Vad kan vara fel?
Vår ena hund har ikväll börjat visa kraftiga skakningar i hela kroppen, väldigt, väldigt anfådd och han vill ut hela tiden. Han är väldigt orolig och får nästan panik! När han är ute så beter han sig likadant som inne. Vi har tempat honom precis och i nuläget ligger han på 38,9, tänkte jag ska tempa honom om en liten stund igen. Han står vid dörren hela tiden och river på dörren, men han är likadan utomhus. Han vill inte ha någonting att äta heller. Vi testa med hundgodis, leverparstej, liten bit kycklingfilé men inget vill han ha (vanligvis hade han ätit). Våra andra hundar har reagerat på hans beteende och dom går fram och undrar varför han gör som han gör osv.
Han blev kastrerad för nån vecka sedan och var på återbesök i måndags för att se så allt var okej, och det var det.
Om det inte är bra tills imorgon ringer vi veterinären för att prata med dom, men jag tänkte höra här inne först om någon känner igen detta beteendet eller vet vad det kan vara?
Åk till veterinären nu!
Vet du vad hans normaltemp brukar ligga på?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tyvärr vet jag inte vad hans normal temp ligger på, dumt nog
det är min systers hund så hon kanske vet det. Hon jobbar just nu, men vi ska försöka få tag på henne.
Misstänker du att det kan vara något speciellt? "/
Försök få tag på henne, och gör i alla fall så att ni ringer veterinären bums på en gång. Om inte er vanliga veterinär har öppet nu, ring någon annan. Om inte annat så finns alltid Agrias telefonveterinär: http://www.agria.se/agria/artikel/telefonveterinaren
Vad det kan vara vill jag inte spekulera i. Det kan vara allt från att hunden ätit något olämpligt och har ont i magen till att något organ inne i kroppen spruckit. Det är just därför jag tycker att ni ska ringa veterinär på en gång. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
---------
Ring vetten!
Hunden har lite feber/kanske snart hög feber
Kyl hunden för å minska febern.
Annars åker ni in med hunden!
38.9 är ingen direkt feber för en hund.
finns en löptik inom en mils omkrets?
För vissa hundar är 38,9 absolut feber.
Mina hundar tex har en normaltemp på 37,5 och 37,6 grader. När min unga tik för någon sommar sedan hade 39,1 i temp var hon halvdöd.
---------
#5 Jag vet inte.. Vi bor på en gård i skogen o de finns inte så jätte många grannar i närheten faktiskt.
Hundar har en normaltemp mellan 38 och 39
och just därför är det bra att veta exakt vilken temp ens hund brukar ha. Om en hund har normaltemp på 38,0 så är ju något fel om den plötsligt har 39,0 i temp, samma sak om en hund normalt har 39,0 och plötsligt skulle ha 38,0. Eller så har man hundar som mina, som ligger lägre än 38 normalt. Mycket kan bli missat om man snöat in sig på att alla hundar har 38-39 graders temp hela tiden.
---------
#9 Det är som hos människor, har man under 38 så är det ingen fara, även om man normalt har 37.
Om allmäntillståndet är påverkat tycker jag veterinär bör kontaktas
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#10 det stämmer inte på människor heller. Jag har normalt under 36,5 i kroppstemp, har jag 37 har jag feber, och då pratar jag 37,0.
Har jag 38 grader har jag ORDENTLIG feber. En kväll gick min temp upp till 38,8 och jag har aldrig mått så dåligt. Jag kunde knappt gå, som tur var la det sig efter bara några timmar, men hade det fortsatt så hade jag antagligen fått åka in akut.
Så bara för att hundar normalt har mellan 38-39 betyder inte det att ALLA hundar har de.Och har en hund säg 37 grader i normal kroppstemp är 38,9 mycket.
Ok, nog vet jag att både människor och djur har olika temp. Jag är inte korkad :) MEN. för människor räknas inte temperatur under 38 som feber, hur dåligt man än mår, och för hundar räknas under 39 inte som feber, vad de än har som ordinarie temperatur.
#13 feber är inte en siffra det är hur man mår.
Taget ifrån vårdguiden:
Feber är när kroppstemperaturen är högre än vanligt. Feber är ingen sjukdom utan ett tecken på sjukdom. Den normala kroppstemperaturen varierar från person till person och brukar ligga mellan 35,6 och 38,2 grader
Det som är feber för en person kan alltså vara normal temperatur för en annan. Det viktigaste är inte temperaturen i sig, utan hur man mår.
Hunden verkar må väldigt dåligt, så jag hade ringt veterinär direkt.
#14 Nu ska vi inte tävla om petitesser, men prova säga till sjukvården att du har feber när du har 37.7 , eller säga till din vet. att hunden har feber under 39.
