Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 11384 ggr
linneanea123
8

bra lägenhetshund

jag funderar på att skaffa en hund.

jag bor i en etta på 30kvm fjärdje våningen.

har nära till skolan så kan hem och rasta hunden på lunchen. plus att jag inte går så långa skoldagar.

ute och springer, går och gilla att röra på mig.

skulle vilja ha hjälp med förslag på hundraser som skulle passa mig. gillar att trixa med hundar oxå

[Surina]
0

Det är svårt att rekomendera lite såhär… Hur tänker du aktivera hunden? Är det något speciellt du letar efter i en hund? Vad ska du ha den till?

Hur gör du under valptiden? Glad

Eller funderar du på en omplacerignshund?

[Forest]
3

Ser ingen ras som inte kan funka i lägnehet det är en vanesak hur man bor.  vad mer har du tänkt göra med hunden än bara promenera leka springa? :)

linneanea123
1

har praktik om två veckor så bor hemma hos mamma och pappa då. har praktiken på kvällen så är hemma hela dagen och kvällen har mamma och pappa möjlighet att ta hand om den. efter praktiken är slut ha jag sommarlov.

mest va jag väll ute efter en sällskapshund som gilla att göra samma saker som mig Glad

Beckibus
1

En liten Mops kanske? En riktigt rolig ras som älskar att vara i centrum! och en frisk ras! Du kan ju kolla länken, som jag försökte skicka med! http://www.skk.se/hundraser/mops/

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Surina]
0

Okej men då kanske det är bättre att fundera på att skaffa hunden till sommarlovet istället? Då har du lite tid att tänka och fundera på allt… Lägga upp en plan osv!

Jo visst men en sällskapshund behöver ju fortfarande aktiveras mentalt också.

Du måste lägga upp en plan lite först att det finns det något speciellt som du tror du skulle vilja hålla på med ? Pälsvår lite eller mycke?

Tro mig det är mycket att tänka på, jag är själv inne på hund nu och väntar på min valp ska föddas Glad Jag har planerat för detta i snart 1 årstid.. visst det har varit lite långt kanske men det är bra att ha tid emellan och sommaren är nog bättre? Då är du helt ledig och kan bygga utt ett band med hunden?

NathalieT
0

En Pudel? Finns i 4 storlekar, de är lättlärda, sällskapliga och roliga hundar :)

Här kan du läsa mer om Pudeln :)

linneanea123
1

har funderat lite grann på en Chihuahua.

men då funkar den nog inte så bra som springkompis ^^

pälsvård skulle inte va nått problem, haft både långhårig katt och kanin som behövts mycket ompyssling med pälsen.

jovisst ska man fundera och lägga upp en plan. har funderat på de här rätt länge oxå men inte komme fram till nån ras än Glad

[Surina]
0

Okej! :) Min sambos syster har ju 2 st Chihuahuor och ja det är ju inte kanske springkompisar sådär långt vad jag har sätt :S.. Men vad säger du om en papillion? Eller en Pudel? :)

Vad bra! Ja att hitta ras är inte helt lätt ….

linneanea123
0

joo ha funderat lite på de oxå..  funkar dom bra att va ute och springa med?

Maja2
0

Ts, hur långt och ofta springer du?  Min dotter har en chihuahuablandis, och han hänger gärna med när man springer.

Hur ser det ut för dig Efter sommarlovet? Hur gör du då med hunden? Hur gammal är du? Du har inte så långa skoldagar Nu, men hur ser det ut sedan?

[Surina]
0

Ja papillion och Pudel är ju energipaket :) Det är livliga och glada hundar! Sen är ju ett plus att Pudel finns i olika storlekar :)

Fridaaaa
0

#9 Du kan ändå inte springa med hunden förrän den blir lite äldre.
Kanske ta en omplacering?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amela87
3

Jag bor i en 40kvm 1:a  på 8:e våningen och har en Cavalier, sålänge hunden får motion och mental stimulans så spelar det intenågon roll vilken hund det är.

Hunden ska inte aktiveras innomhus ändå. Bara vila/äta inne :)
Har haft uppmot 3 hundar (då jag var hundvakt) och det gick super bra, sålänge man ger hunden d den behöver för att må bra.Glad

Sen tycker jag att det underlättar om man inte har en stor vakthund när man bor i lägenhet(oavsett skorlek) men kolla in grupp 9

Lycka till :)

linneanea123
0

jag är ganska så sugen på en chihuahua. men de är ju de där med springturena. springer ca 3 gr i veckan 4km.

fast eftersom jag bor ensam är det sällskapshund jag är ute efter mest som gilla att följa med på olika saker bara. så sprinturena skulla jag kunna ta själv om de är så Glad

jag är 17 år och till hösten ser skoldagarna likt ut som nu Glad

hittade en chihuahuablandis på 10 månader. 90% chiuhauahua, 10% jackrussel, som känns lockande ..

linneanea123
0

ja precis, tycker jag oxå, att hunden ska inte aktiveras innomhus ändå. Bara vila/äta inne. tack Glad

Fridaaaa
0

#14 Chihuahua tål mer än vad man tror men eftersom dem har så små ben har dem nog svårt att hänga med kanske på just joggingturer?
Papillon hänger på bättre :)

linneanea123
0

joo, kanske man ska tänka om till en papillion.. ^^

Lockwood
1

Jag tror att om du verkligen klickar med Chihuahua tycker jag att du ska hitta en fin Chihuahua uppfödare. Från personlig uppfattning genom att läsa tråden jag skulle hellre välja Papillon, eftersom den rasen verkar passa dig lite bättre rent generellt men en annan ras som skulle kunna passa är Schipperke.

