfödare. MAn har åtminstone större chanser då att veta vad man får. Hundsjukvård är inte billigt i Sverige även med försäkring.

Att köpa en gathund från utlandet tycker jag inte är det minsta "fint". Valp uppfödd av seriös kennel utomlands ja, men inte en gathund som man inte vet vad för fel och brister den kan ha i sjukdoms och smittoväg.

[Forest]
0

Det beror någ lite på vad man vill ha för hund oxå, menar här ser jag ofta mer amstuffblaningar som letar efter nya hem från "fd gatuhundar" kan det finnas många olika stora som små. Jag har hjälpt katter o jag har även tagit katt från djurhem tycker det är en fin sak att sponstra men får dessutom ett trevlig liten kompis som man vet om behövde nytt hem :) Ang renras ja det har sina fördelar, hittar man seriös uppfödare som avlar bra samt har ett bra syfte så ser jag det som bra fördel. Jag kan inte välja åt dig men jag hade någ visat mitt intresse iaf hos ett par uppfödare o sen till några hund-hem på svenska marknaden att man är intreserade av viss "storlek"/"blandras" :) Sen får man följa sitt hjärta lite

[Eraj]
1

Tack för era svar!

Det är klart att det är lite av en chansning att välja en hund som man inte vet något om, även om det är väldigt bra att man "räddar" någon.

Hundar utan hem tar ju hem hundar från Irland, och jag tänkte på en valp som bor i jourhem på Irland nu. Detta har jag blivit avskräckt ifrån i och med att jag inte har någon chans att hälsa på valpen först. Det blir ju i så fall bara till att åka och hämta den på Arlanda, sedan är det klart. Har läst lite om HuH här på forumet och folk verkar ha delade uppfattningar om hur bra de är.

Köper man från en seriös uppfödare får man ju även support hela hundens liv, vilket jag som köper hund för första gången värdesätter. Man får ju även träffa valpens föräldrar.

Jag får fundera vidare, men jag har i alla fall bestämt mig för att inte köpa någon räddad "importhund".

Changrila
0

Är det en vinthund du ska ha? (Tänkte på att HuH ofta tar hem tex f.d. kappgreyhounds)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm