Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2386 ggr
[kattsson]
0

Hunden är sjuk :(

Min/Mina hundar spyr ofta, Valpen på 3 månader är jätte dålig nu, han spyr och spyr så det finns knappt något kvar, Han skiter gång på gång och sitter och gnäller/Gråter.
Vad kan felet vara med min kära lilla valp?
Skriver här då veterinär inte går att få tag på tills imorn, kanske ni har förslag till varför han spyr hela tiden.

Jag tilläga att han får eukanuba som mat.

Den äldre hunden på 6 månader har oxå varit knasig i magen men inte like märkvärdigt som lillen är nu. Därför funderar vi vad detta kan bero på.

Tacksam för svar!

LinaK
2

Ring en jourhavande veterinär! En sådan liten valp blir fort uttorkad vilket kan handla om liv och död. Jag hade inte väntat!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[kattsson]
0

Så det finns sånna veterinärer, Då borde man göra ett försök :/

kalindas
0

Med tanke på att det är en valp så skulle jag försöka få tag på ett nattöppet djursjukhus och åka dit! 
Det är inte bra om valpen blir uttorkad!

Finns det ingen möjlighet alls att ta sig till klinik (och då menar jag ingen alls), så får du försöka få i den mindre mängd vätska under hela natten. Ev. kan du testa med risavkok med lite salt i. Druvsocker om du har hemma.

Nyp valpen i nacken, ramlar inte skinnet tillbaka snabbt är den uttorkad.

/Elisa

kalindas
0

Alla län har länsveterinärer som har jour dygnet runt för att ta hand om bl.a. sjuka kor. Du kan ringa dem, men jag hade försökt ta mig till ett djursjukhus.

För troligtvis behöver valpen vätskedropp.

/Elisa

LinaK
0

Ja djursjukhus brukar ofta ha jour.

[kattsson]
0

Försökte ge honom lite vatten men det rör han inte :/

kalindas
0

Då är det akut veterinär som gäller, så enkelt är det. Sen dricker sällan en hund med illamående frivilligt. Man får mata dem med vätskan.
Troligtvis spyr den upp den när det får det och det är därför dropp är så viktigt!

/Elisa

[kattsson]
0

Nu fick jag i honom lite vatten iallafall :/

LinaK
0

Får du inte i honom vätska är det mycket viktigt att du ringer en veterinär som ovanstående sa så kan dropp vara nödvändigt. Finns det inget djursjukhus i din närhet?

Magdalenaa
0

När min hund är dålig på att dricka vissa dagar (vad jag tycker) då nosen är varm eller torr, eller både och. Brukar jag spruta in rumstempererat vatten i munnen :) För om man tar kallt börjar dem hosta och ha sig!

MEN jag hade absolut ringt vetri.. Då ditt fall låter vääldigt allvarligt.

[kattsson]
0

Kände på hans nackskinn, Nu är inte jag sådär jätte kunnig på vad som är brist eller normalt men jag skulle nog säga mellan, kommer troligen bli brist med tanke på att han spyr så hemskt, får inte behålla vattnet i magen :/

kalindas
4

Som sagt. Kontakta veterinär NU!
Inte sitta här och chatta om problemet. Risken är att du då har en medvetslös hund i morgon…

/Elisa

[kattsson]
0

Ska fixa det, Killen min håller på och ringer runt just nu :/

LinaK
0

Men varför försöker du inte få tag på en veterinär istället?

[Doglovers]
1

Det finns alltid veterinärer till hands även om det är långt bort så finns de per telefon. Ring till ett djursjukhus. Finns i Karlstad, Strrömsholm med flera. De andra här kan nog hjälpa dej med fler.

En valp torkar ut väldigt snabbt. Bättre be om hjälp en gång för mycket än en gång för lite.

Kontakta en jourveterinär på djursjukhuset och rådfråga. Du kan få lite tips och råd hur du ska göra med vätske ersättning och ev skonkost. Får hunden inte behålla vattnet kan det sitta fast något i halsen eller längre ner och då är det väldigt viktigt att komma under vård.

Ett sätt att få i valpen vätska är att spruta in det försiktigt i munnen och masserra lite utanpå halsen så den får svälj reflexer. Men INNAN du gör det så ring först veterinären.

Lycka till med din lilla valp.

[kattsson]
0

Så nu har vi ringt till veterinär och fick journummret där, så nu ska vi ringa och hoppas på det bästa :/

kalindas
0

Lycka till! Glad

/Elisa

Rafflan
0

Hur har det gått?

Magdalenaa
0

Sitter spänt och väntar här och läser.. hur har de gått som ovanstådende skrivare skriver..

[MinRonja]
0

Undrar också hur det gått..

[countess]
0

Jag undrar också hur det gått , Har också en valpis här med problem med magen

[hyperiion]
0

Hur gick allt?

Chalin3
0

Hoppas att allt gick bra med valpen.

htt
0

Hoppas allt är ok!

delikatess
0

Usch stackars liten. Undrar som dem andra, hur har det gått?

Fridaaaa
0

hur har det gått?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Magdalenaa
2

Är det bara jag som är orolig för inget svar har kommit?!

Magdalenaa
1

Är det bara jag som är orolig för inget svar har kommit?!

LinaK
3

Men lugna er lite. Hon kanske inte har haft tid att gå in här och svarat. Svar kommer säkert tids nog.

[kattsson]
0

Hej!

Jag ska glatt säga att han är OKI :D Efter vi var hos vet så har kräkningarna upphört helt :D Så himla skönt att han klarade sig, fasten det såg oroligt ut där ett tag :/

kalindas
0

Skönt att han är bra Glad

Fick du något svar på orsaken till kräkningarna? Eller hjälpte det att få honom uppvätskad?

/Elisa

[kattsson]
0

Han hade tidigare svalt en tygbit som var knuten som han spydde upp någon dag innan så det kan ha varit något pga det :/