Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2492 ggr
JenniferFahlander
0

Klagande grannar någon?

Hej jag har nåra grannar här som klagar på oss för att våra hundar skäller.. En dag kom dom ner o knackade på o så sa dom nu fan får du hålla tyst på dina hundar innan ja ringer hyresbostäder dom har skällt hela dan idag… Jaha säger jag.. Va konstigt hundarna har inte ens vart hemma idag för vi har vart hos min kille hela dagen..

Sen har mina andra grannar klagat o sagt att hundarna inte får mat o vatten o hade de inte fått de så skulle de ju inte ens orka resa sej upp.. Har de satt upp en kamera i min lägenhet elr ? O så säger dom att hundarna aldrig får va ute bara för att dom inte ser när vi går ut.. Sen ska tydligen en av mina hundar valpa i april enligt dom .. Men jag har ju 2 hanar.. o hur fan går de ihop?

Dom hade ju klagat te min soc så han va ju här förra veckan o visade mej brevet som grannarna hade skickat till dom.. o han tror ju aldrig på mej o de har han aldrig gjort.

Lixom igår va vi ute med hundarna 8 timmar i sträck dan innan de 4 timmar.. osv..  vi brukar inte va ute 8 timmar i sträck kanske en gång i veckan elr 2 annars så e de ca 4 timmar i sträck på en dag sen alla promenader också.. Dom kan ju ta reda på fakta först innan dom anklagar nån., Har ni klagande grannar ? Eller är det bara jag som har det?

Bosse08
0

låter jobbigt, hoppas att jag i framtiden slipper såna grannar…..

[Vargöga]
2

Finns det en annan granne som har hund som är väldigt nära dig? Kan ju vara dom som skäller och håller på och som dom förväxlat med?

JenniferFahlander
0

Haha tro mej.. usch de e inte kul när dom anklagar en för massa falska saker .. tror dom seriöst att ja skulle låta hundarna gå hungriga ?? Ja e ingen djurplågare. Usch..

o en sak som ja tänkt på .. haha hur kan de säga att hundarna inte får mat.. dom bor ju inte inne hos mej.. haha .. men de kanske tror att man ser genom väggen elr nått. Haha

jävla spioner. xD

Bosse08
0

Du får va försiktig så de inte kommer och avlivar dina hundar p.g.a en massa skitsnack….

JenniferFahlander
0

#2 .. A de finns en tant nedanför mej som har en mellan snauwzer elr hur de stavas.. men ja har ju stora hundar man hör ju skillnaden på skallen haha.. men mina grannar e ju 73 o 76 år gamla de som klagar asså så de e senila .. Haha speciellt en av dom.. om ja säger tex att min hund e 4 år då säger hon jaha.. 1 min senare.. hur gammal va han nu igen? haha

#4 Ja men de kan inte avliva dom om de inte har bevis.. de sa ju också te min soc att ja vanvårdade dom. o om tex djurskyddsföreningen skulle komma hit så får de ju kolla hundarna eller nått o se om de e skadade nånstans eller nått. o om de inte hittar nått då har de ju inga bevis . Men jag vet inte hur de går till med sånt där.

Bosse08
0

En kompis till mig hade en flickvän som sparkade hunden  en o annan gång, ägaren själv slog inte sin hund, möjligen vart LITE hårdhänt om hunden hade rullat sig i avföring nån gång. men efter mycket skitsnack o så efter att de inte umgicks längre så råkade hunden bli förgiftad….Det kanske inte är så vanligt där du bor men det händer :(

JenniferFahlander
0

#6 Förgiftad ? Av vadå? Gick de över sen elr ?

Ja kan va hårdhänt ibland mot mina hundar men ALDRIG har jag slagit dom eller gjort dom illa .. ibland kan ja snärta till dom på nosen om dom tex skäller men de e ju inte misshandel o de får ju inte ont av de men de tycker de e obehagligt. De har hänt nån gång att jag dragit tag i min hund Zigge om han tex skulle jaga en cyklist. då drar ja ner honom på backen men han får ju heller inte ont då.. men då va han ju inte så gammal o då förstod han inte att han inte fick jaga cyklister.

