Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3832 ggr
Michaela-N
0

Vilken ras skulle passa mig bäst?

Har ju egentligen snöat in på Schäfer, men tror inte att den skulle passa mig just nu, så jag har hittat två andra alternativ. Vilken ras skulle passa bäst till mig av australian kelpie och australian shepherd? Jag söker en aktiv hund (definitivt inte från utställningslinjer…) som kan och VILL hänga med på promenader på ca 3 timmar per dag, kan följa med på cykelturer några gånger per vecka, gärna gillar att simma (men det är inget krav, tänkte mest som motion), kan följa med på långa skogsturer, helt enkelt letar jag efter en uthållig hund. Om den vill så kan jag tänka mig att gå vallningskurs och valla får med den, men det vi kommer satsa högst och mest på är tävlingslydnad, bruks och agility. Freestyle och rallylydnad ligger också helt klart på önskelistan, men jag vill inte göra för mycket på samma gång. Det vi ska satsa på kommer jag försöka ta mig till på tävlingsnivå. Jag har letat raser och kommit fram till att kelpie och aussie passar mig bäst i både önskemål och smak. Höfter och övrig hälsa är viktigt för mig. Vad kan jag välja för uppfödare som satsar på hälsa mer än exteriört? Har redan hittar en kelpiekennel och två aussiekennlar som verkar intressanta. Vilken ras är friskast? Var kan jag hitta mer information om kelpien, den verkar relativt "ovanlig" i Sverige? Hur är de i lynne och temperament? Har ni tips på övriga raser som kan passa bättre?

Anibaz
1

Det är rejäla och krävande hundar du är intresserad av.

Allt det du är ute efter kan så gott som alla hundar klara. Långa promenader, cykelturer etc.

När ska du köpa hund, inom en snar framtid eller om några år?

Pilon
0

en amstaff kanske! :)

Pilon
0

Alla hundar oavsett ras gillar inte att simma från födseln :) Det är nått som man får vänja in dom med :) men sen kanske andra raser har lättare för vatten och har kanske tåligare hud och päls för vatten:)

Pilon
0

Oavsett ras som du skaffar kan du få ett lynne på hunden som inte kanske passar dig bäst, bästa sättet är att få träffa och kanske umgås med föräldrarna först för att få ett hm om hur valparna skulle kunna komma att bli om en valp från dom isf skulle passa dig.

Magdalenaa
2

Krävade raser du har som önskemål. De måste aktiveras väl lika mycket psykiskt och fysiskt. Varje dag. 

Men om man känner att man har tid och ork, rätt ras!
Dels är det att om man har börjat valla med en vallhund, kan man inte bara sluta, den kommer bli galen om den inte får utlopp för det den föddes för. Har många av mina vänner som vallar sagt om vallraser. Dels man köper inte en vallras om man inte ska valla med dem är deras åsyn.

Pilon
0

#5 bra åsikt:)

Michaela-N
0

#1 Om många år troligtvis :) har en del kvar med hunden jag har nu #2 Nej, det är en ras jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha. Är heller ingen so passar mins önskemål. #3 Nej, det är sant att det finns individer som inte är förtjusta i vatten. Men jag ställer inget krav på hunden att den ska gilla vatten, gör den inte det så skiter vi i motionen i vattnet :)

Cassii
0

Både hos aussie & kelpie så har mentaliten börjat gå utför. Jag hittade en intressant kelpie kennel, efter att ha mejlat alla som jag var intresserad av. Han hade verkligen ett bra upplägg för hundarna osv, bra stam. En aussie som är bra är nästan som hitta en nål i en höstack. Kelpien går också mer och mer utför. De finns mycket HD/ED problem inom båda raserna, skulle jag vara du skulle jag kolla efter andra raser.

Beckibus
3

Ja du.. Skulle jag vara du skulle jag titta efter en annan hundras.. Som kräver endel och även kan vara lugn utan en massa träning… :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Qepta
1

Jag skulle kollat en annan ras.

