Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 679 ggr
Moast
0

roligaste videon/bild på din hund

GladJag tänkte det vorre kul med ett inlägg där man kunde lägga ut sin favorit-roligaste videon/bild på sin hund. ska se om jag hittar någon på min andra dator, har ingen nu att lägga ut.

sarae
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En av de roligare klippen jag har på Önska, där hon och en av mina illrar roar sig med att stjäla en grisknorr från varandra.

Moast
0

hahaha var det en iller??

sarae
0

#2 yup, har 8 stycken ;) Varav 3 hittills fungerar bra med Önska, en av dem är hennes absolut bästa vän skulle jag tro ;)

Moast
0

Gladvad roligt det såg ut!

jag visste inte att en iller kunde gå ihop med en hund… jag trode illrar var agressiva

sarae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 aggressiva? Det finns inga aggressiva djur i ordets egentliga bemärkelse, de blir vad man gör dem till. Och det som vi människor tolkar som aggressivitet hos djur är vanligtvis en respons baserad på rädsla och/eller osäkerhet.

Tyvärr en vanlig missuppfattning gällande illrar. De är inte mer "aggressiva" än något annat djur. Snarare är de ett fantastiskt trevligt husdjur, om man uppfostrar dem rätt (precis som alla andra djur).

Att ha iller ihop med hund är oftast inget man rekommenderar, men inte för hundens skull, utan för att hunden snarare kan skada illern iom att de ofta är betydligt större. Allt för många illrar har tyvärr blivit dödade av större hundar :( Önska får vara med illrarna unde uppsikt, eftersom hon är valp och ja, ungefär i samma storlek som dem och därmed inte kan skada dem mer än vad en annan iller skulle kunna göra.

Moast
0

okej.. jag hade bara hört det många gånger. men som du sa dem blir vad man gör dem till, såklart det är så. men är dem inte svåra att uppfostra? har du dem i någon slags bur??Glad

sarae
0

#6 illrar är inga burdjur. Enligt L80 ska de ha minimum yta på 5 m2, men de flesta illerägare håller med om att det är på tok för liten yta att ha dem på. De har samma rörelsebehov som en hund eller katt, och är mest jämförbar med de arterna, både vad gäller uppfostran, tid och aktiveringsbehov samt utfodring (samma näringsbehov som en katt ungefär dvs strikta karnivorer). Mina har tillgång till mitt vardagsrum och sovrum  samt har en utegård på 18 m2.

Bäst resultat gällande uppfostran anser jag fås genom att använda enbart positiv förstärkning, dvs belöna för "rätt" beteende och ignorera "felaktigt" beteende. Dominans är för min del helt uteslutet.

Moast
0

Flörtåå… visste inte det om illrar men sover dem i vardagsrummet eller sovrummet på natten? hur gjör du när du lämnar dem hemma själva? går du ut med dem i koppel??

Bara nyfiken……

sarae
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 numera sover de inte i svrummet på nätterna, del pga hundvalpen men främst pga. min allergi (är pälsdjurallergiker). Så nu sover ett gäng i vardagsrummet och ett annat gäng bor utomhus.  De klarar sig bra hemma själva, så på såvis är de mer som katter. De roar sig med varandra, sina leksaker och aktiveringsspel, men sover större delen av dagen och är som mest aktiva i gryning, skymning/kväll samt på natten.

Det går utmärkt att gå ut med dem i koppel, vissa gillar det, andra inte. Just nu har jag inga illrar som är speciellt förtjusta att gå ut och gå, men jag har haft illrar som krävde drygt 2 timmars promenad varje dag (visserligen var det pga at han var i brunst och därmed hade ett högre aktiveringsbehov).

Så här kan det se ut när "bästisarna" Ludde & Önska leker med varandra

Moast
0

nawww så söta dem är!

Hur kan du se skillnad på alla illrar då?Glad

sarae
0

#10 Det är jätte stor skillnad på dem :D I allafall för mig som ser dem varje dag, andra kan ha lite svårare med det. Men ja.. fö mig skiljer dem sig lika mycket mellan varandra i  utseende som en papillon och en schäfer :D Du kan se fler bilder på dem på min hemsida nedan eller kika in på www.iller.ifokus.se för mer illerinfo ;)