Bosse08
0

Nej, det gick inte över, för ägaren förstod inte riktigt att det var en förgiftning så han valde att avliva hunden, det hade tydligen hänt tidigare också så han förväntade sig inte att hunden skulle leva länge till…dessutom var den ganska gammal hade väl på sin höjt 2år kvar att leva…Men man hinner ju gosa mycket på två år :(

JenniferFahlander
0

#8 ja usch så hemskt, :( de e så sorligt att djuren inte levet lika länge som vi.. de enda djur som lever länge e väll sköldpadda.. hästar kan ju också leva länge. Jag vet en häst som e 48 år gammal.

phôenix
0

På förra stället jag bodde på (det var innan jag hade hunden) så hade jag riktig tjurkärring! Hon skulle alltid ha koll på allt och alla och gick jämt runt och bar på sin lilla fralla hund.

Iaf så bodde jag där med min katt, som fick gå ut och in, det var en skogdunge +sjö precis brevid lägenheterna som han älskade. Grejen va den att han är väldigt social av sig, mjauar och kurrar så fort det kommer någon människa. Vilket surkärringen tydligen tolka de som att han inte fick mat och ville in… Vissa gånger kom hon knackandes och skrek i trapphuset att "nu har den stakars katten varit ute i heeeela 2timmar…och ger ni inte någon mat till han?!"

Vill påpeka att detta var en sommardag, och på sommaren var han ute nästan hela tiden för att han älskade det. Sen hade jag en annan hundägare som smygmata min katt med hundtorrfoder som sen jäste i hans känsliga mage så han kom in och spydde as mycket…

Believe you can and you're half way there.

JenniferFahlander
0

Vilken kärring.. Haha katten hade vart ute i hela 2 timmar. haha snarare bara 2 timmar. Haha .. en katt kan ju fan va ute i flera dar utan o komma hem.. o om inte kärringen visste så e katter väldigt bra på o jaga fåglar o möss o allt.. haha så mat fick han nog även fast han va ute. Haha .. vilken idiot . usch hatar sådanna människor som bara klagar för nöjes skull .. usch

Jenna_Nord
2

Jobbigt när man blir anklagad för falska saker..

Men sen kan jag inte låta bli och tycka att de är lite bra att folk/grannar ändå är lite uppmärksamma med vad som händer andra, och lägger sig i. Sen kan man ju klart framföra det lite trevligare :P
Men någon gång kan det ju säkert gälla livet för ett djur. Man vet ju aldrig med folk!

Mvh Jenna

JenniferFahlander
0

#12 .. Ja tycker också de e bra att de e lite uppmärksamma o så.. Men lixom klagar på att hundarna inte får mat de vet dom ju lixom inte. dom bor ju inte här.. Ja tar slut på ca 20 kg mat i månaden ..

bara för att de inte ligger mat i skålen när grannarna är här inne .. de brukar komma in hit ibland o ge mej nån tidning o så.. o hundarna äter ju upp maten direkt ja ställer ner den på golvet. o så säger grannarna att ska du inte ge dom lite mat ? o då säger ja dom har nyss fått en liter mat så de får mer ikväll.. ja brukar ge dom ca 2 liter om dan för att ja e ute ganska mycket med hundarna osv. o + att dom e ganska smala men inte underviktiga. :)

Jenna_Nord
0

#13 Du behöver inte försvara dig för mig. Jag tror dig :)
Men menar att de är väl kanske bättre att grannar lägger sig i lite för mycket än inte alls ibland. Men självklart inte så långt att de skulle gå till falska polisanmälningar osv.

