Om du kunde, skulle du BARF:a?
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då? JA
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det? BRA IDÉ
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? (jag halvbarfar) Kunskap och lättja
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? (menar du helfoder?) Jag kör halvfoder och kompletterar med frystorkade grönsaker och laxolja, tycker det funkar bra. Det beror på innehållet, priset och vart det är producerat…
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag? Traditioner, tro på auktoriteter (veterinärer etc), bristande självförtroende/kunskap, bekvämlighet (främst att tänka i andra banor kanske)
- Tillräckligt bra är perfekt! -

Tack för bra och utförligt svar!
Ja, jag menar ett helfoder
Jag har BARF:at i fleratelet år, men slutade av några anledningar. Först och främst för att jag fick hundar som tuggade dåligt och lätt satte vissa köttben i halsen.
Eftersom jag personligen känner två hundar som avlidit pga kvävning då dom satt ben i halsen, så är jag försiktig - för dessa var trots hundar som var vana vid den typen av kost sedan flera år.
Jag märkte heller ingen skillnad vad gäller hälsa eller mående jämfört med färdigt färskfoder, så av praktiska skäl har jag gått tillbaka till det då det idag finns så pass bra färskfoder. Varierar mellan lite olika sorter, så köttet kommer från olika djurslag.
Vissa köttben ger jag som tillskott/tandtugg/tidsfördriv men inte längre som mat.
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Ja
Tycker att det är mycket bra.
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Mycket liten frys och ingen plats/möjlighet att köpa en extrafrys. Verkar lite krångligt att lösa mat under de dagar man är bortrest och hunden följer med/är hos hundvakt. Fått en känsla över att det kan vara svårt att få tag på bra BARF-mat och att det är lite (?) dyrare än ex torrfoder. (Beror väl på torrfodermärke, min hund äter för ca 250-300 kr/månad).
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Beror på vad det skulle kosta, hur man förvarar det och hur krångligt det skulle vara att få tag på det.
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Tror att mina anledningar till fråga nr 3 är bland de vanligaste. Torrfoder är dessutom mycket enklare att ge, bara att ta upp och hälla i skålen. Majoriteten av alla hundar lever dessutom på torrfoder, "det funkar ju hur bra som helst för alla andra så varför ska jag byta till något som är dyrare och krångligare" tänker nog många.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
- Jag har fått uppfattningen att det kan bli ganska dyrt, och för min del tror jag det skulle bli mödosamt att konstant leta råvaror till en större hund, dessutom är djuret glupskt så jag skulle nog oroa mig för att hon skulle försöka svälja för stora delar.
- Jag gillar grundidén och förstår tanken.
- Min egen bekvämlighet.
- Absolut, om det passar min hund.
- Jag tror absolut att det finns en uppfattning om att det är bökigt, många har inte frysutrymme nog ens för färskfoder och att det finns en uppfattning om att det krävs avancerade kunskaper.
Samt att "dom fyra "F:n" är något som sitter i ryggmärgen på hundfolk.
≧◔◡◔≦
Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då? Ja absolut!
Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det? Jag tycker det är väldigt bra eftersom djuren får jobba, slita, bita och tugga ordentligt. Det är anturlig mat som de mår bäst av!
Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig? Jag bor hemma och mina försäldrar vill inte ha sånt liggandes eller betala för det. Sen får jag inte plats med det i frysen plus att jag inte har tillräcklig kunskap om det.
Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur? Ja det tror jag, som en kompensering. Dock förblir ju tuggandet uteslutet, så ben skulle jag ge djuret vid sidan av.
Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag? Jag tror det är pga okunskap och att det inte har lyfts fram tillräckligt. När jag pratar om BARF med kompisar och hundmänniskor så vet nästan inte någon om vad BARF är för något. Tyvärr!

Tack alla för jättebra svar, keep them coming!
Ja det skulle jagTycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Jag tycker det är en bra idéOm du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Just nu har jag en ganska liten frys och har inte alls kunskapen ännu. Sen så är det lättare att ta med sig torrfoder, därför så fodrar jag just nu 50/50 med färskfoder och torrisar.Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Är det någon skillnad mot färskfodrena som finns på marknaden idag då? VoH är väl spannmålsfritt tänker jag…
Visst skulle jag kunna tänka mig det, jag ger ju trots allt färskfoder redan. Men det beror givetvis lite på vilken prisklass det skulle hamna i.**Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
**Torrfoder är lätt att hantera och har "alltid" använts därför tror jag att det är så pass vanligt som det är.
BARF kräver ändock en hel del kunskap och är krångligare om man ska åka bort eller lämna bort hunden osv.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
**Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
**Jag skulle göra det med glädje!
**Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
**Jag tycker det är en mycket bra ide.
**Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
**
För liten frys och för stor hund tyvärr.**Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
**Ja det skulle jag gjort. Jag ger Nordic färskfoder just nu och ibland lite torrfoder.
**Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
**Okunskap och fördommar + bekrvämligheten med torrfoder.
Medarbetare på Hundar.ifokus

Jag skulle gärna ge barf men för min del är det för knöligt och jobbigt att hålla på med..
Däremot har jag funderat på att börja lite smått med färskfoder,,
//Linda
1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Ja, utan tvekan!
2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Mycket bra idé.
3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
För liten frys.
4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Jag ger ju VomogHundemat nu, färskfoder utan spannmål. Är det inte ungefär samma sak?
5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Dels okunskapen, tror inte så många vet vad det är. Sedan tror jag att de flesta tycker att det är för krångligt att hålla på med, vi är alldeles för bekväma för vårt (och hundens) eget bästa.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13

Det jag menar är att ett rått blötfoder inte nödvändigtvis behöver vara fryst eller levereras i plastkorvar. Mer att det kan stå tillsammans bland de andra blötfodren på Ica
1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?
Ja.
2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?
Jag tycker det är bra.
3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?
Känner inte att jag har tillräcklig kunskap själv ännu. Vill känna mig helt trygg i det.
4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?
Ja.
5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?
Okunskap och rädsla. Många veterinärer/uppfödare ordinerar/rekomenderar torrfoder och de flesta går efter vad deras veterinär/uppfödare säger.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tack för bra svar!