Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1892 ggr
Aprilisaname
0

Vill ha en ny ras.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om att sälja sin hund för att man vill ha en ny ras? Själv mår jag dåligt när jag läser något sådant här.

Maja2
22

tja… bättre att sälja till någon som vill ha rasen. Fler borde inse att de skaffat fel ras.  Vad jag känner är värre, är att de förmodligen haft henne för att få valpar och tjäna pengar.

JLNordin
0

Håller med #1

[Tess86]
1

Ja, det låter verkligen som att de ska sälja henne för att hon inte ska få fler valpar.. Jag reagerade också på det där med att hon är så gott som rumsren, borde inte en treårig hund vara helt rumsren?

Henrika85
0

#3 Just med chihuahuor är det väldigt ofta problem att få dem rumsrena. Min granne har en på 5 år som ännu inte är rumsren, och min kompis mamma har en annan som är 2,5 år inte inte rumsren.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

LeS-
0

Ja de måste ha jobbat bra för att inte fästa sig vid sin hund..

LeS-
0

#4 inte lika jobbigt när de gör ifrån sig innomhus som en större hjnd antar jag?

[Tess86]
0

#4 Okej, konstigt att det är så svårt.

Fridaaaa
0

Man får inte länka till blocketannonser?

Men så tycker jag inte att man gör :( Stackars hund som blir såld pga en sedan matte/husse

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
3

Jo… chihuahuor är väl allmänt kända, liksom en del andra småhundar, för att ha lite svårt att få rumsrena. Min dotters chi-blandis kan man inte kalla rumsren heller, även om det inte händer jätteofta, men det händer.

DeniceP
0

#4 knasigt, min chihuahuavalp på 4,5 månader är helt rumsren Tungan ute

Så det är nog hur pass konsekvent man är, och hur ofta man tar ut hunden. En Chihuahua har ju inte lika stor blåsa som andra hundar, så man får ju ta ut dem oftare, även som vuxna. Anser jag iaf, och jag har osm sagt inga problem med icke rumsrena hundar.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Maja2
2

#8 Nja.. man tycker oftast mycket om andras beslut… men det är väl bättre att den hamnar hos någon som vill ha den rasen, eller hur?  Man kan alltid ha åsikter om varför, men man vet aldrig hela historien ….

LinaK
5

#8 Ser inte detta som någon länk då det är en skärmdump, man ser inte vem som har lagt ut annonsen då varken namn eller telefonnummer är med i länken.

Har någon synpunkter på detta får ni hojta Glad

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

#12 Jag tycker dock att det räknas, inte så snällt mot den som lagt upp annonsen om den hittar detta (vilket kanske inte är troligt men man vet ju aldrig), jag hade inte blivit glad i alla fall :/

Cassandra97
0

Det kan vara ett svårt beslut :/ Men om man inte vill ha kvar hunden kan det vara bra att sälja den till nån som verkligen vill ha och tar hand om henne och så du vet att hon har det bra och sen kanske du kan kolla efter en annan ras.

Mantissa
0

Låter märkligt. Både att en treårig hund hunnit med två valpkullar och ska inte ha fler för att hon nu är "vuxen". Och att hon måste sälja henne för att hon byter ras. Chihuahuor går utmärkt ihop med andra hundar om man sätter normala gränser för hundarna.

LinaK
7

#13 Ja du kanske tycker att det räknas, men jag bedömmer att det inte gör det då man inte röjer annonsörens personuppgifter. Som sagt så är det inget i våra Skrivregler som säger att man inte får diskutera en annons från någon annonseringssida. Du är ju själv med och diskuterar angående denna annons, så jag ser egentligen inte problemet.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
1

Vi har inte all fakta bakom…  och att analysera en annons ger inte så mycket då inte den som skrivit annonsen finns här på forum.

[Doglovers]
1

Vavvorna har visst alla möjliga problem. Min veterinär berättade för mej härom dagen när jag var och besiktade min kull, att han fått slänga ut en vavva uppfödare. Denna hade blivit så arg på honom då han antecknade  alla skavanker på valparna i besiktnings protkollet. Uppfödaren ansåg att det inte var nödvändigt och började skälla ut honom. Så dom åkte ut.

