Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4207 ggr
Hondendar
0

Min hund bet mig.

Min 6 åriga huskey tik är i höglöp o har varit helt extremt jobbig dom senaste 3-4 dagarna. Hon piper o ylar o piper lite till. Ute gör hon som alla andra löp tikar, nosar till en förbannelse. O idag när jag va ute med hunden så går 2 andra hundar förbi och då biter hon mig i benet. Hon har aaaaaldrig gjort det tidigare. Hon är en kanon hund, väldigt speciell. Jag pratade med vet om hennes pipande och dom sa att det va pga löpet, men såhär extrem har hon aldrig som sagt, o bita mig har aldrig funnits på världskartan. Vad har hänt med min dam? Jag har 2 barn också som jag absolut inte vill ska hamna i munnen på henne. Har aldrig oroat mig för det tidugare men nu blir jag osäker själv känner jag. Finns det nån som varit med om liknande?

[dynamitella]
0

Varför bet hon dig? Utan anledning, för att hon ville åt hundarna, eller för att du tog i henne för att exempelvis tillrättavisa henne?

Sånthär är aldrig lätt. Förklara för barnen att hon inte är sig själv, för att undvika olyckor frams till löpet är över. Sen får det nog bli en runda till vet. och skaffa piller eller liknande..

Lycka till!

SaraC
0

Bet hon hårt eller var det mer åt nafs-hållet?

Hur såg situationen ut mer utförligt beskrivet? Kan hon till exempel blivit "störd" på något vis av mötet med de två hundarna eller agerade du på något sätt som hon kan ha reagerat på?

Om löpen är jobbiga kanske ni ska fundera på kastrering?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hondendar
0

Hon ville dra till hundarna. O jag gjorde precis samma sak som vanligt, kortade kopplet o fortsatte gå, sen kände jag bara att det började göra jätte ont i benet. Min stora kan jag förklara det för men min lilla får jag ha extra uppsyn över tills hon blir sig själv igen

Hondendar
0

Jag har märke över knä skålen. Ena tanden gick in lite i benet, inte så att det vart hål men man ser att en tand varit där , blå o lite blod. Ena deras hund började skälla men det har inte spelat någon roll tidigare. Jag har varit så dum o inte haft ett eget sparande för henne så just nu så har inte råd med en kastrering om jag ska vara ärlig :/

[dynamitella]
0

Hon borde ju absolut inte bitit dig. Men hennes hormonnivå kan vara i taket, och kan precis som med oss, göra henne spänd och irriterad. Jag hade inte klandrat hunden, även om det är lätt. Det är ju en respektlös sak att bita sin människa.

Jag kom på nu att det inte var "p-piller" utan något hormonbalanserande preparat som vi hade som val till vår tik. Hon vart också husky, och lite svår vid löp. Men vi använde aldrig dessa piller, utan väntade ut löptiden och var generösa med godis.

Kanske om du frågat vet. om det finns något test man kan göra nu under höglöpet för att kolla hormonnivåerna?

Hondendar
1

Ja det vore absolut nått. Ja jag vart både chockad o arg, hon har som sagt aldrig gjort så tidigare, o hon är väldigt mattig. Jag ska ringa o prata med vet på måndag o se vad dom säger :)

SaraC
2

Hunden är full i hormoner som kan göra att hon inte är sig själv. Som kvinna känner man nog igen sig i det Flört

Är du orolig för barnen nu under löpet så kan du ju försöka se till att barnen inte får komma i närheten av henne obevakade, genom att sätta upp kompostgaller till exempel. Om det inte går kanske munkorg kan vara ett alternativ nu tillfälligt, men se då till att det är en munkorg som sitter bra och inte hindrar henne från att öppna munnen.

Det dröjer ju förmodligen till hösten innan hon löper nästa gång. Så vill du kastrera har du ju tid på dig att spara. Diskutera med din veterinär och läs på själv så får du information om för- och nackdelarna med att kastrera.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maja2
6

Jag tror att det var en överslagshandling. Endera pga uppdämd energi eller frustration eller båda delarna.

Loveradio
0

Tycker också det låter som en överslagshandling, samma orsaker som #8 skriver.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

oskartoller
0

Min hund bet mig utan anledning 2gånger. vet sa att han troligtvis hade hjärntumör så han fick somna in direktGråter.

Han blev helt svart i ögonen och helt borta någon minut.

Alexandra-S
0

#10 Sa vet att han hade en hjärntumör för att han bet dig?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

russin
3

Låter som en överslagshandling pga höglöpet och knappast aggressivt. Enbart frustration över att inte nå fram till "målet" (i det här fallen andra hundar).

Om tiken blir så pass förändrad av löp så vore kastreriing något att tänka på (som jag sällan förespråkar).

Jag tror inte du behöver vara rädd för att dina barn ska råka illa ut, men du bör även hålla barnen från hunden just under denna period nu eftersom saker kan hända utan att det egentligen är meningen.

Becca-
2

En hund som inte får para sig blir tillslut vääldigt frustrerad, och det är då sådana här saker händer.

Jag skulle aldrig låta hundar som inte ska gå i avel vara okastrerade - just för att detta oftast sker tillslut.

Dock skulle inget tjäna till att kastrera henne nu, kastrera henne när hormonerna har lugnat sig.

russin
5

#13 nja där håller jag inte med. Jag har haft de allra flesta av mina hundar okastrerade och ingen har betett sig så. Jag kastrerar aldrig en hund utan mycket stor anledning.

