Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3404 ggr
cola-light
0

När vet man att det passar...

Hej. Går i hundtankar..
Saker som gör att jag aldrig skaffat en är för att jag oroar mig hur min livssituation ser ut om 1 år, 2 år, 3 år osv. Jag kommer plugga 1,5 år (dock på distans men kommer ändå behöva resa dit enstaka gånger). Sen bor jag i lägenhet och tänker flytta till hus inom 2 år. Jobbet jag har nu funkar det att jag skulle ha hunden med varje dag, och den skulle ha arbetskollegornas hundar som lekkamrater dagarna i ända - kan inte bli bätte när det gäller arbetet.

Men vågar ändå inte…. Hur kommer man till skott?

Loveradio
0

Ingen vet ju hur framtiden ser ut. Att du kan ta med hunden till jobbet låter ju jättebra. Om jobbsituationen skulle ändras och du får ett jobb där du inte kan ha med hunden, har du nån som skulle kunna ställa upp då? Kan du tänka dig/har du råd med dagmatte isåfall? Alltid bra att ha en reservplan.

Hur man kommer till skott? Ja det måste kännas rätt helt enkelt. Vet du om du vill ha valp eller vuxen hund? Vet du vilken rasgrupp du gillar eller speciell ras?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
0

Att man inte vågar, kan tyda endera på att man inte är redo, eller att man inte har intresse nog för att skaffa hund. Vad ska du ha hunden till? I vilket syfte? Vilken ras?

[Surina]
0

Ja det är svårt att säga :P

Men för mig var det inget snack om saken! Jag studerar och bor i en 1a ensam.

Men jag har räknat ut att jag har ju så korta skoldagar(2-3h max!) Och jag pratade men folk jag kände om de kunde ställa upp! Då menar jag verkligen ställa upp! För ibland kommer de ju stunder då de säger en sak och när det väl kommer till att ställa upp så är det inte lika roligt.

Jag kan ju säga att ingen vet direkt hur framtiden kommer se ut… Så saker kommer alltid att hända, man säger ju att man ska planera i förväg men det är som en linje mera… att ifall det skulle hända nått som du blir sjuk osv vart ska hunden då osv…

Sen så är det jätte viktigt att hitta hunden för DIG! Den som du känner att du kan klara av och om det ska vara valp eller en äldre hund.

Lycka till :)

[Forest]
0

jag anpassar lite min framtid efter hundarna de är som mina barn mitt ansvar vill säga så de ingår att jag ska fixa min framtid så det även passar dom :)

cola-light
0

#1 Om jag inte jobbar kvar på nuvarande jobbet i framtiden vet jag inte hur jag skulle lösa det. Det finns hunddagis i närheten, men det kan komma att finnas andra alternativ. Är inte dödsförtjust i hunddagis eftersom man inte vet hur de behandlas.. jag är väl lite nojsig.

#2 Det var en märklig åsikt. Att jag inte vågar är för hundens skull, jag vet inte vad som händer i framtiden. Det har verkligen inte att göra med att jag inte skulle vara tillräckligt intresserad av att skaffa en.

#3 Det har du helt rätt i, önskar att jag var lika modig som dig! För i dagsläget vore det faktiskt perfekt med en hund. Vad som händer i framtiden kan jag ju inte veta, men blir ju ändå lite velig och ängslig - i alla fall jag.

-

Jag tänker skaffa en finsk lapphund, en valp så jag kan uppfostra och vara med helt från början. Folk säger att de är bjäbbiga och skälliga, men det tar jag med en nypa salt då varje individ är olik den andre. Dessutom beror det mycket på uppfostran. Mitt syfte är sällskap, kort och gott. Vi kommer även träna bl.a spår, sök och lydnad.

[Forest]
0

5 Jag ser inget hinder till att du inte kan skaffa hund har du någon som kan vara livlina om du blir sjuk ett par dagar och även ställer upp dessa dagar du måste iväg? Det är bra att ha lite livlina jag är livlina åt grannen så när hon har vart sjuk så har vi hennes hund här, o när jag var sjuk (vanlig feber) så tog hon ut mina hundar. Jätte bra att ha nån som kan ställa upp :) Sen har jag min familj förståss men de var på jobb o skolan hundarna måste ju ut innan dom hann komma hem :)

cola-light
1

#6 Nä, samma här. Mina kollegor tycker gott och väl jag kan skaffa hund. Jag har familj nästan i grannskapet som säkert kan ta hand om hunden några dagar eftersom jag ställt upp många gånger för dem och deras djur :)

[Forest]
0

7 Det låter ju toppen :)

Becca-
0

#5 Ska du endast ha hunden som sällskap så tycker jag nog att en hund i rasgrupp 9 passar bäst.

cola-light
1

#9 I rasbeskrivningen står det att den finska lapphunden är en intelligent, modig, lugn, läraktig och arbetsvillig hund med mjuka drag. Det är en till alla delar överensstämmande beskrivning av den allroundhund som den finska lapphunden är idag. I viss utsträckning används lapphunden än idag som renvallare men är idag främst en sällskaps- och familjehund.

Den är precis min drömhund trots att den tillhör grupp 5! :)

Becca-
0

#10 Vad jag har läst och hört ifrån ägare, så kräver dock hunden mycket mental stimulans och motion, även om det kanske inte nämns i beskrivningen.

