Tränas på två olika sätt?
Jag passar ibland min sambos föräldrars hund, en bichon havanais-tik på drygt 1 år. Beroende på hur lång tid det handlar om vill jag ju aktivera henne med mer än lek och promenad så då tränar vi lite trick. Även under promenader blir det ju lite träning när man möter andra hundar eller hon drar av någon anledning.
Dock har jag aldrig gått igenom med ägarna hur de verkligen gör när de tränar henne, bör jag göra det? Mår hon dåligt av att tränas på olika sätt eller fattar hon att det är olika personer som gör på olika sätt?
En sak som är kul är att jag det senaste har varit noga med att Mimmi ska sitta en bit från dörren och vänta när det ringer på och inte får hälsa förrän jag säger till. Det har de börjat jobba med hemma! De gillade det men kände sig stressade när det ringde på så jag tipsade om att sätta en lapp på dörren att det kan ta lite tid eftersom det är hundträning på gång ;) Tror det är bra för Mimmi då hon alltid är snabbt fram och hoppar på och gnäller vid dörren om det ringer på.
(Bilden är på Mimmi och min kanin Trollet)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag tycker du ska prata med ägarna och berätta hur du tränar och varför och att de (om de vill) kan använda dina metoder när Mimmi är hos dem också.
Sedan kan det ju vara kul för dem också att veta att du tränar hunden. Hade jag lånat ut Ben så hade jag verkligen velat veta om någon tränade honom då jag personligen vill veta detta för att kunna hålla koll på vår träning.
#1 jag får ta någon dag med matte då och gå igenom hur hon gör och tänker. Vi har ju mest övat lite på det som jag vet att hon kan (sitt, ligg, vacker tass, rulla) men också övat lite på att vänta med att ta godis tills jag säger varsegod, inget avancerat. Men ska se om vi kan ta någon dag, kan nog vara bra att jobba med samma tänk.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus