Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1884 ggr
Tina-A
0

Skillnad mellan honor och hanar

Vad brukar man säga att det är för skillnad mellan tikar och hanhundar? Vet att det kan skilja sig mycket från hund till hund, men det brukar ju finnas lite riktlinjer. Vad är era erfarenheter?

Sen undrar jag också om skillnaden mellan tikar och hanar kan skilja sig mycket mellan olika raser?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnneN
0

Tikarna blir skogstokiga 2 ggr/år då dom löper medans hannarna blir tokiga så fort det finns en löptik i närheten, hanarna är mer benägna att markera revir, hanen blir oftast större och starkare än tikar. Har även hört att tikarna kan vara lite svårare att lära saker för att dom är mer självständiga vet dock inte om det är sant.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Säger samma sak som ovanstående.

Inom min ras och vissa andra raser har jag fått intrycket att vissa tikar kan vara mer skälliga och grinigare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tina-A
0

Mer självständig tror jag skiljer mellan olika raser. Läste nyligen att tex Lapsk vallhund, hanarna alltså, är oftast mer självständiga och mer krävande än honorna.

Fler tankar och åsikter tack ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta
0

Vet inte riktigt om det stämmer det där med skillnad på hane och tik…. jag har hört att tikarna är lättare att ha att göra med, jag har haft både tikar och en hane och tycker inte att det varit någon skillnad förutom att tikarna löper och hanarna blir skogstokig när tikarna gör det Flört

SaraC
0

Jaa det enda man kan säga säkert är ju det med löpet. Allt annat varierar mellan raser och individer :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kristina-
0

Personligen gillar jag hanar bäst, och har endast haft hanar själv. Tycker tikar ofta blir så sura och tråkiga när dom blir lite äldre.  Ingen av mina hanar har någonsin blivit tokiga när tikarna runt omkring löper, det enda man kan märka är att dom kanske nosar lite mer på marken.