En labbe kanske?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Michaela-N
0

Den enda som rekommenderat andra raser med anledning har varit #8. Ja, höfter är viltigt för mig och vet att de inte är de bästa hos dessa raser. Men man måste kompromissa, finns knappt nån stor hundras utan problem med hd/ed :( Berätta gärna varför ni inte tror dessa raser passar. Jag är övertygad om att min hund kommer få att göra så det räcker, om inte mer, och jag tänker inte välja någon sällskapshund eller hund med fysiska svårigheter. #10 menar du ärligt att en labbe skulle passa?

fiiiyah
0

Dobermann? :D Vet inte hur mkt vall det är i dom dock… :)

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Beckibus
0

Men finns det inga andra "lättare" raser som du är intresserad av?

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Michaela-N
0

#12 nej, en vän till familjen hade en dobermanntik, hela den var ett enda stort nervvrak. #13 Vadå, tror du inte att en aktiv hund passar mig? Funderar på collie.

Pilon
0

#14 dobberman går nog fetbort

Cassii
8

#14 Hon påstod aldrig att en av de svårare hundarna inte skulle passa dig. Men, livet ändras och man kan tyvärr inte se i framtiden. I dagens läge jovisst jag skulle ha all tid i världen för en BC/Aussie eller Kelpie, vilket är de tre raser som jag är väldigt intresserad av. Likaså Face rase. Men jag vet inte exakt hur min framtid ser ut, - kommer jag ha den tiden som jag har idag om 5 eller 10 år? När jag har jobb eller går utbildning. Det är bättre att i "ungdomen" välja en ras som inte klättrar på väggarna om man en dag har mycket plugg och inte har tid för hjärnstimulans och promenad. Sen finns det undantag, ungdomar som klarar det. Men det gäller verkligen att veta hur framtiden ser ut.

Qepta
0

#11 Ja det tror jag? de är väldigt arbetsvilliga men stressar inte lätt upp sig. De  hänger med på allt  och är väldigt snälla hundar som kan koppla av.

Jag har träffat 1 bra aussie. De andra har varit hemska. Träffade en aussie som var i samma ålder som min unghund. Den hunden var extremt stressad och den gnällde hela tiden. Han kunna inte sitta still och var uppe i varv hela tiden.

Har träffat fler aussie som varit väldigt stressade.

Kelpie har jag ingen erfarenhet av tyvvär.

Sedan undrar jag varför en Schäfer inte passar men en Aussie gör det. Det är väldigt mycket hund i båda raserna?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anibaz
5

En Aussie är inte en aktiv hund. det är en väldigt krävande hund. Retrieverraserna är aktiva raser, det är em stor skillnad på aktiv och krävande. Med tanke på vad man läst förr så tror jag faktiskt inte nån extremt krävande ras passar dig.

Håller för övrigt med Qepta, tror labben eller nån annan av retrieverraserna skulle passa.

Qepta
0

#16 bra skrivet.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Pilon
0

welsh springer spaniel kanske

Anibaz
3

En Aussie är inte en aktiv hund. det är en väldigt krävande hund. Retrieverraserna är aktiva raser, det är em stor skillnad på aktiv och krävande. Med tanke på vad man läst förr så tror jag faktiskt inte nån extremt krävande ras passar dig.

Håller för övrigt med Qepta, tror labben eller nån annan av retrieverraserna skulle passa.

Cassii
0

Håller med 21.

indra-bus
2

Jag tycker du har tittat på två bra raser för de du tänkt med hunden.

Jag är ju schäfer nörd så varför inte en schäfer?? Klockren för de du vill göra ;)

# 5 Hur många köper en schäfer för att valla?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Cassii
0

#23 Tror #5 syftar på aussie och kelpie!

Magdalenaa
0

#23, precis som #24 säger, syftade mer på aussie och kelpie,

Schäfer är en gammal vallhund, men så få som faktiskt vallar idag. har hör att EN gör det. Men som sagt, alla linjer avlas "ur" sin standard tycker jag. De flesta schäfrarna är så sönder avlade, vad mina ögon har fått skåda.

Har ts funderat på Pudel?! Inget vall i sig, men en riktig allround hund, fd.vatten apporterade hundar.

Har själv 2 st hemma, haft 3. En ras som verkligen vill hänga med på alla upptåg. Tävlar med min i agility. Lydnad med storpudeln osv.

