Skäll och morr, hjälp!
Min hund har blivit ca 5 månader nu och han börjar bli rätt så trotsig.
Han skäller en hel del inne (om han hör något i trapphuset). Han är en vakthund så det är väl därför. Men det skulle ändå vara skönt om han endast skällde när det kommer någon. Nu skäller han för minsta lilla om man typ tappar nått eller gör något annat okänt ljud.
Han har även börjat morra åt folk och hundar när vi är ute och går.
Vill inte att han ska morra eller skälla så fort han ser någon främmande människa på gatan..
När han börjar skälla så försöker jag avleda honom men det funkar bara för stunden.
Någon som har tips på hur man kan göra?
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Det går över. Ture hade också en period då allt var läskigt och då reagerade han med att skälla eller morra. Jag ingnorerade bara de beteendena och berömde när han var lugn och tyst. Nu är han 8 månader, och spökåldern är förbi :)
Skvallerträna!
Resultatet av skvallerträning ska se ut så att när hunden hör eller ser något den vill åt eller kommer reagera på ska hunden alltså "skvallra". Det vill säga komma tillbaka till dig, söka kontakt och få belöning för att hunden skvallrar.
Hunden kan skvallra på allt; Människor, hundar, ljud i trapphuset, löv som flyger på marken, bilar osv.
Vanligast är att man tränar med klicker. När du ser att hunden är påväg att reagera på något, klicka innan hunden reagerat och belöna.
Jag skickar med en länk med en artikel från Bodfälts hemsida: http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
…. Fast jag tycker inte TS ska räkna med att det går över… Det är nog smart att ta tag i problemet innan det utvecklas och blir allvarligare.
Ben var nästan lika dan i denna ålder, men hans problem gick inte över förän jag började arbeta med dem. Nu är han helt ren från problem - tre år senare.
Och om någon är intresserad av vår träning så ligger en artikel ute på hemsidan min: www.herdingdogs.blogg.se
Men somsagt, TS, räkna inte med att problemen försvinner med tiden. Framförallt inte problem som dessa som snabbt kan gå över till fler och större problem.
#1 Tack för svar! =)
#2 Hmm det verkar intressant! Håller på att klicka in honom nu men den sitter inte helt än. Ska läsa igenom det hon skrivit några gånger det verkar lite klurigt att fånga ögonblicket där man ska belöna?
Oftast står han ju vid dörren och vrålar.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#4 Jo det är faktiskt lite klurigt att hitta rätt tillfälle att klicka och belöna. Men oftast ser man på hunden innan utfört beteende man vill ha skvaller på.
Min hund Ben spetsar oftast öronen till exempel, reste ragg eller stannade till. Då klickade jag sekunden innan han reagerade och då kom han till mig och fick kampa och leka med bollar. Man får se till att hitta rätt belöningssystem och bygga upp stor motivation till att träna för att dessa belöningar ska övervinna till exempel vaktegenskaperna som du beskriver att din hund har.