Olika inställningar till hundträning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu kanske detta klipp har diskuterats här redan, men jag tyckte det han hade att säga var så bra så jag vill gärna höra vad ni andra tycker.
Vänliga hälsningar
Cindy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som alltid när Cesar Millan kommer upp i disussioner här på ett eller ett annat sätt så blir det rabalder. förmodligen kommer det att bli det nu också. Tyvärr ofta svart-vita åsikter utan möjligheter att se gråzoner. Det tycker jag är tråkigt och egentligen tänkte jag inte skriva alls i det här inlägget på grund av just det.
Men - jag tänker nöja mig med att säga:
Ja, det finns olika sätt att träna hundar.
Ja, olika sätt passar olika personer och olika hundar.
Ja, personen i filmen har vissa bra åsikter, även om jag tycker att han är ute och cyklar med vissa saker.
Ja, Cesar använder ibland metoder som ogillas och/eller till och med är olagliga i Sverige. (Läser man däremot hans böcker så förklarar han mer vad man skall göra med sin hund redan från början så att man inte skapar en problemhund)
Fast en sak jag reagerade på när jag såg filmen är det faktum att den här personen pratar om att lära hunden trix, medan de hundar vi får se CM hantera är problemhundar.
Jag vet att CM också kan lära hundar trix, han har arbetat som hundtränare och arbetar fortfarande ibland med att utbilda brukshundar. Jag tycker att det är fel att jämföra att lära sin redan stabila hund olika trix mot en hund med grava problem.
Nu vet jag inte ifall det var din mening att starta en debatt om den här personen vs CM, men jag skulle lägga alla mina slantar på att det kommer att bli det ändå.
Om jag skall säga något om den här filmen så tycker jag att det är synd att man inte får se HUR han tränar hundarna - bara att de kan utföra vissa saker. Det är ju ingenting som inte redan var vida känt :) Hade varit roligare att få tips på hur man gör.
Jag hoppas verkligen att ifall det blir en debatt i denna tråd att alla kan hålla en trevlig ton och hålla sig till sakfrågan.
Oj, vart lite längre än jag tänkt men jag är så less på hata/älska CM-trådar utan vettig dialog :)
Edit: Lägger in en video där CM kort förklarar sin filosofi. (Tänk att det faktiskt går att hitta videor där han INTE misshandlar hundar :P)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Vad skönt att höra att det finns förnuftiga röster i en annars ganska så infekterad debatt.
Själv så tycker jag at CM har enormt mycket att komma med, speciellt då det gäller att gå tillbaka till grunderna. Jag har svårt för mycket utav all den psykologi som enligt moderna normer skall tillämpas.
Personligen försöker jag att inte övertänka när det kommer till mina hundar, utan handla på vad magkänslan och sunda förnuftet säger.
Men vi är alla olika och vad som funkar för mig kanske inte alls funkar fär nästa person.
Vilken tur då att det finns så många olika träningsmetoder:0)
MVH