Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 824 ggr
lillalycka
0

Jobbigt att vara ensam

Hej, fick hem min 10v gamla valp i måndags.. Allt funkar jättebra, han är trygg med oss, glad och sover mycket :)
Nu har jag börjat fundera på det här med ensamhetsträning för min lilla kille. Han är EXTREMT mammig.. släpper mig inte med blicken och går efter mig överallt, så fort jag går till ett annat rum osv.
Idag skulle jag hoppa in i duschen när min pojkvän hade åkt till jobbet vilket betyder att det bara var jag och Nalle hemma.
Efter 2 min började han pipa som en gris och slutade inte förräns jag öppnade dörren..

Hur ska jag gå till väga i en sådan situation?
Ska jag bara låta han vara och komma ut när jag är klar som om inget har hänt?

Tacksam för alla tips och råd!

lillalycka

reverse
0

Även att bara vara bakom en dörr är ensamhet för din valp, det är för tidigt än. Du får duscha med öppen dörr. Flört Du kan möjligtvis börja gå ut genom en dörr, stänga och direkt öppna igen och gå in som ingenting särskitl hände. Börja visa att sådant där kan hända och är ingen stor sak i livet. Om några veckor kan du kanske ha utökat tiden med ett par minuter. Skulle valpen hinna börja pipa så får man vänta tills den är tyst och direkt öppna dörren då. Man vill inte lära den att "jag piper - matte kommer tillbaka".

//Lina

Karmatarerskanise
0

Tror också det är lite tidigt, ni har inte ens haft valpen en vecka.
Ha öppna dörrar, och träna först bara genom att stänga och öppna dörren direkt. Men öppna aldrig när hunden piper eller skäller. Då lär den sig att det är så den får dig att öppna dörren.

lillalycka
0

Okej!
Tack för hjälpen :)