Han gjorde helt rätt. Är det något fel ska det med i protokollet så både uppfödare och valpköpare vet om det, om det skulle uppkomma något längre fram. Jaa herregud…Förvånad

#17 Jag håller med dej där. Just nu är det alldeles för mycker spekulationer och antagande om saker och ting som kan vara helt normala.

Fridaaaa
0

#16 Bara jag som har för mig att man inte fick diskutera blocketanninser men är kanske på en annan sajt då :)

Noa-Nisse
1

#10, jag tycker inte att argumentet håller om att en liten hund måste ut oftare för att den har en mindre urinblåsa. En frisk Chihuahua ska inte behöva gå ut oftare än min grand danois. Jo visst har en Chihuahua en mindre blådsa men den har ju en mindre kropp också.

Medarbetare på Hundar.ifokus

DeniceP
0

#20 och jag tycker inte att argumentet för att en Chihuahua ska vara svårare än någon annan ras att få rumsren stämmer Flört

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

meilin
1

#20 Precis! Mina chis går inte ut oftare än vad min golden gjorde när hon levde.
Däremot tog det längre tid att få dom rumsrena, men det beror nog inte på rasen utan på mig.

[[pimey]]
0

Usch tycker annonsen är elak. sälja pga av att man vill ha en annan ras? och det kommer man på efter 3 år med hunden? taskigt :(

Satum
3

Jag tycker att de finns värre annonser än så.

Läser annonser dagligen på blocket där försäljaren säljer sin hund "pga tidsbrist". Ofta har hunden inte ens hunnit fylla 1år!!!

Hur tänkte man då när man skaffade hund? Nej man tänkte tydligen inte alls!!! Sånt blir jag arg på!

Noa-Nisse
0

#24, ibland ser man annonser om valpar som är 20 veckor och de säljs pga tidsbrist… Så sorligt!! :(

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
0

#25 Ja det är grymt sorgligt :(
Såg en annons där dem sålde en 10 veckors valp, pga tidsbrist och att det var jobbigare än vad man trodde :/

Qepta
0

Det är hemskt.

Inom kaninvärlden är det vanligt tyvärr, folk säljer och byter akniner kors och tvärs, när de känner för att byta ras.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

LLLINN
4

Nog för att man kan inse att man har köpt fel ras, men inte byter man ut den bara så där Förvånad?! Efter 3 års tid så känns det som att man borde ha fäst sig lite vid sin hund, jag skulle aldrig kunna göra mig av med Sixten hur fel han än må bara för mig! Istället skaffar vi en till hund som passar lite bättre, men vi byter ju för guds skull inte ut våran ögonsten!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Doglovers]
0

Det ska svida rejält i plånboken när man köper en valp. Då tänker man sej kanske för en extra gång förhoppningsvis. Och planerar lite.

Min första tanke när folk säljer sina hundar och valpar. Varför vänder dom sej inte till uppfödaren…? Eller är det så att den seriösa uppfödaren är seriös ända tills valparna är sålda och sedan glömmer sitt ansvarObestämd

Smullis
0

Usch! Blir så trött på dessa oseriösa ägare.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Wand
0

Det jag inte kan förstå är hur f*n man kan skaffa en hund, ha den i 3 år och sedan bara byta bort den emot en ny. Bör man inte kolla upp noggrant innan man skaffar hund och se till att det är en hund man verkligen vill ha? Och binder man sig inte sedan till att älska den i nöd och lust? De hundar jag haft har varit riktigt jobbiga ibland, men jag har aldrig haft en tanke på att byta bort dem… 

Ska ställa mig i en lekpark någongång och fråga om någon vill byta sin unge, jag har ju systrar och vill hellre ha en bror.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maja2
1

#31 Man behöver inte börja dra det till ytterligheter. De flesta vill nog inte byta bort sina barn, även om en del är såpass dåliga föräldrar att de borde ha en leksaksbil istället.

