Ni som haft både tik & hane
Ni som har haft både tik och hane, tycker ni det är någon skillnad?
Varför valde just du tik eller hane?
Medarbetare på Hundar.ifokus

Jag har tik och hanar hemma. Är uppvuxen med enbart tikar tills jag skaffade egna, då blev det hanar. Mend et 'råkade' faktiskt bara bli hanar, så det var inget aktivt val på det viset, men helt klart blev det bra ändå.
Skillnanden…? Tikar löper, hanar kåtar sig, haha.
Näe men beror väl på vad du menar med skillnader utöver dom naturliga liksom?
Jag personligen föredrar nog hanar faktiskt. Känner att jag bondar lite mer med dom.
Tikar är lite som vi kvinnor, kan vara äkta PMS kärringar till riktiga gosegrisar och prinsessor, hehe.
Så för egen del räcker det med en diva i huset -> mig själv (men nu har jag min goa gamla tik så hon får vara diva nr 2) . ;-)
Hanar är lite mer layed back och bara "ja ja, som du säger då ditt fruntimmer", hahah precis som karlar alltså! ;-)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag valde tik eftersom jag gillar mer tikar i sättet. Är uppvuxen o haft hanar o tikar runt mig hela livet. Tycker inte löp är så farligt men visst får vissa tikar som våran ungtik humörsvängningar våran vart log i humöret o måde illa flera dagar sen fullfart.
Jag, eller snarare familjen, har haft tik en gång, men jag håller mig till hanar, tycker dels hanar är finare i kropp, sen så slipper man löp, och så klickar det inte mellan tikar och mig helt enkelt 
Svårt att förklara..
Säger inte att jag hatar tikar men jag föredrar hanar 

Jag klickar mer med hanar av alla djurslag dock sitter jag med en tik för ett par månader sedan var det två tikar och tredje hund blir förmodligen en tik, vi får se hur det blir men jag tycker att hanar är lättare, mindre envisa och oftast trevligare.
De är mindre självständiga om man får säga så än vad tikar är. I alla fall de tikar jag haft har var tuffare och mer självständiga… precis som kvinnor är haha men det är otroligt svårt att förklara tycker jag… Det måste upplevas för att kunna bli förklarat 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Jag föredrar hanar..
Just nu har jag en av varje, och har väl aldrig riktigt valt varken eller.
De är ju omplaceringar och har kommit hit p.g.a. olika saker.
Nästa hund blir en hund från en kennel, och det blir en hane.
Varför?
-Jo, för att enligt min erfarenhet är hanar lättare, roligare, mer tillgivina, har mer 'Go', m.m.
Så det är absolut stor skillnad.
Största skillnaden är ju löpet.. Jag har en tik nu, som jag inte vill strypa under löpet, men det är fortfarande inte roligt..
Jag har tik, men hade hane hos mina föräldrar och dem har hane nu med.
Enda skillnaden är att tiken löper men personlighetsmässigt är det ingen skillnad :) Är helt individuellt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har alltid haft hanar av alla djurslag, från hamster och kanin till hund. Har alltid tyckt att hanar är lättare på alla sätt och vis! men nu när jag skaffade tik (vilket jag egentligen inte planerader, utan planerade en hane) så tycker jag inte det är någon skillnad alls :S
Jag blev faktiskt förvånad över den minimala skillnaden och med skillnad enar jag att tiken har en "kiss" istället för en "snopp" :P
Kan ju vara så att jag haft tur och fått en hanliknande tik :P för jag har alltid varit för hanar :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#7 Jag tycker inte det är större skillnad, min tik är minst lika kelig som min familjs hanhundar vi haft, dock tycker jag att jag mött tikar som blir vaktiga vid löp.
7 mina flickor har inte blirit surasaker vid löp det är någ därför jag inte ser nån skillnad eller jobbigt med löp heller. Jag har haft mer hanar som lidigt över löptikar, det slipper man som tikägare :) Det kan man vissligen träna på sin hanhund med men ja man slipper iaf det. Mina är lika trevliga som hanar om man ska se på keligheten med arbetsglada flickor :)
#9 Nej det är ju individuellt, skrev dem jag har träffat, min tik är inte sur, bara lite mer vaktig mot andra men inget annat :)