Mvh Jenna

JenniferFahlander
0

#14 .. Haha ja blir bara så arg. xD asså inte på dej .. haha

men de roligaste va ju att dom hade skrivit te min soc att en av hundarna ska valpa i april. Haha.. frågan e vem.. Zigge elr Atlas. Haha :D

Maja2
2

Ts, tråkigt när grannar klagar utan att det finns fog för det. Att klaga på att dina hundar skällt hela dagen och de inte ens varit hemma, det var dåligt.

Sen kan jag ju tycka att dina grannar verkar inte hata dig, då skulle de ju inte komma med tidningar? De kanske är oroliga?  Har du pratat med dem lite mer ingående någon gång, kring hundarna och det du fått veta att de sagt?

JenniferFahlander
0

ja har vart o pratat med dom men de erkänner inte att de va dom o nu har de börja hålla sej gömda o pratar inte ens med mej o nu får ja inte tidningen längre heller fast har ändå ingen nytta av den heller använder dom bara för o elda med.

ja pratade ju med dom innan de skickade brevet till min soc o då frågade dom massa saker vad vi hade gjort idag osv. En dag när ja va inne te dom så sa dom till mej att ja va tvungen o gå ut med hundarna o vi precis hade kommit hem.. Vi hade cyklat hem till min kille o de e 7 km o då va hundarna också med sen åt vi där o hundarna fick mat o vatten osv sen cyklade vi hem igen o hundarna va dö trötta .. sen sa dom att ja va tvungen o gå långpromenader o träna med dom osv. o så sa ja igen att vi precis cyklat 1,4 mil men då sa hon de räcker inte för en hund bla bla bla .. o nån gång när ja kommit in till dom o vart ute i flera timmar med hundarna då klagar dom på att hundarna e ute för länge.

JenniferFahlander
0

#16 o så klagar dom föresten på att hundarna inte får nå vatten när vi är ute med hon i nåra timmar. o de vet ju inte dom . Haha ja brukar alltid ha med mej en liten grej.. som man kan köpa på djur affären de e typ som en skål där de ligger en flaska typ. o så häller man vatten i den.. skit bra grej :)

Noa-Nisse
0

Jag har turen att ha förstående grannar!

Klenod är enda hunden i vår trapp  och hon skäller aldrig förutom om det plingar på dörren. Grannarna gillar henne och tycker det är bra att ha en "vakthund" i huset ^^ De brukar alltid klappa henne och gosa med henne om jag möter dem i porten. Jag bor bara bland pensionärer så de tycker det är kul att det flyttat in yngre så det blir mer liv och rörelse =) Jag älskar alla mina grannar förutom en granne som brukar klaga, men inte på klenod. Hon klagade att hon hörde mina undulater när hon gick utanför min dörr :S och att jag smäller med dörrar. aja, allt kan inte vara frid och fröjd (;

TS, jobbigt läge måste jag säga! Prova att sätta dig ner och prata med dina grannar och försök få dem att förstå dig!

Medarbetare på Hundar.ifokus

JenniferFahlander
0

#19 ja önska ja hade som du..

Haha ja har allt försökt. säkert mer än 10 gånger.

De säger typ… Du förstår en Schäfer måste ha mycket mortion o mycket mat.. blablabla

du måste gå ut mer o ge hunden mer mat osv.

o så säger ja te dom att vi har nyss vart ute i 4 timmar med hundarna o de har fått 2 liter mat osv.. o då börjar dom om på nytt..

Men du förstår en Schäfer måste bla bla bla.. dom e 73 o 76 år o senila .. så de säger samma sak typ 10 gånger på 20 minuter Hahaha..

Moa1994
0

#9 papegojor, kakaduor och många andra sådana fågelarter kan bli 25-100 år.

Karmatarerskanise
1

Såg i en annan tråd att din schäfer skäller när det går någon i trappan. Så de verkar ju som att klagomålet inte är helt obefogat, även om de den här gången påstod att hundarna skällde när dom inte ens var i lägenheten.

