Blandras hos Brukshundsklubben
Jag blev så förvånad idag, när jag pratade med en kompis.
Vi är ju nyblivna föräldrar till en westivalp. Jag har satt upp mig på lista för valpkurs i augusti hos Brukshundsklubben, vilket jag nämnde för kompisen. Hon - som begåvats med en blandrashund av bästa kvalitet men med viss osäkerhet om vilka raser som blandats - svarade att; "Ja, du har ju renrasig hund, så det lär väl inte vara några problem. Jag, däremot, som har en gatukorsning känner mig så ovälkommen och utstött hos Brukshundsklubben så jag vägrar anmäla mig dit! Det är bara renrasiga hundar som gäller…"
Jag trodde inte mina öron, visserligen har jag inte varit med i Brukshundsklubben förut (det var så lång kö när vi hade vår gamla hund, så jag gick hos en privat hundskola), men jag har alltid fått intryck av att alla hundar var välkomna dit?
Är det någon som känner igen det här, visst är man väl välkommen dit även om man har en blandis?

Jodå, det är ju så det ska vara. Alla ska vara välkommna.
Men tyvärr är det nog inte så på vissa klubbar. Känner igen det.
Försökte få med min syster på unghundskurs nyligen med sin blandras. Men hon vägrade.
-"Det är ju bara schäfer, schäfer, schäfer där" sade hon.
Så var nu inte fallet. Fick en kanon instruktör som gav alla hundar/hundägare samma intresse.
Fast jag vet en annan instruktör vi hade för många år sedan. Han var måttligt intresserad av blandrashundarna och deras ägare.

jag har ingen egen erfarenghet av att blandras hundarna skulle behandlas annorlunda men jag har hört talas om att det förekommer på vissa klubbar. Men på klubben jag är med i har jag aldrig varit med om det. Enda gången jag har varit med om att folk har kollat lite snett var när vi var där med en granne och deras vargkorsning. Men inte ens då var det nån som var direkt otrevlig.
Här har det också varit så…jag hade en schäfer efter Åsas en tik (utan stamtavla) och herre min je vad folk predikade och gick på för att hon inte hade stamtavla, tror ni jag vart kvar där länge…Näpp. Men innán jag slutade så informerade jag allihop vilka soppråtter det var där…för även blandisar och hundar utan stamtavla har hjärna men det är precis som om dom tror att så är icke fallet.

Tyson har gått på BK i 3,5år! =)
han är defenetivt en ÄKTA blandis! =)
Förra hunden (3-vägskorsning) tog all uppmärksamhet på valpkursen, så folk älskade väl inte honom direkt, alltid en massa bus. Men dom instruktörerna vi hade (en på valp och en på unghunds/spår) var superbra och trevliga, alla fick lika mycket tid och hjälp. :)
Idelma har jag inte varit med på någon kurs, finns ingen här som man kan åka kommunalt till. -_-'