Nu är det ju inte DET som är det viktigaste i den här tråden kan jag tänka, utan mycket annat, skakningar, anfådd, orolig, snudd på panik, ingen aptit. DET är allvarligare än ett par graders högre temp, som påverkas av tex aktivitet odyl.
tänkte oxå lite på löptik är det denna som var pappan till valparna du hade? Din tik är inte på G o löpa? Eller granntikar de känner av sånt väldigt väl. Men verkar han allmänt dålig ja då tycker jag man ska ringa vetrinären.
Jag kan meddela att veterinären är kontaktade och hans temp har höjts till 39,9.. Han är nu påväg akut till djursjukhuset i Malmö där dom väntar på han och min mamma snart anländer. Kan också meddela att han kräkte 3 gånger under loppet av 30 min.. Usch jag är så orolig för honom.. :'( (själv kunde jag tyvärr inte följa med dom då jag har 2 stora prov imorgon som jag måste få avklarat"/ )
Kan det ha med löpning att göra. En hane kan bli som förbytt när det gäller löptikar. Vet inte var du bor, men finns det varg i närheten som löper reagerar hanhundarna likadant på dom och kan para sej utan problem.
Men som sagt. Det är bara spekulationer och jag hoppas du hittar problemet på er hund.
#17 Japp det är han som är pappa till valparna. Min tik har redan löpt, hon slutade löpa för ca 2 veckor sedan tror jag. Kan de påverka hanarna även någon vecka efter dom löpt kanske? Vi har pratat med veterinären och dom tyckte detta lät jätte konstigt och allvarligt, så dom ville ha in honom akut.. Jag hoppas att det inte är något livsfarligt :-(
#19 vargar finns det inga i dessa skogarna, men rävar har vi. Kan dom påverka så som vargarna då kan kanske? Jag bor i Skåne, ca 3 mil från Malmö.
Hoppas allt går bra! Uppdatera oss gärna!
#22 ja vi får hoppas på det bästa! ja absolut, jag håller er uppdaterade.
Det första jag tänker på är magomvridning, men jag kanske är helt ute och cyklar.
Men hoppas han blir bra och håller tummar och tassar här hemma!
Håller tummarna !
#24 Jag är själv inte så insatt i magomvridning , mer än att ordet säger en del, men vad händer lite mer exakt i magomvridning? Kan vara intressant och veta, även om det kanske inte är just det som är felet. Jaa tack, vi får hoppas på det bästa och att det snabbt blir bra."/
18 oj, ja då är det bra att ni åker in, hoppas allt går bra och att han blir helt frisk
# 26 Magomvridning är när magen roterar kring sin egen axel o det blir stopp. Magen sväller upp o kan spricka, det är ett livsfarligt tillstånd som kräver akut operation i de allra flesta fall. Dödligheten är relativt stor, mycket beroende på hur lång tid det tar innan hunden är hos vet. Under operationen så fästs magen så att den inte kan rotera igen.
Tillståndet är vanligast hos hundar med djup bröstkorg, minns inte alla raser, men väl borzoi o irländsk varghund.
Man kan effektivt undvika magomvridning genom att inte motionera hunden 1 - 2 timmar före o efter utfodring, ge uppblött foder (om man fodrar med torrfoder).
Det var väl dom viktigaste delarna. Får hoppas att det inte är detta som din hund drabbats av.
Här håller vi alla tassar o tummar o hoppas på det bästa. Skriv igen när du vet mera.
kl
Fö får jag näst intill delirium om tempen stiger till 30 gr.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hoppas han mår bättre snart och att ni får veta vad det ät för fel.
#21 har ingen aning hur det är med räven. Jag såg inte ditt inlägg då vi skrev ditt och mitt samtidigt att hunden var på väg in till veterinär. Håller både tummar och tår att allt går bra. Berätta gärna eftersom vi alla här säkert är oroliga. Kram på dej
Tänkte på er innan jag somnade igår, hoppas allt har gått bra!
Kramar
Ang dem som har låg eller hög temp som normalt, säkert att eran temp går rätt?
Jag hade en febersjukdom som liten och vet hur många termometrar som går fel, var hos en kompis när jag fick feber. hennes visade på 40,4, jag bara skratta då jag kände i min kropp att det inte var så högt, när jag kom hem och tog min termometer som är "synkad" med sjukhuset var tempen bara 39,4, 1 hel grad fel gick hennes termometer så hennes "normaltemp" var 38,2, om hon tog tempen hos mig eller på sjukhuset skulle hon få undertemp enligt henne.
Min egna termometer måste jag ALLTID lägga på 0,5 grad för att få rätt temp på.
#33 jo men 36 och 37 är normalt temp, jag har normalt 36,7, och lite feber vid 37,8 :)
Andra har ju 37,3 som normalt och feber vid 38.