Jag hade också klagat om en grannes hund hade skällt vid rörelse i trappen. Kan vara mycket irriterande.

JenniferFahlander
0

#22 asså han skäller.. eller typ boffar om du fattar ? Ett tyst skall blandat med morr om du fattar .. men de hörs inte ens ut i trapp uppgången. om ngn plingar på då skäller han typ 2 ggr.. o då hörs de i trappen men annars så skall morrar han elr va man ska kalla de för så de e lixom ingen som hör

Maja2
0

Ts, jag såg nu på morgonen ett foto av hunden, och han ser väldigt tunn ut faktiskt… och inte så glansig i pälsen, så jag kan förstå om någon säger att hunden verkar behöva mer mat.

Ni har någon form av relation du och dina grannar, eftersom ni är inne hos varandra ibland?

Är de senila så kan de ju inte rå för att de upprepar sig, det hör till sjukdomen

vallhund
0

# 24

Jag såg oxå bilden o tänkte samma. Många högenergiska hundar, som vissa bruks o vallhundsraser kan ha svårt att sätta hull före 2 års åldern. Denna schäfer är ju äldre än så.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

JenniferFahlander
0

#24 A båda hundarna är smala o ja har vart till vet o kollat vad de kan bero på osv. O de säger att de är inte underviktiga o jag har precis avmaskat dom.. de kan ju va nått sånt också att de har mask i magen elr hade.

Ja vamaskade de här om dan så får se .. Vi har ju börjat ge hundarna 2 liter om dan började typ för 2 veckor sedan innan fick de lite mer än en liter.

Zigge har gått upp ca 2,3 kg o atlas har gått upp ca 1,7 elr 1,8 om ja minns rätt.

Maja2
1

#26 Då hade nog grannarna rätt, hundarna behövde mer mat

Emaljoh4
0

#26 Har lite svårt att tro att en veterinär har sagt att hunden inte är underviktig. Revbenen sticker ju ut, och det ska de ju inte göra på en normalviktig hund. Glad

Och m det verkligen är så att en veterinär har sagt det, så skulle jag nog byta veterinär.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Moa1994
0

#28 vart har ni sett dom bilderna ?

JenniferFahlander
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Hon sa det. För ja frågade vrf han va så smal om de kunde bero på mask elr maten han får osv.

då sa hon att ja skulle avmaska o de gjorde i onsdags elr när de va.

men hundarna går ju väldigt sagta upp i vikt vet ej om de kan bero på att vi e ute hela dagarna o springer o håller på osv.

Men han har alltid vart smal. när ja köpte honom då fick han vanlig burkmat typ som kattmat.

o så va han verkligen bara ben.. o samma med atlas han va också bara ben o han hämtade jag i november 2011.

Zigge väger ju ca 39kg vad ska en Schäfer egentligen väga ? Nån som vet?

O Atlas väger 32 kg för 2 månader sedan. O han är en 1årig sibirien husky.

#29 här har du bild på dom.

Maja2
1

#29 Inne på brukshundsraser, inlägget heter: hur handskas du med dina hundar eller nåt liknande.

#30 Om ni nästan dubblerat matransonen så säger ju det en del. Har hundarna gått upp den vikten på två veckor, sedan ni ökade givan?

JenniferFahlander
0

#31 nej nej.. Innan ja ökade maten vägde Zigge ca 37kg o Atlas vet ja inte för vägde han för typ 2 månader sedan o då vägde han 32 men han har lagt på sej lite så han väger nog lite mer än 32 nu..

Maja2
2

#32 Han vägde 37 före du ökade givan för ca 2 veckor sedan och han har redan gått upp 2 kg. Det kallar jag inte att ha svårt att gå upp i vikt.

Hur länge har du haft honom?

