Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 24555 ggr
Henrika85
8

Hur ofta gå ut med valp?

Min lilla pudel/powder puff valp Zeus har bott hos mig en vecka nu. :) Han är underbar på alla sätt och vis, och jag gör mitt bästa för att träna honom att gå i koppel och att göra sina behov ute. Jag tar ut honom ungefär 5-6 gånger om dagen, bara ut på gården runt vårat hus änså länge.

Hur ofta bör man gå ut med en valp så här i början? Kan nämna att det här är min första egna hund. Glad

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

meilin
2

VÄLDIGT ofta! ;) Men man brukar väl säga att efter lek, mat och sömn så ska valpsingen ut.

AnneN
2

För att få valpen rumsren bör man gå ut då hunden ätit, sovit och då den busat. Ibland även mitt under lekstunderna.

Ungerfär varannan timme brukar väl som vara en tumregel för valpar tills de börjar kunna hålla sig längre, om den inte behöver ut ännu oftare (man ska dock inte väcka en valp som sover för att rasta den, låt den sova klart).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tess86]
0

Vi gick ut ungefär en gång i timmen med vår valp, en timme från att vi kom in då. Men om hon sov väntade vi såklart tills hon vaknade. Det hände ändå olyckor inne flera gånger om dagen, men hon blev helt rumsren när hon var fem månader. Innan dess, vid fyra-fem månaders ålder, gick vi inte ut en gång i timmen längre utan ungefär varannan till var tredje. Nu för tiden går vi ut var fjärde ungefär…

Billiga hundhalsband - kolla in rodskade.blogg.se

[Forest]
0

Jag höll någ varannan timme o ibland tidigare beroende på vad valpen/enja gjorde. Och jag gick ut skapligt på morgonen senast kl 6:30 oftast kl 6 o så sista nattkisset var kl 23 . Tid att vara ute är olika vi har som en trädgård och det var sommar ute så vi var ute lite längre.

Henrika85
0

Tack för alla svar! Jag snittar kanske var tredje timme, men det blir inga långa promenader, eftersom stackaren fryser så han börjar skaka efter bara några minuter. Skulle en liten hundtröja vara en bra idé? Glad

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Adalissa
0

Grattis till hunden!

Du har fått många bra svar och som du märker är det lite individuellt hur ofta en valp behöver gå ut. Min behövde gå ut varannan timme första tiden, ibland varje - ifall hon lekte mycket. På natten var det också varannan timme från början, sedan var tredje och nu håller hon sig i 4-5 timmar på natten. (Hon är 3,5 månader) Har en kompis vars hund sov hela natten redan från början. Är lite avundsjuk :)

Nu går hon ut ca var tredje timma dagtid även om hon ibland kan hålla sig i fyra timmar.

Det är bra att du bara tar korta svängar med valpen. De skall inte gå på promenader första tiden, dels är de ju så unga och dels är det nog mycket att ta in ändå.
En rekommendation som jag har sett ofta här inne och tycker verkar vettig är att beräkna 5min/mån per promenad. Alltså en två månaders valp skall inte promenera mer än 10 min/promenad.
Min ville dock inte ens gå så länge från början men det har blivit bättre nu.

Min valp frös väldigt mycket den första tiden. Kan i och för sig bero på att det var mitt i smällkalla vintern, men jag köpte ett vintertäcke till henne, fick en stickad tröja av svägerskan, köpte en fleecetröja och stickade en egen tröja. Anpassade vad hon fick ha på sig beroende på vädret :)
Så - om du tror att valpen fryser tycker jag att du kan köpa något att ta på den. Tänk bara på att valpar växer ganska snabbt så har du inte väldigt mycket pengar så köp inte det dyraste :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

[Forest]
0

5 du ska inte gå långpromenader iaf med liten valp :) Eller gör man det så rek jag att man tar lite pausar genom antingen bära valpen eller sitta o ta lite rast. Fryser den så tycker jag gott man kan köpa någon tröja det finns billiga på ÖoB men de är någ förstora för din lilla valp. Rusta har oxå en del billiga kläder/täcken men frågan är om det finns så små. Grattis säger jag oxå till bli ´med valp :) Får gärna bjuda oss på bild på lillen ;)

Henrika85
0

#7 Valpen väger i nuläget mindre än 1 kg, och ibland får han snålskjuts i min handväska. :) Eftersom jag är ensamstående så måste jag ta med valpen på ärenden, han klarar inte av att vara ensam hemma än, men vi jobbar på det. Tungan ute

Blir jag borta en längre stund och inte kan ta med valpen, så kommer min mamma hit för att vara hundvakt, men eftersom hon jobbar halvtid så går det inte alltid.

#6 Han sover faktiskt 6-8 timmar om natten, så det är skönt iaf! Går ut med honom första gången vid 7-tiden på morgonen.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Ronon-m]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta för OT men jag är väldigt intresserad av att se hur han ser ut! Jag har själv samma blandning här hemma. Han är 93% powderpuff och 7% mellanpudel Glad

Henrika85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Gud, vad söt! Om han är 93% powder puff, räknas han inte som renrasig powder puff då, eller hur är det? Om mellanpudeln är mer än 4 generationer bort, så räknas han väl som powder puff? Hur stor är han?

Här kommer bild! Han ser mest ut som en Pudel, helt klart. Som vuxen kommer han att väga ca 3 kg.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Ronon-m]
1

Nej, han är blandras ändå! :) Han är 43 cm hög och väger 11-12 kilo, är 4 år :)

Henrika85
0

#11 Oj, så stor? Zeus' föräldrar vägde bara 2,5 kg (mamma) och 3,5 kg (pappa). Men å andra sidan så var ju pappan dvärgpudel och mamman 50% dvärgpudel och 50% powder puff.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Forest]
0

10 otroligt söt. han räknas som blandras så länge han inte har stamtavla.

[Ronon-m]
0

#12 Ja han är ju mellanpudel, och dom är i den storleken ungefär! Sen så var hans mamma lite större byggd också om jag minns rätt.

Zeus va jätte söt, grattis till valpen :)