Beckibus
0

Jag påstår inte att du inte klarar en, men du vet ju inte hur din framtid ser ut. Och vad jag har förstått är du ung, och du kanske får ett jobb som man inte kan ha med hunden till .. Ja det är ju sånt man inte vet… ❕😉

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Michaela-N
3

Tror inte hif är rätt ställe att fråga på faktiskt. Finns så mycket otroligt fördomsfullt folk här! Hugo är i princip klar med vardagalydnad, det är ett sug på agility som fattas. Han har inte glädjen. Varför skulle det vara svårare att uppfostra en aktiv ras? Säg mig det, jag kan inte hitta en anledning alls. Nej, schäfer passar inte för agility tyvärr. Och det är en viktig aspekt. Men i framtiden blir det absolut schäfer! Inte speciellt förtjust i pudlar tyvärr.

Cassii
2

#27 Jag tror de på HiF är väldigt ärliga (som alltid) och faktiskt säger vad de tycker. Vad är meningen med att ljuga när man söker efter svar? Är Hugo verkligen klar i vardagslydnaden..? Helt ärligt, mjuka inte upp någonting.

Michaela-N
0

#28 Ja det är han, vad är det du tänkte på där han inte är det? Vi har småolater kvar, det erkänner jag utan att blinka. Han hoppar på folk, han snor fortfarande mat från burken ibland… vad tänker du på mer? Sånt där är småskit, jag jobbar med det men det är inget hinder för mig att skaffa ny hund inom två tre år. Faktiskt. Nej, här handlar det inte om ärlighet. Här handlar det om konstant fördomsfullhet.

Beckibus
0

Vrf passar schäfern inte i agility? ;) Jag kör ju med en Mops så jag har lärt mig att alla raser passar för agility! :) Men Vrf skulle HIF inte passa att fråga här får man ju svar av ärliga personer!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

[Driva]
0

En mer krävande ras kan utveckla konstiga beetenden vid understimulering och har ofta lättare att hitta på "otyg" som att konstant pipa, hitta på andra saker pga att de har så mycke energi och arbetslust.

Förstår man inte varför en mer krävande ras är just krävande, så har man nog inte riktigt förstått vad rasen behöver…

Michaela-N
0

#31 Men nu är jag helt övertygad om att min framtida hund inte kommer bli understimulerad, så då slipper jag det problemet.

Michaela-N
1

#30 Hälsan. Schäfer har överlag skitkassa höfter.

Anibaz
1

Fördomsfull? Jag säger bara som jag vet att det är. Jag äger själv två extrema raser så du har ju mer eller mindre facit i hand här.

Cassii
4

När folk försöker hjälpa dig, så behöver du inte svara otrevligt Obestämd

indra-bus
0

JO då schäfrar passar till agilleti de första agilleti tävlingarna som hölls i sverige var de de som vann.

Fast endel avlas ju stora men en liten tik. Min är jätte duktig fast vi bara tränar på skoj.

O de är inte sönder avlade i alla linjer.

O de är super duktiga på att valla.

Michaela-N
0

Fördomsfull? Ja? Vad är det du läst som gör att du inte rekommenderar något alls?

Beckibus
0

Är du inte intresserad av en sheltie, jag tycker att de verkar passa dina önskemål! Hive five Cassii! Jag har för mig att du har frågat om hjälp med Hugos problem, men jag kan ha blandat ihop det..

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

indra-bus
3

Min kompis jobbar som ipo dommare har 7 schäfrar tävlar med 2 på elitnevå o har ett vanligt heltids jobb.

Så finns bara viljan. Fattar inte varför hon inte skulle klara av en aktiv ras??

O hundar kan bli överstimulerade oxå o de bidrar till stress..

Vill man jobba med hunden ska man välja en aktiv ras.

Anibaz
0

#37 Vem syftar du på?