JenniferFahlander
0

sen han va 4 månader. Innan hade han jätte svårt o gå upp i vikt han vägde nog runt 36 när han va 2 o när han va 3 vägde han lika mycke. o då va ja ute med han istortsätt hela dagen nästan. ja va typ hemma gav han mat o vatten sen va ja väll inne en timma elr 2 o gick ut med honom igen så de han åt försvann väll med promenaderna men nu har ja minskat lite när de gäller o va ute med honom så han går upp lite i vikt.

Ja e väll ute 4 timmar i sträck om dan nu o sen + alla promenader också.

Men vad ska en Schäfer väga egentligen?

När Zigge va 2 o ja fick låna morsans kompis våg o vägde Zigge då han vägde 36 kg så sa mammas kompis mona som hon heter .. Väg om han de där kan inte stämma en Schäfer ska inte väga så mycket.

O ja vet många som har Schäfrar som väger runt 20-25-30 nånstans men ja vet inte.

Just de där med vikten på hundarna e ja inte så bra på.

rosahalsband
0

#34 Vikten spelar väl ingen roll, man ska väl bara inte se revbenen och känna att hunden har bra med kroppshull. Känner en schäfer som väger 45kg och revbenen sticker näst intill ut (dock är han långhårig så det syns inte, men det känns). Och om du nu är ute så mycket och hunden typ…inte går upp i vikt utav det, ta någon vilo dag och ge den feta godsaker, fet mat.

JenniferFahlander
0

#35 Jag har börjat lugna mej lite med promenaderna för o se om han går upp annars ska jag byta foder. så de e bara o vänta o se. Men han har ju gått upp 2 kg sen 2 veckor tillbaks så får hoppas han lägger på sej lite mer.

:D

Maja2
0

#35 Men om han gått upp två kilo på två veckor, så har han väl gått upp?  När började du lugna dig med promenaderna, om du i förrgår var ute i 8 timmar i streck? Nu gick ni väl knappast alla 8 timmar men…

Nu kanske tråden spårat ur lite, men jag känner att jag inte skulle lägga en massa skuld på dina grannar som de inte ska ha.

JenniferFahlander
0

37# vi va hemma hos min kille hans föräldrar bor i ett hus på landet inga grannar eller nått o staket runt om o hundarna fick springa omkring där i kanske 5 timmar sen tog vi en prom på tre timmar ungefär.

Ja började lugna mej idag med promenaderna så får vi se hur de kommer gå.. :)

Moa1994
0

Vad har du för foder till dom ? Hur mkt basar dom per dag ? Hur mkt order får dom per dag ?

JenniferFahlander
0

#39 Jag brukar prova olika foder för o se hur dom bygger på sej.. Men nu har jag iams. o så har jag kört royal canin o lite annat. :) Ja köper aldrig mat på ica elr konsum osv.. de blir dom jätte dåliga i magen av.

Va menar du med bas o order ? :D

Moa1994
0

Oj, bajsar o foder. Har du provat med färskmat ? Dom dyra fodrerna är inte alltid dom bästa. Det kan vara så att dom inte tar upp tillräckligt med näring i fodret du har.

JenniferFahlander
0

#41 Innan när jag körde med ica maten axess då bajsa Zigge ca 7 ggr per dag nu när han får iams så blir de 2 ggr kanske högst 4 ggr per dag :)

Moa1994
0

Ok, jag hade bara doggy professionell extra till Alice o då bajsade hon 3-4 ggr per dag o nu har jag bravo färskfoder och blandat med lite doggy o nu bajsar hon bara 1-2 ggr per dag. Mkt beror på fodret. Han kanske behöver mera fett o proteiner i fodret.

JenniferFahlander
0

mh.. ja får prova på lite nytt foder så får vi se hur de går :)

Moa1994
0

Ok, men se till att ha en övergång mellan foderna så du inte byter direkt för då kan dom bli väldigt dåliga i magen..

