Avel på hundar med CRD
Vad anser ni om avel på hundar med CRD?
I vilka fall är det tillåtet? Skulle ni våga ställa er i kö för valp som har föräldrar med lindrig eller måttlig utbredning?
Är kombinationen topp i övrigt - ja. Lexies mamma har lindrig crd, lexie har u.a (resten i valpkullen också) föds de med lindrig crd så brukar de växa bort. Man parar ju bara crd - ua, aldrig två stycken anlagsbärare för crd. Däremot fredrar jag ua - ua. :)
#1 Jag såg det (va? snokar jag?
), först måttlig två gånger o sen lindrig.
Har du redan ögonlyst henne? 
Är avelsbasen för sheltie & collie så snäv så att det är vanligt med sådana parningar?
Vad innebär exakt CRD?
Hitta detta se länk http://www.sssk.org/avel_strategi.htm
CRD
CRD är en missbildning av åderhinnan och näthinnan. Diagnos CRD ställs bäst vid ögonundersökning av valpar i åldern 6-10 veckor. Lindrig och måttlig CRD anses ej påverka synen
Så det är bara sheltie & collie som är drabbade av detta? ser att man ögonlyser valparna redan vid 6 v ålder o verkar som att uppfödare ofta gör det oxå.
Så länge ena hunden är U.A. och att jag tycker att det andra är bra så ska inte CRD få hindra. Om det däremot finns andra saker att anmärka på så går den kombinationen självklart bort. Däremot så skulle en toppen kombination med CRD + UA kunna vara mer betydelsefull för mig än en kombination UA + UA om de har någon annan svaghet.
#2 Alla valpar ögonlyses vid 8 veckor. O då hade hon UA :) alla andra i kullen också.
yes det är vanligt med såna kombiantioner i sheltie o collie.