Michaela-N
0

Ingen här har hjälpt mig alls änsålänge. Är väl det man får ta här när man ber om hjälp. Inte sheltie, för små och dessutom orkar jag inte med en hund som är rädd för allt, har känt mig lyckligt lottad som slapp sånt. Ja jag har frågat om hjälp, men det var sista gången jag frågar om hjälp här. Jag har bara ett problem kvar med honom nu, det är att han inte är så taggad på agilitybanan. Han springer runt och lyssnar inte alls, vill inte alls träna. Han går alltid lös på promenader nu eftersom han blivit skitduktig på sånt, men så fort man kommer till agilitybanan så är det som om det inte gäller längre och han vill bara fjanta sig. Men det är inget alls jag vill att någon av er ska ifrågasätta, eller "hjälpa" mig med. Det är i alla fall det enda jag kan komma på. Bra att klaga går det, men sen när man ska berätta vad man egentligen klagar på, ja då blev det tyst. Typiskt hif ;)

Cassii
9

#41 Hm, varför frågade du ens nåt från början om du nu tycker såhär? Varför beter du dig som om alla är jätte elaka mot dig fast de är ärliga och försöker hjälpa dig? Varför förolämpar du raser?

Sist jag träffa Hugo drog han i kopplet, han vaktar saker etc etc. tänk på att en hund ur grupp 1 tar över beteenden snabbare än en hund ur en annan grupp.

Shelties, vem har sagt att de är rädda hundar? Du som tom ville ha en och hade planerat allt osvosv, sen fick du ta Hugo. Så förolämpa inga raser du inte har egen erfarenhet av.

Anibaz
8

Vem klagar? Är du så trångsynt så ska du sluta be om råd eftersom du inte tar åt dig ändå. Du har fått tips, men ingenting passar åt dig. Du är bara ute efter dom mest extrema raser och när folk som har redigt med kunskap om dom avråder dig så blir du sur istället för att ta tillfälle i akt att lära dig mer. Sluta bete dig som en barnrumpa. Man blir bara ännu säkrare på att dom raserna inte passar dig. Kolla rasgrupp 9, där finns det perfekta raser som passar ett barn och pallar långa promenader, cykelturer, agility, lydnad, freestyle osv.

Cassii
3

#43 Helt rätt!!

Jenniferri
0

- BORTTAGET -

// Hannah

Qepta
4

Måste bara fråga varför du vill ha så extrema raser och inte nöjer dig med aktiva raser?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Beckibus
2

En sheltie är inte rädd för allt!! Det var det dummaste jag har hört! Om du nu vill veta en ras som har det så kan jag glatt säga det Chihuahua!! De är en ras som, ja jag vet EN av flera tusen stycken jag har träffat som inte kissat ner sig av allt och det är min mormors!! Det jag tycker är bra med en sheltie är att de skiljer så mkt i storleken.. Men du var ju intresserad av collie, har du ens lät om att rasens mentalitet är väldigt dålig på många.. Jag tycker att du ska läsa lite om raserna innan du sitter och snackar rent ut sagt SKIT om dom.. Du kan ju titta på Lexie, hon har toppen temperament! Om du ska vara så här otrevlig tror jag inte att ngn vill hjälpa dig! Jag gav dig tips på en hund som är fantastisk men du tackar mig genom att säga att det helt enkelt är nerviga små hundar som inte går att ha med sig nb stans.. ALLT handlar om ägaren, i detta fall DU!! Ja jag är skit förbannad!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

[Driva]
2

#41 fast just det du beskriver med HUgo kan bli hundra gånger värre med de raserna du har radat upp. KLarar du inte av hugo på såna saker, så har jag svårt att tro att du skulle klara av en schäfer eller kelpie.

Jag tränar mycket på brukshundsklubben där många har bruks raserna och ALLA jag har träffat har "problem" med sina hundar under någon del av träningen. De som tränar där är jätteduktiga och har mycket hunderfarenhet och de kämpar mycket med sina hundar. Man får inte saker gratis bara för att det är en bruks hund, snarare tvärt om. När de väl fungerar så är det kanon. Eftersom de är duktiga och vet vad de ska göra kommer de över den barriären och kommer vidare, men kommer du inte över den med Hugo, som är en "lättare" ras, så kommer det vara ännu svårare med en kelpe eller schäfer som är självsäkra raser.