Jag har hört en del bra saker om dvärgpinchern men kanske kan du titta efter en mindre spets? De mindre bör även kunna hålla dig sällskap på dina jogging turer dvs kleinspitz, mittelspitz eller kanske en volpino italiano eller japansk spets?

[Forest]
6

Jag anser att oavsett ras bör du även göra mer än bara gå/promenera/jogga det gäller alla raser.

[[pimey]]
0

rekomenderar kinesisk nakenhund. kräver lite motion och passar utmärkt i lägenhet :) lätt att få rumsren och lära att vara själv, inte skälliga. har själv en i lägenhet och han är som en dröm. orkar gå lika långt som en "normal stor" hund. vi brukar vara ute ca 2 timmar om dagen och han är inte ett dugg trött efetråt :)

Jenna_Nord
1

Säger som #2, jag ser ingen ras som inte skulle fungera i lägenhet. De är helt enkelt en vanesak. Och om man har hunden i lägenhet sen den är valp så är det allt den "känner till" dessutom.
Jag bor just nu i en etta på 35 kvadrat med en amstaff och en finsk lapphund. Det funkar  hur bra som helst. När jag skaffade amstaffen så bodde jag tom i en lägenhet på 27 kvadrat med båda hundarna.
Så länge hunden får tillräckligt med stimulans, aktivering och motion så behöver den inte ett helt hus eller en 5rums lägenhet att springa runt i själv.
När du inte är hemma så ska ju hunden vänta på att du ska komma hem, den behöver inte x antal rum att röra sig runt i.

Så tycker kort och gott att du ska välja en ras som passar dig, din personlighet och ditt schema (dvs hur mycket tid du kan lägga på den).

Mvh Jenna

[Ronon-m]
1

Jag tycker att alla hundar av vilken ras eller storlek som helst lan bo i lägenhet! Den får ju sin motion och hunden ska ju ändå vara stilla inomhus.. Så storleken på vart du bor ska inte vara inblandat i ditt hundval. Tänk istället på vilken ras som passar din aktivitetsnivå och ekonomi :)

linneanea123
1

nej självklart ska jag inte bara använda hunden till prommenadshund.

kommer att lära den trix och även lite agillity. är sånt som intresserar mig oxå. när min mammas jämthund inte va intresserad av jakt så började jag agillity med henne och de gick jätte braGlad

kommer lägga ner mycket tid på min hund. har mycke fritid och bor helt ensam så vovven komma bli den som förgyller min dag helt klart! Glad

[Forest]
0

23, Då är det bara att kolla på rasgrupp 9. Vavva vet jag flera st som klarar av att springa med sina ägare.

[[pimey]]
0

Fast å andra sidan är chihuahuan en rätt så krävande hund, en dobermann i litet format så det är inte en ras att rekomendera som första hund om man inte haft hund tidigare då.

[Forest]
0

25 nja det håller jag inte med dig om, vet flera som skaffat denna ras o TS är van med hundar.

[[pimey]]
0

26# vet också flera som skaffat denna ras och mer än hälften av dom har haft det väldigt jobbigt och har det fortfarande då de har krävt så mycket. men alla hundar är ju olika.

[Forest]
0

27 oja samt är ägare helt olika Flört

JenniferFahlander
0

Bra ras till lägenhet.. hundar skäller ju gärna om de går nån i trappen .. iafl min schäfer han vill ju vakta .. de finns ju en hund ras som heter Basenji och dom är jätte söta o jätte goa o dom kan heller inte skälla.. :)

linneanea123
1

haft hund sen jag va liten så hundvan är jag Glad

tack för alla förslag! ha fått mig en riktig funderare. ska fundera extra mycket innan jag bestämmer mig heltGlad

vallhund
2

Inte för att jag kan rekommendera någon ras, men vad gäller lägenhet så har jag bott i en 1 a på 40 kvm med två BCs.

Det är inte innomhus som hundarna skall aktiveras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

linneanea123
0

jo precis, helt rätt. ute som dom ska göra av med sin energi Glad

Fridaaaa
0

#25 Stämmer verkligen inte. Så krävande är dem inte på långa vägar. Krävande Ja men det är de flesta hundar på olika vis. Vet nämligen en som föder upp Chihuahua och rottis. Rottisarna är mycket mer krävande är dem små ;)

#29 Dem är dock väldigt självständiga och svåra att lära t.ex inkallning osv. Så ska man köra agility är det nog en svår ras i det. (säger inte att det inte går men det är svårt och krävande)

[AnnasDoris]
0

Jag och sambon bor på 31 kvm med två rottisar. Hundarna sover mest när dem är inne, leva runt kommer inte på fråga.