Däremot så finns individer med överdrivet hög könsdrift och dom ska inte gå i avel oavsett - vare sig tikar eller hanar.

vallhund
3

#

Få se nu, jag är inne på min 13e hund o ingen har betet sig så, alla okastrerade o bara 2 hanar o 1 tik har fått para sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

fettmedkevlar
9

#13 Var det dummaste jag har hört! En hund som inte får para sig behöver inte alls bete sig som en vettvilling. Har fem hundar hemma och ingen av dem har någonsin fått bli påsatt av en hane, deras beteende blir inte förändrat bara för att dem inte får para sig.

Väldigt dumt påstående!

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Maja2
2

#13 Jag skulle inte tro att det beror på att hon inte blivit parad, utan jag tror att det är annat som ligger bakom.

Ts, är hon nöjd med aktiviteteter och motion? Så att hon inte är frustrerad av den anledningen? Hur funkar hon med andra hundar generellt, och i hundmöten i övrigt?

[Forest]
1

Tror som 8 säger  överslagshandling, hon vart frustrerad tyvärr var du den som fick ta detta.

oskartoller
0

#11 Eftersom han hade en tumör i örat mot huvudet och den försvann och en tumör förvinner inte utan den växte innåt i huvudet.

Vi opererade bort den en gång och det var aktiva celler i den så den skulle komma tillbaka, just då var den inte farlig. Men trycker den på hjärnan så kan det mesta hända.

Dom vet inte vad dom gör när dom får en blackout.

Becca-
0

#14-17 HAHA, visste att det skulle bli så när jag tog upp detta. Ni är så underbara här inne, så det är inte sant.

"Jag skulle aldrig låta hundar som inte ska gå i avel vara okastrerade"

Jag vet inte vad ordet "jag" betyder för er, men jag är iallafall jag. Jag är inte ER. Skrikandes

Toxics
3

Dom reagerade inte på dom orden. Dom reagerade på meningen  En hund som inte får para sig blir tillslut vääldigt frustrerad, och det är då sådana här saker händer.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Becca-
0

#21 Men har jag någonsin nämnt att någon annan än jag tycker så? Det är utav mina egna erfarenheter jag skriver den meningen.

Men jag måste bara säga att ni är väldigt duktiga på att vässa pennorna snabbt så fort något inte stämmer enligt er.

Toxics
4

22 Döm inte mig efter alla andra. Ja förklarar bara vad de reagerade på. Och du skrev inte Jag tycker att en hund blir frustrerad blablabla. Du skrev det som ett påstående att det är så.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Maja2
3

#22 Men du skriver ju åxå att "detta oftast sker tillslut" … 

Oftast, tycker jag låter överdrivet, Jag har då aldrig varit med om det. Man måste nog få en helhetsbild för att kunna gissa orsaken till beteendet som Ts skriver om

Becca-
0

#23 Det sista var inte till dig.

#24 Jag kanske skulle ha skrivit "enligt mina erfarenheter.." Trodde det skulle räcka med att säga "jag skulle".

vallhund
0

I ilägget jag regerade på skrev du inget "jag tycker".

Becca-
0

#26 "Jag skulle", förlåt mig.

vallhund
8

Du skrev:

"En hund som inte får para sig blir tillslut vääldigt frustrerad, och det är då sådana här saker händer."

"Jag skulle aldrig låta hundar som inte ska gå i avel vara okastrerade - just för att detta oftast sker tillslut."

I det läget är "jag skulle" ganska ointressant eftersom du i samma mening påstår att "just för att detta oftast sker tillslut".

Dvs du påstår saker som inte har minsta förankring annat än i ditt huvud.

LeS-
1

OT:

vad tråkigt att en del folk här inne hänger upp sig på saker. Det känns som att minsta lilla nån skriver fel så är folk där och ska påpeka det direkt.

Becca- har ju redan sagt i efterhand att hon menade sig själv. Varför måste folk ytteligare påpeka hur fel det var kopiera in text osv. Släpp det, det hjälper knappast TS i nåt.

Becca-
0

#28 Och jag förstår att du är grymt irriterad över att jag ens kommenterade i denna tråd, jag förstår det.

TACK #29 - håller fullkomligt med. Så, åter tillbaka till TS problem.

KvirrZ
0

#29 Jag själv tycker att "#14-17 HAHA, visste att det skulle bli så när jag tog upp detta. Ni är så underbara här inne, så det är inte sant." är otrevligt skrivet så jag förstår varför en del "hänger upp sig".

Till TS, om hon har så jobbiga löp så tycker jag att du ska spara till en kastration för att underlätta för henne. Alla tikar har inte jobbiga löp, men när så är fallet så tycker jag att det är bäst för tiken. Glad

- Mvh Emma

Becca-
0

#31 Jag finner inte den meningen mer otrevlig än dem vassa spetsar som fälls ut när man säger något som visst var tokigt är.

Men skitsamma, jag drar mig ifrån diskussionen då jag inte har något mer att tillföra.

Ketang
0

#13 Det var nog det naivaste jag hört på länge. Men jag ser att det varit lite hets i tråden ang ditt påstående så jag kommenterar inte vidare på det.

Till TS vill jag säga att även jag röstar för en kastrering och tror att det högst sannolikt var en överslagshandling det handlade om när din tik bet dig. Jag tror inte att du behöver vara rädd för att hon helt plötsligt gått och blivit agressiv eller liknande utan har nog med hormoner som spökar. Håll henne under uppsikt tillsammans med barnen och var beredd på liknande händelser vid fortsatta hundmöten när hon verkar lite instabil under löp fram tills du har råd att kastrera henne.