Cassii
1

#47 Jätte bra skrivit! Och tack! Glad

Förstår inte hur man kan vara så ååh blir så otroligt förbannad!!!!! Den som är fördomsfull är ju du.

Ronja06
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#41: Ursäkta, rädd för allt!? *host*

De shelties jag känner är knappast rädda för allt. Hänger med i samma tempo med vår border collie. Vi håller uppvisningar på Scandinavium inför 12.000 personer i publik, tävlar, tränar etc. Aldrig har då våra hundar blivit rädda. (min sheltiehane idag är bland annat en av de kaxigaste och mest självsäkra hundar jag träffat hitills. Han har även ett föremålsintresse som kan kallas duga) Inte heller mina klubbkompisars shelties har reagerat negativt på något vad jag sett. Och nu har jag mångårig erfarenhet inom rasen. Vi tränar även bredvid militären när de håller sina skjutövningar stundvis, inte har vi haft några problem. Trotts alla de "utmaningar" vi har i vardagen. Ogillar skarpt påhopp om rasen som inte är sanna! Punkt!

I alla fall… Ska jag utgå från det du skriver ovan (ang aktivitet) så skulle du kanske klara av en brukshund. Nu är jag inte hemskt insatt i raserna på det sättet. Men jag själv hade skaffat aussie av utställning eller brukstyp om jag inte skulle valla speciellt mycket.

Men annars.. kanske en tollare?

Lycka till i sökandet i alla fall!

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

#50 Precis, håller med! De enda nu s.k rädda shelties jag sett är på utställning. Fy tror aldrig jag blivit så irriterad!

meilin
0

#47 Det var väl någon i tråden som sa att vi inte skulle börja förolämpa raser, håller med om det. Helt onödigt.

En bormal chihuahua är, och ska absolut inte vara rädd för allt och kissa ner sig. Dålig avel finns inom nästan alla raser…mer eller mindre.

Sry för OT.

Cassii
4

O tillägg: Du som ville ha collie? *hm* jätte mentalitet där, *ehmehm..*

Pilon
0

Hon läser nog inte ens det jag har skrivit :/

Tina
3

Jag tycker du ska träffa så många individer och ägare som möjligt av de raser du är intresserad av och själv skaffa dig en uppfattning. Se dem både i arbete och i vardagen. De flesta ägare är ärliga om sin hund och ras och försöker inte bara framhäva dess bra sidor.
I slutändan är det bara du som avgör vilken ras det blir och därför är det viktigt att det känns 100% rätt.

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter av aussien både vad gäller egenskaper och uppfödare.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Michaela-N
0

#55 Tack det vore jättesnällt! :D du har ju hund av en av de kennlarna jag kollat på också. Undrar mest hur din aussie fungerar i vardagen, är han reserverad? Tyr han sig mest till en person? Hur är han tex. när ni får besök? Skäller han? Hur upplever du honom när ni tränar? Är aussies överlag rätt koncentrerade och medvetna om sin uppgift när de tränas?

Karmatarerskanise
7

Det finns ingen som tvingar någon att skriva här inne. Så gillar man inte sidan eller folket på den står det en fritt att inte vara på sajten. Istället för att komma in och gnälla kan man helt enkelt strunta i att kommentera alls. Då slipper alla andra behöva ta del av negativiteten.

Jag undanber fler kommentarer från TS där du trycker ner sajten eller dess medlemmar. Den attityden är inte välkommen.

Denna kommentar har tagits bort.
Tina
0

#56 Min hund är väldigt social, det fick jag mycket positiva kommentarer om redan när han var liten valp. Han är inte överdriven, men tyr sig lätt till andra personer. Han kan ligga i deras knä och mysa och kan med lätthet vara hos en hundvakt som han aldrig träffat förut. Som liten valp hade vi lite svårigheter att gå nere i centrum då han ville hälsa på alla som var inom 3 meters avstånd. Flört Han lärde sig fort att så funkar det inte och i dagsläget har han inget problem att vara bland närgångna människor.

Även om han tycker mycket om att hälsa på personer tyr han sig till mig. När han hälsat färdigt kommer han gärna till mig och ser om vi ska hitta på något skoj.

