Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2798 ggr
Jenna_Nord
0

Skendräktig, vad krävs?

Märkte ikväll att min tik är skendräktig, så började jag fundera..

Hur mycket krävs de egentligen för att en veterinär ska tycka att en kastration är nödvändig på en tik? Ska de gå så långt att tiken lider, eller räcker det med att den blir skendräktig efter varje löp?

Är de någon som vet eller har varit med om att vet. har föreslagit det?

Mvh Jenna

Changrila
0

Det beror nog helt på vilken veterinär du går till. Vissa veterinärer vill kastrera alla hundar, oavsett om det "behövs" eller inte, andra vill att man väntar så långt som möjligt med det. Däremot kommer nog ingen veterinär protestera om du tycker att din tik behöver kastreras och väljer att göra det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jenna_Nord
0

Jo de är sant. Veterinärer är så individuella.

Men jag menar att veterinären påstår att det behövs, så att det går på försäkringen. Om man går till veterinären och kastrerar sin tik, fast vet. inte tycker de är nödvändigt så måste man ju betala själv.

Så undrade liksom vad som krävs för att vet. tycker de är nödvändigt för hundens bästa :)

Mvh Jenna

russin
0

Det är inte en veterinär som bestämmer om du ska kastrera din tik eller inte - det är du självGlad

Inget försäkringsbolag däremot ersätter kastrering om det inte är livmoderinflammation eller annat sjukdom i livmoder/äggstockar. Har aldrig hört något som fått för enbart skendräktighet oavsett hur svår den är.

Har själv låtit kastrera en tik pga grav skendräktighet, med mjölkstockning och hög feber varje gång - men fick då bekosta det själv (frågade inte ens försäkringsbolaget då det inte var lönt). Så skönt för henne slippa det, men då det ändå är en ganska stor operation så skulle jag inte göra det om inte tiken led av problemet.

Changrila
0

Precis som Lo-katt skriver så ersätter inte försäkringsbolagen sådant, däremot ger många försäkringsbolag rabatt på själva försäkringen om hunden är kastrerad. Agria ger 10% rabatt tex, så man sparar ju in det där efter några år om det är så att det är viktigt för en att gå +/- 0.

---------

Pilon
0

Varför vill du kastrera tiken då ?

carsbo
0

varför ska du kastrera henne bara för att hon är skendräktig efter löp? din tik kanske blir extrem på något vis det vet ju inte jag om, men våra får bara fejk mjölk och lite extra klängiga och bäddar mycket. det blir ju efter varje gång men det går ju bort ganska fort. tikar löper endå bara 2 ggr om året?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Shettisar]
0

Tycker inte du behöver motivera varför du funderar på kastrering, vill du ha din tik kastrerad så kan inte veterinären stoppa dig.

Jenna_Nord
0

#4 Jaha, jag trodde dom gjorde det ifall veterinären såg de nödvändigt. Men då är de alltså bara ifall som får livmoderinflammation eller pyometra då..

#5-6 Hade jag haft råd så hade jag kastrerat båda mina tikar på ett nafs.
Nä min ena tik som nu är skendräktig brukar bli det, men hon blir mest väldigt nere. Så hon har ju inga jättebesvär mer än mjölk då.

Men jag hade velat kastrera dom just för att de finns risk för både livmoderinflammation, mjölkstockning och juvertumör. Jag hade hellre velat "passa på" att kastrera nu när dom inte är så gamla och friska i sig. Skulle dom få livmoderinflammation när dom är gamla så är ju operationen mycket mer riskabel. Och sen tänker jag ändå inte avla på  någon av dom.

Men har inte 10 000 att lägga ut på kastrering. Så därför jag bara undrade :)

#7 Har inget emot att motivera :) Men de är just det att jag undrade hur långt de måste gå för att försäkringen skulle ta de. Har inte råd att göra det själv.