JenniferFahlander
0

#45 Ja då :) ja brukar göra så att nu har jag ju iams. så använder ja de kanse 2 månader sen när ja ska byta till tex royal canin så brukar ja blanda iams o lite royal canin o sen så kör ja med bara royal canin o sen nästa gång ja ska byta foder så gör ja lika dant de funkar jätte bra. :)

vallhund
1

Alla de foder du nämner är mer eller mindre skitfoder + att du inte kan se skillnad på 2 månader, det brukar krävas längre än så.

Att vuxna hundar skulle ha mask om de avmaskats enligt konstens regler under uppväxten är mycket ovanligt.

Ge ett ordentligt högenergifoder åt dem, du kan kolla in olika här:

http://animail.se/hund/produkter/hundfoder , t ex Standardt, eller Halla aktiv http://animail.se/halla-aktiv-30-16-kg.html det innehåller visserligen lite väl mycket spannmål, men tål dina hundar axess så torde de tåla Halla.

Dina hundar är helt klart underviktiga.

KL

Ursäkta att jag är ärlig, inget illa ment, men du saknar uppenbarligen de mest grundläggande kunskaper om hund, du bombarderar iFokus med de underliga frågor o påståenden ang hund, du skall skaffa en till hund o ev ha den i avel, samtidigt som du går på soc?

Inget fel i att vara okunnig eller att ha problem med att försörja sig själv, men att skaffa kunskap kan du råda bot på, börja med att läsa de länkar jag postat i diverse av dina trådar, o skaffa inte någon ny hund innan du har mer på fötterna.

Gå kurs med de hundar du har o se till att de fungerar som de skall innan du skaffar fler hundar.

mvh

JenniferFahlander
0

Jag har haft hund sen jag var liten o jag har kunnat hanskas med dom.. förutom Zigge.. Han är den enda hunden ja har problem med. Men idag o igår har han vart helt konstig.. han har inte dratt i kopplet när vi vart ute o han har inte skällt åt andra hundar.. o de där med foder kan ja inte så mycke om., när ja va på djuraffärns sa dom att iams är jätte bra för hundarna o bla bla bla o då trodde ja ju på dom men ja ska kolla på din länk som du skicka. :)

vallhund
1

# 48

Att ha haft hund sedan man var liten betyder inte att man kan hund, du vet ju inte ens vad SKK o rasklubbar är för något.

Om du vore hundkunnig skulle du veta att de som arbetar i djurafförer inte är speciellt kunniga om hundfoder, dessutom skulle du veta att dina hundar är underviktiga, att maskangrepp är ovanligt o att hundar behöver mer än fysisk motion.

JenniferFahlander
0

Ja e medlem i Skk o har vart de i nåra år. ja skulle ju inte direkt va medlem i ngt ja inte vet vad de e för nått.

O man måste inte veta allt om hundar elr vad de nu e för djur osv man kan vara kunnig endå.. O jag är kunnig i vissa grejer när de gäller hundar ja sa inte att ja va bäst i världen på hundar.

Men jag kan hundar o vet hur man hanskas med dom flesta hundar förutom en…

Jag har tränat hundar i flera år också så ja kan allt en del.

o man måste inte va ohundkunnig elr hur man säger, bara för att man inte "vet" att de i djur affären inte är kunnig när de gäller foder.

Men nu e de ju så att de som jobbar på denna djuraffär känner jag o har kännt dom sen barnsben o dom kan o de vet o föresten så funkar fodret iams väldigt bra till mina hundar.

O de där med underviktigheten.. elr hur man säger.. Ja trodde på min vet. Hon sa att de är absolut inte underviktiga. bla bla bla.

o att det är "normalt" Men de trodde ja dock inte på..

o de där med mask har 3 av mina hundar haft fast dom lever inte idag.

vallhund
1

Om du nu varit medlem i SKK i flera år, hur har du missat att det finns rasklubbar? Där man kan läsa sig till standard, inklusive vikt på hundar av olika raser? O att det finns RAs för olika raser, avelsrekommendationer o krav för avel, hur man hittar hanar till avel? Litar på okunniga veterinärer o foderförsäljare?