När vi får besök blir han väldigt glad och det spritter i hela kroppen på honom. Jag får oftast lugna honom lite och påminna honom hur man ska bete sig när det kommer gäster. Jag tror dock att det är ålders- och träningsrelaterat och han bättrar sig för varje månad som går. Har jag aktiverat honom innan vi får besök har han inget problem att lägga sig ned och ta det lugnt när de är här.

Han har lätt för skall. Dels kommer det fram vid vakt och dels vid frustration. Tyvärr är det vanligt att aussien ljudar vid träning och det gör även min ibland. Jag har märkt att min ljudar när jag gått för fort fram och han inte riktigt förstått sin uppgift, eller känner sig osäker på annat sätt. Då är det lätt för mig att göra något åt det genom att backa i träningen. När han är säker på sin sak jobbar han tyst.

Just nu tränar vi mest spår och där är han en naturbegåvning. Han har fokus och förstår snabbt sin uppgift. Lydnaden har jag lagt lite på hyllan då han har lite svårt att hålla fokus där just nu, jag tror att det är lite åldersrelaterat (snart 8 mån gammal). När något inte går bra måste man ibland ta en paus för att sedan komma igen med fullt fokus.

Något man inte får glömma med en sån högaktiv ras som aussien är att träna passivitet. Det är en mycket viktig punkt som lätt glöms bort när man bara har tävling i tankarna.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Michaela-N
0

#54 Jorå, jag har läst allt! Ditt förslag också :)) Till er andra, innan jag lämnar det ämnet, så tror jag ni alla missuppfattade mitt uttal lite faktiskt. Nog för att jag var lite arg och uppriven av den här tråden men det var dumt av mig att skriva lite luddigt. Nåväl, jag menar inte att alla shelties är rädda. Absolut inte. Det jag menade var att jag Tror inte att sheltie är rätt ras för mig, för om det är någonting jag har svårt att behandla inom hundproblem så är der ihållande rädslor. Tyvärr är det så att det finns vissa shelties (som med andra raser också) som kanske inte är av bästa sorten. Eller hur jag nu ska uttrycka mig. Grejen är att jag är rädd för att råka ut för en sån, och då har jag inte bara behövt traggla år med Hugo, då skulle jag traggla år efter det med en ny hund. Rädslor och jag - vi går inte ihop riktigt. Jag är själv inte typen som visar känslor eller kan sätta sig in i andras känslor (autistiska drag, hej!), och jag tror att det till stor del är det som satt käppar för Hugo och mig! Då är det bättre för mig med en annan hund. Om nån förstår. Så nä, sheltie är inte rätt val idag. Jag hoppas att ingen hund tog illa upp 8) Vad jag förstått är just rädsla inte så utbrett över de andra raserna, vet att vallhundar överlag är känsliga men jag kommer inte kunna hantera en nervig hund, det skulle bara ge både mig och hunden dåligt självförtroende. Kanske är inte en vallhund bästa alternativet då, men jag letar andra options också :))

indra-bus
0

Kom på en ras till. Beaerde collie stavning?? Fast där är de mycke pälsvård. De är en lite lugnare vallhund. Obs. Vad jag hört har inte träffat så många själv.

Anibaz
5

#60 Klarar du inte av nerviga hundar så är du helt ute och cyklar. Då kan du stryka rasgrupp 1 på en gång. Föreslår än en gång retrieverraserna, stabila, arbetsvilliga och glada hundar.

Michaela-N
0

Kanske en tollare.

Magdalenaa
0

Om TS nu inte alls tål stressiga raser som lagrar på sig. Kolla då inte på border collie för guds skull. nervrak och bara lagrar på sig, alla som jag har träffat. Kanske haft otur? - vad vet jag.
Dels skaffa ingen vallras om du inte tänker låta den valla livet ut.

KÖP en ras som är född till det du suktar efter.

Michaela-N
1

Nej, jag lägger hundplanerna på hyllan för ett tag så ni slipper oroa er för att jag köper mig en vallhund ändå.

