Alla undersökningar på en gång?
Sitter och funderar på vilka undersökningar jag ska göra på Lexie till sommaren. Tanken är HD/ED röntgen + dra ut en mjölkis (hon är inte störd av den, men tandköttet är en aniing svullet, en vet har kollat på det innan). Men sen funderar jag på om jag ska göra patella undersökning på henne, ska jag då röntga o se om hon har patella? Eller låta någon undersöka? (Jag vet att hon inte har, men vill ändå ha svart på vitt!), sen om jag ska göra ögonlysning då också, eller om jag kanske ska vänta? Finns det fler saker jag bör undersöka, eller som man KAN undersöka? Vill göra det mesta som går att få undersökt 
Tacksam för hjälp!
tass :)
Patella är en enkel undersökning där veterinärer känner på hunden när den står upp - så den är klart värd att göra på en hund i den storleken
Dom kollar att knäskålen inte går att rubba ur sitt läge och går den att rubba så blir det en "grad" beroende på hur pass mycket det går att få den ur läge.
Det ska vara en veterinär med inriktning på hundens sjukdomar.
En fråga, varför ska du ögonlysa för?
#2 Men att låta nån känna om hon har patella eller röntga o se om hon har patella?
#3 Rasen har problem med ögonen
#3 Jag vet det, men undrar mest till vilken nytta man ska ögonlysa om man inte planerar valpar? :)
#5 För min egen skull? 
#6 Oroar du dig för ögonen? :) Ledsen, nu ska jag intr OT:a mer
#7 Nej det gör jag inte, men det gör jag inte med patella heller. Skönt att ha svart på vitt, o ingen har sagt att jag inte ska avla på henne heller.. Samt att det hjälper uppfödaren m.m.. allt är ju ine bara för sin egen skull, utan även rasen osv
Man röntgar alltså inte för att kolla patella status. Det är endast en undersökning när hunden är vaken.
Enda gången röntgen kan bli aktuell, är om veterinären känner grav patella luxation och behöver se hur den ska opereras.
#9 Jahaaaa! Då fattar jag, tack! 
En fråga hur gammla ska hundarna vara när man gör dessa undersökningar för att de ska ge det "rätta svaret" så att säga :)
Själv fudnerar jag på göra dette på Donna som blir 1 år växer lite än då hon är sen i sin utveckling kan man säga.
#11 min hund är rönkad osv. Dom vill att hunden vuxit klart innan för att få så bra och fasta svar som möjligt
12 så jag ska vänta med rönka kanse när hon är 1.5 för vara helt säker.
#13 Det är nog bäst så:)
Jag har svårt att tro att din vet vill/kan göra allt detta samtidigt. För att dra ut tanden krävs narkos.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#15 Min hunds syster tog bort inåt växande ögonhår, HD/ED röntgen + ögonlysning på en gång.
Ögonlysning är vanligast (inte helt hundra på resultat o så innan) från hunden är 1,5 o uppåt för PRA iaf, inte insatt i vilken din hundras lider av dock:) PRA gör man ju om under hundens liv eftersom den kan framkomma lite när som under livet utan att synas innan. Avlar man rekommenderas årlig ögonlysning:)
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com
15, varför skulle man inte kunna lysa ögonen först o sen söva hunden för dra bort en tand? de tar lugnande medel för blir hd/ed rönkade ofta får dom sövas pga dom itne slappnar av ändå :) Så jag ser inga hinder på göra allt på en o samma gång.
TS ska du göra ögonlysning oxå?
#18 Har inte bestämt mig ännu :)
19 jag gör ögonlysning när Donna är 3 år för kolla av, sen kör jag väl när hon är lite äldre. Hon ska inte gå i avel o därmed struntar jag i det ett par år till ändå.
18 därför att hunden då skulle behöva vara nersövd så pass länge. Om hd först ska röntgas på sedering så tar det ca 30 min sen ska den dra tänder ytterligare ca 1-1,5 h beroende på hur svårt dom sitter. Dessutom har dom flesta kliniker inte ögonlysare på plats alla dagar, så man ska ha bra tur om man hittar en tid där ögonlysare och tandop är ledig samtidigt. Tror bara att det kanske blir lite knepigt och påfrestande för hunden. Jag tycker det är bättre att dela upp det.
Med sunt förnuft kommer man långt!
21 det tänkte jag inte på hur länge som krävs, det har du så rätt i. Antar att vetrinären informerar om detta o tar även lite beslut om det är riskabelt med säga ne vi gör inte allt på en gång eller ja vi kan göra det då tänderna sitter så löst osv. 
Sheltiesar kan ha problem med hälen men jag vet inte om man kan typ röntga det ;)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
jag fick tips av min uppfödare att när man ändå är hos veterinären för annat kan man be dem kolla på tänderna och skriva tandintyg om alla tänder finns på plats som de ska.
detta ifall man då är utställningsintresserad, sen så är det ju av intresse för uppfödare då de gärna vill ha koll på om deras hundar lämnar saknade tänder. mer vanligt än man tror inte bara i de små raserna ;)
min första hund slog dessutom ut ett helt gäng med tänder när hon var ca 8, om jag hade ställt ut henne så hade de inte godkänt att det saknades tänder hos henne, om jag haft intyg på att hon haft alla tänder på plats innan de slogs ut, så hade ja kunnat visa upp det för ringsekreteraren och få godkänt ändå. men nu så ställde ja henne aldrig men ändå :P nåt som jag tänkt på att göra med efterföljande hundar då jag velat ställa ut dessa..
bild på tandmonstret :) lite blått syns där vet sytt efter utdrag av den sista spruckna tanden. hon har inga 'huggtänder' kvar alls, två små i nederkäken fram saknas plus några i 'sidorna' i munnen både uppe o nere.
#23 Kan du säga mig vart "hälen" sitter hos en hund?
#24 Smart! Har du en aning om vad priset ligger på för att göra det? :)
#25 asså jag har ingen aning men jag har pratat med en som äger ett hundsim där dom rehabiliterar skadade hundar och det var många sheltisar som kom in med skadad häl. Men det är typ väldigt få som vet att det ens finns inom den rasen tyvärr… Men hon kallade det "sheltiehälen"
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#26 Hasen hihi, pratade och frågade lite andra sheltie ägare ang detta o det är vanligt o ärftligt, dock kan man inte röntga för att se om hunden har det..
min veterinär har inte tagit något extra bara för att räkna hur många tänder hunden haft när vi ändå vart där för något annat, tex vacc eller nåt. men han ger alltid beröm för hur snälla mina hundar är med att låta honom gräva i munnen på dem som han vill XD
så bara säger, om du ändå ska ge lugnande för röntgen av höfter blir det ju superenkelt att be dem räkna tänderna o skriva in det i stamtavlan på en gång :)
#28 Åh skrivs det in någonstans?