Tillåt mig tvivla.

Jag ger upp, du har uppenbarligen inte ens försökt ta till dig någon information, som att läsa postade länkar t ex.

JenniferFahlander
0

Jag har aldrig läst om rasklubbar för jag har bara haft blandraser förutom nu o då har jag aldrig tänkt på att ja behöver läsa osv…

Jag har heller inte läst om att avla osv. Eftersom jag aldrig haft tanken om att avla på blandras.

o de där med o lita på veten de gjorde jag för att ja tycker att man borde det.

o de där med fodret som ja sa innan de som jobbar på affärn känner ja väl o när de gav mej prov på de fodret Iams så vart mina hundar helt annorlunda o de funka jätte bra på dom. De vart mycke piggare och vart inte hungriga lika fort som med de andra fodret ja körde innan..

Men ja orkar inte bråka nu.. de känns bara som slöseri med tid.

Du vet mycke mer en jag o de kan ja hålla med om. Men jag är inte helt okunnig.

o du vet säkert mer om avel, Rasklubbar o allt de där.

rosahalsband
0

men du kan inte sitta och säga att du inte vet om rasklubbar för att du bara haft blandraser? Du skaffade ju en renrasig och då tar man reda på allt om den rasen samt möjligheter om just en renrasig med just rasklubbar. Hur gammal är din schäfer? För schäfrar kan vara otroligt jobbiga i sina unga år, dom behöver mycket träning mentalt och fysiskt. Träna kontakt övningar och försök stärka banden mellan er innan du skaffar en till hund. och rätt off topic allt det här ursäkta för det, men köper du en till hund som du dessutom använder till avel och som jag förmodar kommer vara en hane kan jag bara säga att hanar som används till avel kan bli otroligt dominanta och omöjliga.

vallhund
1

# 53

Märkligt, varför skulle hanar som används i avel bli dominanta, o dominata över vad? O varför skulle de bli omöjliga?

Ingen av de hanar jag haft som gått i avel har blivit dominanta eller omöjliga, inte heller några andra hundar jag känner/känt. Fö övrigt kanske du skall läsa på om den terminologi du använder? http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

rosahalsband
0

jag går efter vad jag sett. dessutom skrev jag kan bli. min väns hund blev en helt annan hund under sin avels period. han tracka ner på de två andra hundarna samt tjejerna i familjen. nu när han inte är i avel längre är han tillbaks till sitt gammla jag igen.

vallhund
0

# 55

Du har erfarenhet av en hanhund som gått i avel? Lysande statistik att bygga sina påståenden på.

Maja2
4

Den här tråden har verkligen halkat ur banan. För att återknyta till ursprunget, skulle jag säga, baserat på det som kommit fram… att grannarna har rätt i sin oro och sina uttalanden gällande maten.

Ts, när de påtalat det här med mat, varför snäsa och påstå att de inte VET när och hur mycket hundarna äter, istället för att säga: Jag vet att de är tunna, jag har bytt foder flera gånger, och ger dem mer för att få dem att gå upp i vikt?

JenniferFahlander
0

#53 för typ en elr 2 månader sen hade ja inte en tanke på o skaffa ngn mer. Men sen vart ja tillfrågad om ja ville ha en o då tackade jag ja.

o Min schäfer e 4 år o han va inte ett dugg jobbig när han va ung.. fast han e väll inte direkt gammal nu heller men..

O valpen ja ska ha e en tik..

O du kanske har sett tidigare inlägg? Att min Schäfer e aggrssiv mot mötande hundar ? I september hade ja en tik en collie på 2 år som ja köpte av en tjej o då vart Zigge helt annorlunda han sket i andra hundar de skrev ja föresten aldrig i de inlägget. Men 10 dar senare ringer den förra ägaren o vill ha tbx Shandy som hon hette o då sluta Zigge o äta. Han ville knappt gå ut o blev jätte nere. Han vart en helt annan hund.

fast de kanske inte har så mycke me detta o göra men iafl..