Pilon
4

åååååååååh så skönt!!!

indra-bus
0

# 64 Jag men inte en borer colli  utan en bearded colli. De med en massalång päls.

Magdalenaa
0

#67, jag vet att du menade en sån innan jag kommenterade. Men tänkte att ts hade skrivit i ett inlägg att hon inte "tålde" nerviga hundar.. Så jag syftade mer på det :)

indra-bus
0

Ok, Vad bra jag vet att jag stavar som en kratta har dyslexi o mitt stav program funkar inte i inläggen o ibland blir de missförstånd om de rasrena ;)

Stefan_S
0

Jag skulle aldrig föreslå någon att skaffa vallhundsraser om man inte tänker valla med dem, det är inte rätt mot hunden! Det är detta som gör att våra valhundar bara blir sämmre och sämmre, enligt mig.

Titta på den tyska vallhunden Schäfer, hur många av dem har anlagen kvar i dagens Sverige?!

"Pedigree indicates what the animal should be;
conformation indicates what the animal appears to be;
but performance indicates what the animal actually is."

pehu
0

Av ren nyfikenhet, när ni säger vallhundsraser, vilka menar ni då? Sådana raser som fortfarande avlas mycket på vallegenskaper eller även de som förr i tiden avlades för detta ändamål men där man numera inte direkt selekterar för vallhundsegenskaperna? Jag tänker exempelvis collie, shetland sheepdog, Bearded Collie, english sheepdog, schapendoes etc.

indra-bus
0

Ha ha. Ja du har facktisk rätt men ts vill ju valla.

Men min schäfrer är en riktig vallare. Jösses viket jobb hon har När vi är ute med minkompis o hennes barn o de cyklar de är 4 o 6 år.

O när min kaninn komlös ute hjälpte hon mig att valla den tillbaks till mig, utan att jag sa nått hon fattade endå.

När hon är med mig o mina föräldar i skogen o plocka svamp har hon oxå fullt upp hälst ska man gå i trupp ;)

Jag vill ha en vallras. För de har minst jaktinstingt.

Men jag skulle inte köpe en border collie.

Cassii
0

#71 Vallhund samt bruksras är grupp 1.

pehu
0

#73 Kanske var otydlig…jag menade när folk skriver att de inte skulle rekommendera en vallhundsras till någon som inte ska valla, gäller det alla vallhundar då (rasgrupp 1)? För jag tror inte så många Collies eller Sheptland sheepdogs får valla nämligen ;)

Cassii
0

#74 O andra sidan tappar inte hundarna att vara sådär signalkänsliga bara för att de inte vallas jätte mycket på de.

pehu
0

#75 Fast jag säger ingenting om deras signalkänslighet, det vet jag att de ofta har. MEN jag undrar bara, av ren nyfikenhet, om sådana kommentarer (som exempelvis #70) menas åt ALLA vallhundsraser ur kategori 1. Det vill säga är det lika illa om jag skaffar mig en collie/sheltie/bearded collie etc och väljer att inte valla med den som om jag skaffar mig en border collie och väljer att inte valla med den? Jag vill bara få det förtydligat för mig vad folk menar när de säger så! Det är det jag vill få svar på, inget annat :)

[Highonbluetomorrows]
2

#76. Det verkade som att han menade hela gruppen. Men det är ju lite försent nu, utveckligen har gått åt ett visst håll (där vallhundar blir agility/lydnads/brukshundar i stället) och enbart ett fåtal raser faktiskt "måste" vallas med. Personligen tycker jag inte att det är särskilt sorgligt. Hur många har egentligen möjlighet att valla idag? Nej, ett krav på att valla alla f.d vallhundar hade bara lett till att raserna minimerats och dött ut. Bättre då att det finns ett fåtal väldigt specialiserade vallare som BC, Kelpie etc som faktiskt får ett syfte i vårt samhälle.

Till TS: Vad tycker du om Kooikerhondje? Flatten?

ahlbergaren
0

Jag skulle inte säga att alla vallhundsraser behöver valla för att må bra. Faktum är att om jag vill valla så köper jag en border collie eller en working kelpie, något annat skulle jag inte vilja utsätta mina får för.

Sorry för lite OT..

