Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 5970 ggr
Michaela-N
1

Hur ge Vom og hundemat?

Har nyss köpt en korv Vom og Hundemat m/laks (nr 25) som ligger i frysen nu.

Hugo ska strax få middag men jag vet inte hur man gör. Förlåt för min dumma fråga hehe, men hur gör man när man ger?
Den är ju stenhård, hur portionerar man? Hur vet man hur mycket man ska ge? (jag vet, 2 % av vikten, men hur ser man det på korven var grammen är?) Hur brukar ni göra när ni ska utfodra era hundar?

Hahaha, vad dum jag känner mig nu. Flört

Maja2
0

Du måste tina upp korven först :)

lambero
0

Jag brukar tina den lite grann och sen går det utmärkt att dela med en kniv.
Har du 500g korvar? I så fall är en halv korv 250g och en fjärdedel 125g osv.. Bara dela upp så mycket du behöver..

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Michaela-N
0

#1 Men då kan man väl inte frysa den igen, då blir den väl dålig? Rynkar på näsan

#2 Det var 500g ja. Så det finns inget enklare sätt att se på, man får helt enkelt gissa? Glad

ahlbergaren
1

#3 En hushållsvåg är en praktiskt liten sak man kan skaffa :)

Michaela-N
0

#4 Jo en sån har jag ju men ska jag skära allt i bitar och väga varenda del? Obestämd

DeniceP
0

Första gången ska du ju absolut inte ge hela mängden på 2%, det är jätteviktigt att fasa hunden över på ett foder!

Korven ska vara upptinad, och sedan förvaras i kylen. Men den håller bara ett par dagar.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Maja2
1

#3, nä, om du inte hinner använda hela korven innan den blir dålig, får du såga eller skära itu den. Den klarar sig några dygn i kylskåp upptinad.. nu vet jag inte hur stor hund du har.

Om du har taskigt ögonmått, så kan du ju mäta isället för att väga, för att se var du ska dela korven.

ahlbergaren
0

#5 Nej, men om du väger nån gång så ser du ju på ett ungefär hur mycket mat *** gram är :)

Hayley
1

jag gör som så att jag tinar upp en 500grams korv, sen väger jag upp två plastburkar som innehåller 150gr i varje och en på 100gr och den restrerande 100gr lägger jag i en skål till nästa dag.

Hur mycket du ska ge är ju som sagt 2% av hundens vikt.

min hund väger 12kg och ska enligt VoMs beräkning ha 240g varje dag, alltså 120gr morgon och kväll.

Efter att jag kört på VoM i lite mer än en månad märkte jag att min hund började bli benig så jag har ökat maten till tre gånger per dag och sammanlagt 400g per dag. Detta är ganska normalt, du får hålla koll på hullet och efter ett tag kanske du får börja "höfta" fram vad som funkar för just din hund =)

(och belive me, första korven jag köpte stod jag lika frågandes som du, petade på den och frågade högt: hur gör jag sen då??? :P ) bara att fråga på =)

faw
0

#9 Känner igen mig där jag med! :)

Hayley
0

#10 haha alltid skönt att höra att man inte är ensam :P

Michaela-N
2

Jag ska inte ge 2 % alls, det blir 1 % och resten kommer i träningsgodis.

Min hund ska ha 1 % av sin totala vikt på 3000 gram, vilket blir 30 gram per dag. Han ska alltså ha 2 x 15g (tusan vad lite!) Så ska jag dela upp hela korven i massor av 15g bitar? Låter ju omständigt, det här kanske inte var en så bra idé som jag trott, hmpf.

Och den korven kommer räcka ca 16 dagar tror jag, och så länge håller den sig faktiskt inte i kylskåp, då vågar jag inte ge den sen Flört

Kan jag inte tina upp den pyttelite, skära med kniv i 30g portioner och dela upp och frysa in? Så jag kan ta ut en 30g varje morgon och dela på hälften och lägga resten i kylskåpet till på kvällen?

Hayley
1

#12 en korv håller sig mellan 2 och 4 dagar. så räkna ut hur mycket du behöver för dem dagarna så blir det lite större bitar att dela ;) lite bökigt att stå där med 15 k bitar i frysen :P