Lite hjälp med hunden????
Hej!
jag ahr 2 marsvin och 1 hund, men min hund, han gilalr inte att ha marsvinen här hemma. Hur ska jag göra för att de ska bli vänner? marsvinen har inget problem. Han kan sova när dörren är stängd och ingen är nära dörren men så fort någon går nära dörren eller går in till mitt rum eller om han ser dem någon gång, då blir han "hyper" han springer runt med orolig min, och sedan så blir han kanske lungn om någon halvtimme igen, det är ganska jobbigt när jag går in till mitt rum ofta. jag vill att dem blir vänner, och att han vänjer sig vid smådjur och sånt, efetsom jag kommer att ha flera. han är 8 år gammal och jätte snäll men det måste finnas något sätt att få dem att vänja sig att man kan ha dem ute t ex i köket uppe på bordet (jag håller koll på dem) och han ska kunna ligga ner ch slappna av, jag begär inte att dem blir bästisarr men att han vänjer sig vid dem???
Tack på förhand!
Tycker du kan låta hunden slippa marsvinen om han visar så uppenbart att han inte gillar dom.
Det är 100000gr lättare att lära en valp att acceptera smådjur
minavitas.wix.com/kennel
Jaha okej, det är bara så jobbigt när han gör så.
Du skulle ju sälja marsvinen?
Ja, men jag vill att han vänjer sig vid smådjur och sånt
Vad är det för ras på hunden i första hand ?
Jaktinstinkt ?
DEt är en blandras emellan shetlandsheepdog, dvärgpinsher och mellanpudel
Oki - Dp har ofta mycket jaktinstinkt i sig vad gäller smått, så jag tror det är problemet.
Mitt enda förslag är att kräva att hunden lugnar ner sig. Så fort den går upp i stress, så säg åt den lägga sig ner och belöna omedelbums den slutar stressa.
inte säkert du kan få dessa bli "vänner" men du ska kunna kräva att hunden tar det lugnt - men ha en frizon runt marsvinen dit hunden inte får gå.
Ja, tack så jätte mycket, jag ska försöka göra det :)