vilka människor det finns...
Jag var idag ute och rastade 2 hundar tillsammans med ägaren till en av hundarna, ägaren höll i sin hunds koppel och jag i den andras. Ägarens hund brukar tycka om att rulla sig på marken så vi stannade nära en tomt och lät honom rulla lite innan vi skulle tillbaka. Båda stod och hade fokus på hunden som rullade samtidigt som jag höll i kopplet med den andra hunden nära så den inte kunde springa ut i trafiken eller så.
Plötsligt ser vi en tant i fönstret i fastigheten närmast där vi står som börjar peka på oss väldigt aggressivt genom fönstret för att sedan storma ut genom dörren. Då hade tydligen hunden som vi inte tittat på just i det ögonblicket "skvätt" lite (tror personligen inte ens det kom något, fanns inga märken och han hade redan tömt allt) på tantens soptunna. Hon vrålar bokstavligen åt oss: LÅTER DU HUNDJÄVELN PISSA PÅ MIN BREVDLÅDA?! (hon trodde det var brevlådan). Självklart så brukar jag inte låta dem kissa på andras tomt om jag är mer uppmärksam och jag försökte förklara för tanten att det var ett misstag och att det kommer regna bort snart men hon fortsatte med sitt vrålande av svordomar enda tills jag sa OKEJ och gick därifrån.
Ville bara skriva av mig, blev så fruktansvärt irriterad av hennes ton.
PS: Är det inte så att hundar oftast kissar där andra redan har kissat eller bara där andra hundar kissat?
Haha men gud vilken tant xD Ingen har väl dött av lite hundpiss på soptunnan?
Haha! Det kan faktiskt bli lite tröttsamt när hundägare efter hundägare låter sina hundar kissa mot ens saker, för som du säger så kissar hundar där andra kissar och till slut blir det mycket. Hos mina föräldrar är det en gång- och cykelväg utanför huset (bilvägen slutar vid deras tomt) och det är många som går med sina hundar där. Där är det så många hundar som kissar mot deras staketstolpe att färgen är förstörd. Det är faktiskt inte så kul. Men om en hund skulle råka skvätta när ägaren inte ser så springer man ju inte ut och är helt rabiat. Men den där tanten kanske hade fått nog :P
Jag hade också blivit förbannad om en hund pissade på mammas o pappas soptunna. Tanten kunde kanske varit lite mer lugn, men att hon reagerade är inget konstigt.
Man får se till att ha koll på sin hund så den inte pissar på andras saker.
Självklart får inte hunden pinka på brevlådor, grindstolpar eller soptunnor. Har någon annan hund pinkat där ser jag till att vi inte stannar där.
Men jag har flera grannar som KRÄVER att inga hundar får pinka på deras häckar ut mot gatan. Till saken hör att häckarna i båda fallen är över 50 m. långa och att de ligger så att de som bor i husen inte har någon altan, entré eller ens fönster åt det hållet. Där tycker jag att gränsen går för mig. Jag försöker respektera det, men skulle hunden inte få pinka på en häck så skulle jag få gå ganska långt innan han äntligen skulle kunna få lätta på trycket.
Vi har själva häck mot gatan och MÅNGA hundar som passerar, skulle aldrig komma på tanken att de inte skulle få pinka mot vår häck. Men skulle grindstolpen få sig en skvätt skulle jag bli sur.
En annan sak som är helt förbluffande; vår kommun har satt upp stolpar med gratis hundpåsar. Värsta bra servicen. Ändå ser jag ofta stora högar ute efter gatorna, här om dagen låg en hög mindre än 10 steg från pås-stället. VA? Hur lat kan man bli? Blir helt GALEN på sånt! 
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#4 Visst är det bra med de där bajspåsstolparna. Det är oftast ett samarbete mellan kommunen och olika företag (i vår kommun är det så i alla fall). Företagen betalar för påsarna mot att de får ha sin reklam på en skylt på bajspåsstolpen. En supersmart idé tycker jag, som alla tjänar på. Tyvärr har vi ingen sån stolpe i närheten av oss men i vår mataffär säljer de rullar med 150 påsar för 4.90 kr, så jag tror att vi klarar av den extra kostnaden med att ha hund
Fördelen med de där påsarna på stolparna är väl att de brukar vara bättre för miljön, de som säljs i affären är vanliga plastpåsar. Fast oftast är ju jag och Skade ute och går mitt i skogen, inte ens vid gångstigar, och så plockar inte jag, både för naturens skull och för att slippa bära påsen genom hela skogen.
Om jag skulle skaffa en hanhund nu skulle jag nog glömma bort mig i början eftersom jag är så van med en hund som kissar på marken, men man får ju helt enkelt tänka efter var man låter sin hund gå, ifall man har en hanne.
hade också blivit förbannad det är ju inte meningen att folk ska låta sina hundar pissa på ens egendom. Pissar en där så kommer defentiit fler hunda göra det. Vi hade en som hade en hund som alltdi sket vid våran brevlåda men aldrig tog upp. en dag s¨å skrek jag åt henne att tar hn inte upp skiten efter hunden så länar jag hunden till polisen.
#5 nä jag ser inte heller kostnaden för påsen som det avgörande. Men OM man har glömt eller att hunden har bajjat typ två gånger och påsarna tagit slut i fickan är det ju toppen att ha de där stolparna. och om det nu ändå finns en stolpe med påsar, hur i h-vete kan man vara så lat att man inte plockar upp (det finns ju en papperskorg under pås-stolpen också)
. Det är ju i tätbebyggt område. De ställer ju inte en stolpe mitt i skogen… (vilket iofs vore coolt, som i Narnia
)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#2 och #3 Självklart var det inte meningen och som jag skrev så bad jag om ursäkt. Det jag vart så irriterad på var att även efter det fortsatte hon svära och skrika saker som "Du borde fan inte ha hund" och saker och var otroligt otrevlig.
Själv struntar jag fullständigt i om någon hund skvätter på vår soptunna. Vi bor i Sverige, det regnar bort efter några timmar ;P
De som inte tar upp skiten efter sig är det värsta jag vet! Känner en som aldrig gör det, ush.
Vilken surkäring
Förstår om hon blev sur, men hon behövde väl inte ta i sig. Det räcker väl att man säger till på skarpen men man behöver inte använda fula och elaka ord.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se