Hjälp, tiken har ingen mjölk!!
Nu har det gått 1 1/2 dygn sedan vår lilla tik fick valpar. Hon fick fyra stycken men två var dödfödda. Tikan valpade på dag 59. De två som levde var rätt pigga. De sög och sög. Den ena valpen dog i morse och den andra hade blivit svagare under natten. Vi har nu gett den kvarvarande valpen mjölkersättning sedan i morse. Tiken har ännu inte fått någon mjölk.
Det är första gången vi har valpar. Vad ska vi göra?

jag har faktiskt aldrig varit med om det så jag vet inte vad man kan göra. men jag kan iallafall rekomendera att du tar tiken till vet och så får dom undersöka henne. köp mjölkersättning omedelbums iallafall!

Det finns två saker ni kan göra. Det ena är att själva föda upp dem på flaska. Detta innebär att mata dem nu när de är små var tredje timmer. Dygnet runt. och man får inte fuska det minsta.
Detta måste man hålla på med i minst två veckor när man kan minska ner det lite.
eller hitta en annan tik som har valpar med mjölk som ni kan försöka få att ta över ammningen av de små.
Hoppas det går bra för er. behöver ni prata med någon som suttit och handmatat valpar bara pma mig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi kämpar och kämpar. Det verkar vara jobbigt för tiken också. Det verkar som om hon märker att något är fel. Har just gett den lilla mat nu och har ställt väckar´n på 01.00. Troligt vis kommer jag inte att somna men som säkerhet. Roligt nog verkar valpen lite piggare än i morse och har slutat gå ner i vikt. Hoppas att det håller i sig inatt och att hon kanske ökar något i morgon. Håll Era tummar för oss!
Du Åsa, tack för att du erbjuder Dig att lyssa om det blir värre!
Det är regelbunden matning som gäller, som Åsa skriver. Så ta gärna henne till hjälp.
Jag hoppas verkligen att valpen piggnar till. Skriv gärna igen så vi får höra hur det går för er.
Lycka till!
Hej igen.
Tyvärr så kunde vi inte rädda valpen. Vi matade den vid 00.30 och redan då började valpen se mindre pigg ut. Den åt men inte samma kraft som tidigare. Den la sig till rätta med tiken och jag lade mig i sängen och somnade en litenstund. Väckaren ringde vi 02.00 och då såg jag direkt att valpen var alldeles slö. Vi kunde inget göra.
Nu går tiken och letar och letar men verkar ändå ta det med ro. Kanske hon visste hur det skulle gå.
Tårarna rinner här hos oss nu…
Tack att Ni har visat intresse.
Vad tråkigt att läsa.
Jag skickar er många tröstekramar!
Beklagar verkligen ..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
men va sorligt:( Va va de för raser på valparna=

Nej usch va lessamt…
*kramar om*
Tack alla Ni.
Tiken har haft det jobbigt idag. Letat och gnytt hela tiden. Inte förrän ikväll har hon hoppat upp på sin favoritplats; kökssoffan och lagt sig till ro.
Tiken är en papillon/powderpuff och hanen var en ren papillon.
Nu hoppas jag på fint väder imorgon så vi kan ta en lång och lugn promenad. Kanske att Stumpan kan få något annat att bry sig om.
Är det någon som behöver valpersättning så har jag. Kan skicka den om någon behöver. Den klarar sig i ett halvt år om man har den i frysen. Det är en burk med pulver som heter Esbilac som vi köpte på djursjukhuset.
Kram och godnatt. Ska försöka sova tidigt ikväll.
så tråkigt när sånt händer. Man förävntar sig hundvalpar så dör allihop. Tur att mamman klarade sig att det inte hände något med henne som var allvarligt. Hon är ledsen just nu men det går över. Kan tänka mig att hon är jätte söt!
kram på er"
Nej men hu så tråkigt…vad jag lider med tiken, hon måste verkligen ha det jobbigt nu.
Skickar en massa tröstkramar till er
ne va tråkigt, stackars tiken…

min tik fick för tidigt oxå.. då är inte kroppen riktigt mogen för bäbisar. Vi fick spruta hos vetrinären efter klelsarsnittet. Mjölken kom igån inom en timme.. skulle ju kunna ringa din vet å fråga om det vore ett allternativ? hoppas det går bra.

Beklagar att valpen dog. Men nu är det viktigt att se till att tiken återhämtar sig.
Hoppas att allt går bra för henne.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hur mår hon idag?