Man binder sig inte till att älska en hund i nöd och lust, men man hoppas att de flesta älskar och ser till sina djur och ger dem vad de behöver.

Att förfasa sig över andras beslut, är en vanlig "åkomma" och visst kan det vara befogat att ibland undra hur de tänker, men man behöver inte dra det så himla långt.

Maja2
0

Kollade på annonsen nyss, hon har ändrat i texten, och tagit bort det om att hon ska byta ras. Hon skriver dock att hon vill att hunden ska hamna hos någon som uppskattar henne.

Wand
1

#32 Man binder sig inte till att älska ett barn i nöd och lust heller, men det är ju något man bara antar. Det gör även jag med hundar.

Maja2
1

#34 Ens eget barn är nåt annat, och bör, enligt mig, inte jämföras på det sättet.

Men visst, man skulle väl helst vilja ha en förklaring på många av de annonser som finns. De man nästan blir mest "glad" över, är när de faktiskt säger: Vi tog oss vatten över huvudet och måste därför sälja vår hund.

Wand
1

#35 För mig så finns det ingen skillnad, men det kan ju också ha att göra med att jag ogillar barn men inte hundar.

Maja2
0

#36 Antar att du har hund, men inte barn.

[Doglovers]
3

När man köper hunden kan man planerat hit och dit. Sen efter något år blir det förändrade familjeförhållanden eller sjukdomar med mera. Man rår inte att se in i framtiden (som tur är) och man kan köpa en hund med avsikt att ha den livet ut, men livet blir ett helt annat.

LLLINN
0

#38 Såklart att saker kan hända, men nu var det ju ingen allergi eller stor flytt som orsakade försäljning av hunden, det var att de helt enkelt ville byta ut den mot en mer passande ras.

8/5-13 & 1/6-13

Maja2
0

#39 Är det en usel anledning?

LLLINN
4

Ja, jag tycker iallafall att det är jävligt märkliga människor vars hund betyder så pass lite för dom att de byter ut den efter 3 år för att rasen inte passade. Jag är i den situationen, vi skaffade en hund som vi senare insåg var av en ras som inte passade oss. Men vi skulle aldrig komma på tanken att byta ut honom, som jag sa köper vi en till hund men vi gör oss ju inte av med Sixten. Det finns liksom inte på kartan! Så jag tyckte att det var konstigt hur de kunde göra sig av med sin hund av den anledningen, ja!

8/5-13 & 1/6-13

Maja2
2

#41 Du behöver inte svära.

Som sagt…. då man inte pratat med personen i fråga, så vet man inte säkert vad som ligger bakom och varför.

Självklart tycker jag åxå att det verkar lite konstigt minst sagt, men att börja svära och leva om, och påstå att jag är bättre bara för att …. är mig lite fjärran.

[Doglovers]
5

Det kanske kan vara så att personen ifråga har tappat motivationen att ha en så liten hund och vill satsa på en större lite mer användbar sådan.

Och då gör kanske ägaren rätt och den får komma till någon som har den rätta motivationen för den här lilla vovvenObestämd Vill man till exempel tävla i agillity så är man ju lite bromsad. Hunden får det ju förhoppingsvis bättre om den kommer till rätt ägare. Och det får vi väl hoppas att den gör.

Det här var bara ett exempel. Se hur ryttare gör. Allt eftersom ryttaren växer och utvecklas behöver man byta ponny till häst. Och det inte alltid man kan behålla den gamla.

[[pimey]]
0

Oavsett vad orsaken nu är så var det ändå väldigt olämpligt av ägare att skriva som hon gjorde och efetrsom hon har ändrat till "säljes till någon som uppskattar henne" var inte hellre så pass mycket bättre. det låter mer som om hon är allmänt less på hunden.

Mantissa
0

#44 jag skulle också bli less av att ha en hund i tre år som inte är rumsren, men att byta hund är knappast rätt sätt

[[pimey]]
1

45# Jo men det beror ju inte på hunden utan på ägaren, på 3 år tycker jag att man bör få sin hund rumsren om man lägger energi på det.

Mantissa
1

#46 Håller med