Ronja06
4

Själv tycker jag det är ytterst viktigt att se skillnaden på en hund av vallhundstyp. (ex. sheltie) Och en vallhund. (ex. border collie)

Gemensamt är dock signalkänsligheten och läraktigheten skulle jag vilja säga.

Mvh Emelie Förlägen

Stefan_S
0

#77 Självklart menade jag hela rasgruppen egentligen, men idag så ser det ju tyvär inte ut på det sättet att alla raser/hundar har vallanlagen kvar. Men raser som tydligt visar kvarvarande vallanlag kan jag tycka att det är orättvist, att avla på de utan att säkerställa att man avlar på dem med bäst anlag, i och med det förlorar de sina vallanlag och därmed förlorar de sitt ursprung! Anser jag.

#79 Det är sådana synsätt som gjort att vi inte gjort det som behövs för att behålla och vidareutveckla våra vallhundars vallanlag, därför finns det idag hundar av vallhundstyp och vallhundar.

sofiek90
0

Min schäfer vallar i vissa situationer, även om det inte är vallning som hon används till i övrigt.

TS - kolla runt på internet efter kennlar, kolla vilken grad av HD/AD som används på aveldjuren, åk och träfa uppfödare, hundar och valpar och fråga massor. Det är mina tips.

MVH

Sofie

Ronja06
0

#80: ja, givetvis är det tråkigt! Jag har vallat med mina shelties. Varav den ena fungerade hyfsat. Då jag även har bc så kan man väll säga att skillnaden är enorm. Dock skulle säkerligen sheltisarna kanske fungera till mindre mycket lättare arbeten. Får även säga att just sheltien, som ras, faktiskt aldrig har vallat. Har jag hört. Fokuseringen i aveln på sheltien har mer eller mindre varit utseenderiktad. Om jag minns helt rätt. (sitter vid mobilen nu, kan skicka länk senare vid intresse) Det är dock så som det faktiskt är idag. Precis som även du säger. (vallhundstyp kontra vallhund) Raserna har utvecklats åt olika håll, majoriteten för att fungera i den vardag som erbjuds i dagens samhälle.

Mvh Emelie Förlägen

Stefan_S
0

Mm, tycker det är synd bara att inte rasföreningarna tagit det som sitt ansvar (vilket SVaK gjort) att vidareutveckla rasernas vallanlag.. Obestämd

Emel
0

Känner igen mig väldigt mycket i dig TS, och din irritation över vissa personer i tråden… Skaffade min första hund när jag va 13 år, en cavalier, men kännde mig egentligen redan då att jag va sugen på en liiite mer krävande ras. Men blev en cavalier ändå, supernöjd men hon ville inte riktigt samma som jag. Hon hade inte alls samma arbetssug som jag… Slet på brukshundsklubben med henne i 3 år. Skulle skaffa en till hund när jag va 16 år och fick då fan ingen suport från något håll! Fick bara en massa skäll för att jag ville ha krävnde hundraser. Främst kelpie. Blev en cocker spaniel efter många om och men… ANYWAY, några hundraser som jag skulle rekomendera: tollare, kh collie, aidi och kelpie (och såklart cocker spaniel) Aldrig träffat en aidi men verkar vara kanonhundar! Va och besökte denna kelpiekenneln http://www.kennelsandskogen.se/ skittrevliga hundar, stabila och lugna. Och trevliga presoner också.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

indra-bus
1

Ja känner oxå igen de till viss del. För jag ville ha en schäfer o inget annat.

O de är ju några årsedan o fick höra att de e så mycket jobb o de ska ha massa motion o de måste uppfostras osv, osv. Men de är ju de jag vill. De var ju före alla skriverier om "farliga kamphundar" Då schäfern var "farlig"

Men trotsig som jag är köpte jag en schäfe. O med fasit i hand blev de helt rätt. O hon har a höfter..

Var dagmatte åt en golden o han var super go. Men slö trög o snäll så han var dum.

O de temramentet passar inte hyper aktiva dominanta mig. Jag tyckte jätte mycket om honnom o anpassade dagarnaq så de skulle passa båda hundarna.  De kan bli fel åt andra hållet också. En hund som är svår för vissa kan vara lätt för andra.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.