Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1528 ggr
[Driva]
0

Lämna in rädd hund

Min hund är livrädd för att klippa klorna, hon är ju en omplacering så antagligen har hon haft jobbiga upplevelser med dett ainnan. Jag har testat det mesta, bara hålla i henne och försöka klippa, vänja henne långsamt med godis och bara hålla i tassen och sedan stegra mer och mer. En gånghar jag lyckats klippa all aklorna på en gång, men nästa gång så blev det panik igen.

Nu funderar jag på att om jag kan lämna in henne hos en hundtrimmare som kan klippa klorna. Jag frågade tassarnas spa på mässan och de sa att de hade bar erfarenhet av hundar där matte inte kan klippa men det går bra hos de när inte matte/husse är mer.

Tror ni det är värt att testa? För henne klor är alldeles för långa och jag är rädd att hon kommer fasta och dra sönder de, samt att det ömma säkert i tassarna på henne…

Loveradio
0

Absolut, det tror jag är värt att testa. De som jobbar där har ju ofta duktiga och har erfarenhet av hundar som har probem med att få klorna klippta.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Driva]
0

#2 det känns som om det inte kan bli värre iaf….

[pandes]
0

Jo definitivt! Lämna in hunden hos proffesionella istället. Dom vet sin sak och har säkert vart med om andra hundar osm din. :)

[Driva]
0

Är de tnågon som har liknande erfarenheter av att läman in rädda hundar till "främlingar"?

Sen om det är någon som varit på tassarnas i göteborg, och ahar erfarenhet av de?

[Forest]
0

kan varmt rek eletrisk kloslip har du provat den?

[Driva]
0

#5 nej jag såg det inlägget nu ikväll :)

Problemet är väl att hon hatar bara man rör vi klorna eller håller fast tassen, även utan klotång.
Sen funkar det även när de är riktigt långa klorna? Man får ju liksom slipa ned ganska långt…

[Forest]
0

6 okej. Då kan man träna att man får hålla tassen o belöna då, har du klicker man kan köra "hålla tass" ta tass klick godis. Sen igen o sen igen tills hon gör det själv. ta nästa tass samma övning, kan ju funka :) 

Våran omplacering var livrädd med om sina tassar henne lämna vi inte första gången då hennes klor var enormt långa men sen var det bara ta det lugnt och en klo per gång. Sen ska man inte streta med dom o klippa när dom har panik för då blir inte rädslan bättre Tyst

[Driva]
0

#7 det är så jag har övat i över ett år nu, men det hara bara blivit minimalt bättre. Hon trycker fortfarande det är jätteobehagligt. Minsta lilla så spårar hon igen.

Vissa gånger går det bättre. testade nu ikväll bara för att se för att hon var så lugn och jag lyckades faktiskt klippa ett par milimeter på alla klorna på framtassarna i alla fall. Sen klippte jag lite på baktassen, men då klippte jag i pulpan :( Trots att jag bara tog någon milimeter…. tycker så synd om henne, måste ju ömma i tassarna på henne

isafisa
1

Lämna in kan vara en bra idé om hon får panik, har själv varit med och klippt på hundar som inte alls tycker om det. Det går oftast bättre när husse/matte inte är med.. Vet inte varför men så har jag upplevt det :) Kan ju vara en så liten sak som en känsla man har som hunden känner av :P

Fick i skolan klippa på en labradortik som var jätte rädd, men med några hjälpande händer och att vi lugnt men bestämt lade henne på sidan så gick det bra. Vi lade henne på sidan och höll henne tills hon slappnade av, då fick hon belöning och fick gå upp igen. När vi gjort så några gånger så klippte vi en klo, sen en till å en till. Gick bra när hunden hade lärt sig att inget farligt händer och det inte lönar sig att kämpa emot.