Vilket typ av halsband?
Hej alla duktiga hundmänniskor!
Jag funderar lite över vilket halsband vi ska köpa till 4-månadersvalpen när han ska få nytt, vilket blir snart. Han har haft ett vanligt läderhalsband nu sedan vi hämtade honom och det fungerar bra.
Ska vi fortsätta med vanligt (ej någon form av stryp), eller är det bra att ha något halvstryp, och då med eller utan kedjedel?
Det är en eurasier och ganska mycket päls. Är läder och brett halsband snällast mot pälsen då (sele inte aktuellt ännu)?
Tack på förhand
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Kedja är minst skonsamt för pälsen. Jag tycker att du ska satsa på ett fast halsband eller ett halvstryp som är så pass stort att det inte styper hunden i det minsta läget. Då får du ett halsband som hänger löst och ledigt när det inte används men inte skapar så mycket obehag när det används.
Menade du att sele inte var aktuellt eller var det en fråga om det är aktuellt? Jag tycker helt klart att sele är det bästa alternativet. Då är det ingen risk för att hunden utsätts för obehag under träning. Du vill ju ha en hund som lyssnar på dig för att det är kul och trevligt och inte för att det är obehagligt annars.
Läder är ju bäst = sliter minst. Har med en ras med mycket päls. Hade först ett vanligt halsband som han växte ur och sen köpte jag halvstryp i läder, då hade jag det så att halvstrypen inte ströp men att det satt åt så mycket att han inte kunde få ut huvudet ur det (något han lyckades med ett par gånger i vanligt halsband). Men införskaffade sen sele från Limex när han nästan vuxit klart.
Tycker som #1 att sele är bäst för hunden. Men sen så är det ju mycket vad man själv tycker fyller mest funktion. Sele är ju oftast dyrare och något som man kanske då vill köpa när hunden nästan vuxit klart så man slipper köpa flera stycken.
Om vanligt halsband fungerar bra så varför inte fortsätta? Om du är rädd att han ska lyckas ta sig ur halsbandet vid vissa tillfällen så är ju ett halvstryp som är ställt att inte strypa att föredra. Eller om du vill prova något nytt så kan du ju köpa en sele. :P
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag skulle köra på ett halvstryp, utan kedja 
Själv skulle jag valt ett halvstryp i läder med kedja, det sliter minst och halvstrypet "stryper" inte hunden om du köper en bra storlek utan mer drar år lite mer. Annars använder jag sele på min Sheltie i märket Hurrta som jag tycker är kanon! Går också att tvätta i tvättmaskin vid behov. Men om din hund drar mycket är inte sele ett bra alternativ då vissa hundar drar mer av det. Är inte så speciellt förtjust i steyphalsband då jag tycker det finns andra bra metoder om man använder det då hunden drar eller liknande mycket. Hunden kan också bli stressad av för tight sittandes halsband.

Jag skulle köpa Hurttas ställbara läderhalvstryp utan kedja. Superfint, bra kvalitét och som sagt; ställbart!
#4 Om hon har kedja på halsbandet så blir det tovor i pälsen, om hunden har mkt päls 
Tror ett vanligt läderhalsband är det bästa faktiskt 
Annars skulle jag köra på ett halvstryp i tyg, utan kedja.
Sen måste jag bara säga att han är oerhört vacker!!
Förlåt för jag var otydlig, jag menar att sele inte är aktuellt ännu, då han ju växer så mycket nu. När han börjar bli färdigvuxen så vill jag gärna prova sele, har dock ingen erfarenhet av det! Blir ju en hel del päls och jag vet hur mammas terv ser ut när han har halvstryp med kedja.
Hur ska jag mäta för att ett halvstryp ska sitta bra? Finns ju så mycket fina halsband på internet och vill ju veta att det passar! Sedan så vore ju snabbknäppe bra (dock med risk för att pälsen fastnar) om halsband utan stryp, då det som vi har nu, med vanlig pinne och hål, är lite pilligt bland allt lurv.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#8 Kommer bli jätte jobbigt med snabbspänne sen när han har massor av päls
Sälv föredrar jag halvstyp utan kedja. Jag har dock båda modellerna med och utan kedja.