Grejen är att har någon 36,0 eller under, eller 37,9 eller över så garanterar jag att 1 av 1000 får samma temp hos läkaren, alla dem andra får mellan 36-37 ;)
#33 jag har flera termometetrar och de har visat samma temperatur
För att ha bra koll på sin hunds temp ska man tempa den varje dag i 14 dagar och skriva upp. Då får man ett medelvärde vad just den hunden har i temp. Man kan ha 5 hundar som alla har olika. Och det är likadant med oss människor.
TS; hur har det gått?
Hoppas allt går bra! Så himla oturligt att du ska ha prov precis i samband med allt elände också.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
# 32
Eftersom det varit lika under hela mitt liv så tvivlar jag på att alla termometrar mätt fel, o det på samma sätt.
Nu vet jag lite mer om hur det har gått för lillkillen. Spike (hunden) och min mamma har varit på Malmö djursjukhus hela natten och hela förmiddagen.. Det blev en akut operation igårkväll när dom kom dit, då dom bedömde att han hade fått magomvridning (som #24 och #28 misstänkte och förklarade).. Hans temp hade även höjts till 43.4 grader när dom kom fram!! Dock under operationen upptäckte dom också att ett blodkärl av den större graden hade ryckts av i samma veva (om jag uppfattade det rätt över telefonen) så operationen blev lite längre och struligare än beräknat.. :( Men som TUR slutade operationen bra och Spike klarade sig! Spike måste vara kvar på djursjukhuset i minst 5 dygn för observation.. :( Kan tänka mig att kostnaderna bli sky höga, men han klarade sig och det är de som är huvudsaken
Tack så jätte mycket till alla som brydde sig här inne, tipsade och höll tassar och tummar för honom! :') Tack!
Vilken tur att han klarade sig!
Herregud…! Hmmm löptik….Ja jösses. Det blev riktigt dramatiskt alltihop. Vilken tur att ni inte hade så långt att åka. Och hoppas att fösäkringen täcker ordentligt. Gud vad ont han måste haft, kraken. Tur han hade er som såg att det var allvar. Krama om lillvovven ordentligt när han kommer på tassarna igen. Och du ska självklart också ha en kram ;0}
#40 Vilken tur att ni åkte in med honom, och att det verkar ha gått bra! Nu får vi hoppas på ett snabbt tillfrisknande.
Tur att det gick bra!
KL
Vi tassar o tummar ff.

Låt oss veta hur det går!
Åh vad skönt att det gick bra!!
Nu hoppas vi på att han kryar på sig fort, lilla vännen :)
Vilken tur att ni kollade tempen flera gånger och att ni åkte in med honom, hoppas att han blir helt återställd och pigg snart igen. 
Skönt att läsa att det gick bra! Håller tummarna för att han skaåterhämra sig fort nu:)
Fy vad hemskt! Tur att ni kunde åka och få hjälp i tid. Hoppas allt går bra nu fortsättningsvis.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jösses vad läskigt! Hoppas han blir återställd snabbt igen :)
---------
Tack så mycket allihopa! :) Ni är guld värda!! Vi fick hälsa på honom i eftermiddags. Han var helt dosig och "nerdrågad" av smärtstillande m.m. Han låg där i sin lilla säng på djursjukhuset helt trött och "tung" och såg så förtvivlad ut, men han blev så lycklig när vi kom att han kissa på sig, den lille fisen hah :') Det känns bra att vi som ägare gjorde vad vi kunde, för om det skulle gå åt pip-svängen kan vi vara stolta att vi gjorde det vi kunde för honom. De känns också bra att han ska vara där ett par dagar nu för observation hos veterinärer som vet exakt vad det är dom gör, samtidigt som de känns lite tomt utan han här hemma nu "/
Det känns alltid eländigt att se sin lilla vara så utslagen och till råga på allt så måste man lämna den kvar också. Då känner man sej ännu eländigare.
Men du har en riktigt bra inställning och din lilla hund kan inte ha en bättre Matte
Skönt att det gick så bra! Och vad bra att ni kom iväg till veterinären innan det blev försent 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Aw så cute!
Har varit väldigt dålig på att uppdatera här om hur det har gått, så de gör jag nu :)
Han stanna på djursjukhuset 5 dagar efter operation, sen fick lillemannen komma hem! :) Han sov i flera dagar efter vistelsen på sjukhuset.. ^^
Nu, några veckor senare så mår han jätte bra och är så pigg. Han vill jätte gärna leka med som andra hundarna men med order från veterinär så måste han vänta ett litet tag till för säkerhets skull, men dee tycker han inte alls låter som en bra idé ;)
Här är en bild på honom som vi tog när han kom hem från veterinären. Han satte sig på gräset och vinglade fram o tillbaka, stackaren. :P
Skönt att höra att allt gick bra!
Vilken sötnos han är!
Gud vad skönt att allt gick bra :)