JenniferFahlander
0

57# de e bara de att grannarna som klagar själva säger,

Gud så fina dom är dom bygger på sej fint. bla bla bla.. Men varje gång de har vart inne hos mej.. så har mat skålen vart tom o tack vare de så tror dom att hundarna inte får ngn mat alls.

De säger alltid när de kommer in hit. Får inte hundarna nån mat?

Då säger jag jo de e väll klart.,

då säger dom. men skålarna är ju tomma?

o sen säger tanten.. yvonne som hon heter.

när ja hade Schäfer då åt han aldrig upp all mat på samma gång utan han gick dit o åt lite då o då.. bla bla bla.. så bara för skålen är tom så tror dom hundarna får va utan mat.

o vi va ju inne hos de en sväng igår för de ville ha lite sällskap. o då prata vi ju om hundarna osv.

o om maten o allt

o sen sa hon att jag har nog missförstått allt. för hon sa att hon trodde att hundarna inte fick nå mat bara för skålarna va tomma när de kom in te oss så de brukade alltid hämta typ korv elr nått hos sej o ge dom.

o så prata vi om lite annat.

Ja tror de har rätt ut sej iafl.. :)

O ja håller med hundarna är jätte smala men de ska de F*N bli ändring på! 2 limpor ska de bli.. Haha nerrå..

Men tack alla för allt ni skrivit. Att Zigge som ja haft sen han va 4 månader så har ja riktigt aldrig tänkt på att han kanske är underviktig o väldigt smal.. Men är han borta en vecka typ hos mamma o sen när ja hämtar honom igen så tänker jag.. Shit vad smal han har blivit.. Men de har han ju inte.. för han va ju redan så smal när jag lämnade honom.

ja e så dålig på o se att de går upp i vikt om de är hos mej varje dag men är de borta en vecka så lägger ja märke till det direkt.

Är de inte så för er eller är det bara min dåliga syn som spökar ?

Maja2
0

#59 Jag vet inte riktigt om vi förstår varandra överhuvudtaget gällande hur hullet på en hund ska vara. Du måste väl ändå ha vetat att åtminstone Zigge var för tunn? Hur har du lärt dig se på en hund om den är för mager?

Om en hund är så mager att revbenen sticker ut så tydligt som på bilden du la in på brukshundsraser, så måste man väl inse att den är underviktig. Sen behöver man inte vara expert på något sätt för att se eller åtminstone känna när den får sådant hull att revbenen inte längre sticker ut?

Bra dock att det reder ut sig med grannarna. Genom att kommunicera på ett vuxet och vettigt sätt, kan man reda ut det mesta :)

JenniferFahlander
0

menar du den där bilden när Zigge badar som ja lade ut på brukshundsraser som ja lade ut ?

isåfall så har ja lagt märke till de för där ser man verkligen hur revbena sticker ut de syns inte lika väl när han är torr inte va ja kan se iafl. Men ja ska allt se till att han kommer upp i vikt.

:)

O ja tycker de e så bra att ni har era åsikter och nämner massa saker som jag "knappt" lagt märke till.. Men nu när ni har skrivit massa så inser ja verkligen hur smal han är. De e värkligen inte bra. :( Men han har iafl gått upp 2 kg sen 2 veckor tbx.

Men Tack ska ni ha! :)

rosahalsband
0

#56 okej säger du det så. Var otroligt intresserad av fodervärds hanar förr och alla jag frågade sa exakt likadant, hanarna kan bli annorlunda runt parning. men men.

JenniferFahlander
0

ja tror vi har halkat ur banan lite… Elr ja ganska mycke faktiskt. Haha..