Mvh Jenna

Changrila
0

Juvertumörer kan de få även om de är kastrerade. Om man kastrerar innan första eller andra löpet så blir det eventuellt en lite mindre risk att de får det, men inte annars. Är det vanligt med juvertumörer och PYO i rasen? På tex saluki som jag har är det inte vanligt med PYO, däremot är juvertumörer vanligare. Jag har i dagsläget en tik med flera stora juvertumörer, det är dock inget som påverkar henne, så bara för att de faktiskt får juvertumörer behöver det inte bli kaos.

---------

Jenna_Nord
0

Jo jag vet att dom ändå kan få det, men hört att risken mindskar ganska mycket.
Jag vet faktiskt inte om det är vanligt i just rasen, men har ändå pratat med flera som fått det på sina. Om de är en tillfällighet eller att det är vanligt vet jag inte..

Det jag fasar för är bara att de händer något när dom är äldre och sen går de åt skogen..

Mvh Jenna

[Doglovers]
0

Igentligen är det helt naturligt att tiken skenvalpar.

Eftersom hunden är så närbesläktad med vargen så har den en nedärvd instinkt. En instinkt som gör att, när Alfatiken valpar skenvalpar de andra tikarna i flocken för att kunna hjälpa till med matningen av valparna när mamman är ute och jagar. Det är också förklaringen varför alla tikarna brukar löpa samtidigt.

Smart va…Skrattande

Jenna_Nord
0

Jo de är ju därför dom kan. Men de gynnar ju inte tamhunden direkt

Mvh Jenna

[Doglovers]
0

#12 Jag har flera tikar som skenvalpar. Men jag har inga problem, eller rättare sagt tikarna har inga problem förrutom att dom blir lite snurriga. Men det går över rätt snabbt. Träning ska vara bra. Mycket motion.

Men jag vet att vissa kan få rejäla problem som högfeber, bädda sönder korkmattan i köket och liknande. Då ska man nog kontakta veterinären för råd.

Jenna_Nord
0

Jag har inte direkt märkt att min var skendräktig innan förutom att det blivit kletigt från spenarna som fastnat i pälsen så jag måste klippa bort det. När jag skulle klippa bort de denna gången så kom det ut mjölk för första gången när jag varit där och "pillat". Ska ut på dubbla långpromenader varje dag nu och träna lite extra klicker så hon lägger tankarna någon annanstans :) Det konstiga är att hon tappat matlusten och ätit knappt 2 dl på tre dagar..

Nä tack och lov så har hon inga sådana problem.
Men jag hade ju gärna "hittat på" dom ifall jag hade kunnat ta ut en kastrering på försäkringen.. xD

Mvh Jenna

[Doglovers]
0

Tänk bara på att du inte mjölkar henne. Då stimulerar du till mer mjölk.

Om det skulle krisat sej för någon i din närhet med en sjuk tik med små valpar, så skulle din kunna hoppa in som extra mamma nuFlört

Jenna_Nord
0

Nej då, är väl påläst om hur jag ska hantera skendräktighet :)
Men tycker de är hemskt tråkigt, för hon hade varit en sån bra mamma! Försökt para henne 3 gånger men utan resultat..

Ja de klart.. Har jag inte tänkt på ^^ För hålla öronen öppna om de skulle vara några mammalösa valpar :)

Mvh Jenna

Pilon
0

#16 Eller så kan du kanske mjölka och försöka sälja det på flaska på ebay, det finns säkert nån som vill ha! :-)

Eller gör HUNDost! :D
Ännu mer lockande!

Kan man göra Snigelrom så kan man också göra Hundost! :D

Jenna_Nord
0

Haha hundost och hundsmör hade ju varit något!!
De hade matkontot tyckt om!

Mvh Jenna

Pilon
0

:))

[Doglovers]
0

Har man bara tillräckligt med fantasi kan man göra det mestaSkrattande

Ha en bra kväll.