Har haft en hane och aldrig mer hane som det känns just nu. Så fort det var löptikar i kvarteret så var det gnäll, pip, trampa runt, yla, matvägra, pinka ÖVERALLT, slicka överallt och ständigt gå med näsan i backen.
Har fem tikar nu hemma och så blir det nog fortsättningsvis. Jag har inte märkt av någon aggressivitet hos någon av mina hundar. Däremot får dom tuppjuck under höglöpet och försöker rida varandra, men där tar det ju stopp för mig, så dom blir avbrutna. Två av tikarna blir lite mer slö än vanligt, äldsta schäfertiken tappar hjärnan ibland och en av dom 4 åriga huskytikarna kan ibland matvägra. Men det känns som en pink i havet om man jämnför med hanar.
#11 Just därför är det bäst att kastrera en hane om den inte ska vara till avel, så slipper man det =)
Ja min tik börjar matvägra eller ja äter mindre ca 1-3 veckor innan hon börjar löpa, så hon ser mager ut :S Vet inte riktigt vad man ska göra.

#12 Jag kastrerade honom inte för att jag helt enkelt inte ville, så just därför.
Min första egna hund var en tik. Hon blev väldigt skendräktig och deppig efter löpet så det tyckte jag var ganska jobbigt.. Har en hane nu (visserligen bara 1 år) och det har inte varit några könsrelaterade problem hittills i alla fall :)
Jag har både tik och hane. Uppvuxen med hanhundar och min tik skiljer sig inte speciellt mycket förutom att hon löper. Hon har ju ett helt annorlunda temprament eftersom hon är av en annan ras är familjens andra hundar. Så det är lite svårt att jämföra. Hanen jag har nu är ju bara dryga 6 månader…Så det är svårt att uttala sig om hur han blir som färdig och könsmogen hane oxå:)
Har bara haft hanar. Varför vet jag inte riktigt. HAr känts rätt helt enkelt :)
Jag har två hanar. Och det har jag för att min första blev det av ren slump en hane, och då orkade vi inte med att ha en tik ifall det skulle kunna bli tjuvparningar och jobbigt för hanen vid löpet. Men min syster har problem med sin tik när hon löper. För den tiken blir jätte ned stämd, har öronen bakåt hela tiden, ser hängig ut, orkar knappt något och har vid tillfällen blivit skendräktig. Men jag tror att det kan bli bättre om man kastrerar tiken i så fall. Och sen finns det ju det jobbiga i och ha hanar också, och det är ju framförallt att dom blir lite extra kaxiga och kan kissa inne hos andra människor pga revir m.m MEN nu är ju det inte så med alla hundar förståss. Men det kan bli så :)
Jag vet itne riktigt vad jag föredrar, mne jag fastnar lättare för hanar än tikar..
Nobs tiken här hemma blir lite segare under löpen men inget märkvärdigt, när jag skaffar en hund blir det nog en hane pga löptikar får ej vara i träningsrummet (på det gymnasium jag vill/ska gå) och jag vill inte kastrera för jag skulle nog gärna vilja ha valpar isf 
Vi har haft 4 hundar i detta hus, och alla har varit hanar. Till sommaren kommer ännu en
.
Jag personligen känner att jag får ett mycket starkare band till hanhundar, jag har lättare att ta till mig dom eller vad man ska säga. Jag uppfattar oftast tikar som lite självständiga och ibland t.o.m bitchiga, medans hanar är mer följsamma. Våra hanar har dessutom aldrig haft problem med löptikar (mer än att de kanske nosar lite extra på löpkisset ute på promenaden) så jag skulle definitivt inte byta ut det lilla mot att ha blod i hela huset i flera veckor 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Känner samma sak som dig 

Har en kastrerad hane och jag köpte nyss en hanvalp. Innan dess en tik som fick livmodersinflammation. Uppvuxen med hanhund.
Funderade på en tik nu men löpen och att få det att funka med den gamla hunden avgjorde. Dessutom vill jag inte ha livmodersproblem en gång till. Det var verkligen inte kul.
>>>Malum domesticum<<<