Ja, men frågan är då om du kan ge den tillräckligt? Vilket jag inte tvivlar på, men det är ju inte säkert.. Flört

cola-light
0

Haha öh, okej. Nej det behöver du inte tvivla på, den kommer att få precis allt den behöver.

Becca-
0

#12 Tack, det behövdes verkligen just nu..

[Driva]
0

Min sambo jobbar heltid och jag gjorde lumpen när vår hund ramlade in i våra liv. Jag hade funderat på en hund men kanske ett år framåt i tiden, men så var vi tvugna att ta Nellie akut och sedan fik hon stanna. Och det fungerade toppen!
Nu pluggar jag och det fungerar kanon, bättre än jag hade kunnat tänka mig. Vi har dagmatte de dagarna som jag går långa dagar i skolan (vilket inte är så ofta) och eftersom jag bor precis brevid skolan har jag inte långt hem.

Hade inte fått Nellie hade jag nog kunnat förbereda mig i år till och oroat mig för tid osv. Men nu när vi var tvugna att ta henne så var allting tvunget att lösa sig och det gjorde det :)

Jag har ingen aning om hur mitt liv ser ut om 1-2 år, men vi tar det då, på ett eller annat sätt löser det sig alltid.

cola-light
0

#13 Vad menade du, förstår ej?

#14 Men åh, gud vad härligt! Vad har du för dagmatte? Det låter helt underbart, jag blev riktigt peppad av ditt inlägg!

Maja2
1

#5 Jag menade inte alls som du tror verkar det som. Du frågade hur man vet att det passar, och hur man kommer till skott.

Ja… har man intresset, verkligen tänkt igenom köpet både i avseende hur man tänkt sig olika scenarier , ras, varit ärlig i hur mycket tid och engagemang man har, har räknat och kommit fram till att man har både tid och råd, samt plan B och C i fråga om backup, bestämt sig för ras, tagit reda på vad rasen kräver, och hittat en lämplig hund….

Då är man nog redo.  

Åtminstone en gång i veckan, möter man på människor som skaffat hund, haft hunden ett par månader, men sen plötsligt inte har tid längre, eller så förändras deras situation på något sätt. Någon får ett jobb och kan plötsligt inte ha kvar hunden, någon saknar hundvakt och har inte råd med dagmatte, någon har inte insett vad de gav sig in på och måste därmed sälja hunden. Det finns otaliga exempel på människor som skaffat hund innan de egentligen var redo. Allt går inte att förutse, vissa saker ändras med tid, men det gäller att ha gått igenom det man kan, innan man skrider till verket.

[Forest]
0

Tror oxå du kan kolla lite inne på http://spetsarochurhundar.ifokus.se/ om denna ras :)

[Driva]
0

#15 jag annonserade faktiskt på blocket, det tog emot lite men tänkte att jag testar iaf. Och fick svar från en jättetrevlig tjej som bodde nära min sambos jobb. Hon är sjukskriven med två mindre barn och det fungerar jättebra.

Jag hade egentligen velat ha Nellie på dagis eftersom jag tror den kontakten med andra hundar är bra. Men det finns inget dagis i närheten som har halvtidsplatser, då hon inte behöver passning mer än kanske 10 dagar i månaden.

Dagmatten är jättebra också eftersom hon har kunnat passa nellie över natten någon gång också när vi har varit bortbjudna :)

toodiloo
1

Man får helt enkelt våga satsa! Jag velade länge… Pluggar nu och i några år framåt men sen då? Men vet du? Det spelar ingen roll! Även om du har ditt drömjobb, fast anställning, du kan ha med hunden, vad har man? 3 månaders uppsägningstid? Vad som helst kan hända! Även om man har dagmatte/dagisplats, folk flyttar och dagis stänger. Vet du att det funkar nu och en tid framåt, samt att du är redo att få det att funka, då måste man bara våga!

Så länge man vet vad det innebär, o att man inte kan vara borta hur länge som helst utan att lösa det så är det lugnt. Man fixar det!

cola-light
0

Ja, tack för alla svar - det är riktigt kul och intressant att se vad ni har att berätta! Jag har mitt drömjobb just nu - jobbar på en djurklinik (så jag är inte helt bakom flötet vad gäller djur och att jag inte skulle ha nog intresse att skaffa hund + att det verkar som om arbetsgivaren lyckligtvis vill ha mig kvar ett tag till!) så där träffar jag hundar och djur av alla dess slag. Därav har jag fallit för Lappisen i både utseende och temperament. Dessutom verkar den vara en av de friskaste raserna jag stött på, så det är ju det största plusset!

Jag funderar på om jag skulle skaffa valpen till sena våren - maj någon gång. Så får den följa med på jobbet i ca 6 veckor, sen tar jag ut min semester.

#16 Det har du rätt i, jag träffar folk varje dag som inte borde få ha djur. De ser djuren som en börda, och det är väldigt tråkigt att se, för jag kan inget göra. Jag är knappast perfekt med djur, men jag ser ju felen andra gör - där med gör jag inte dem själv. Jag lär mig av andras misstag.

#17 Tack, jag ska gå in och kika på sidan! 

#18 Ja, det behöver ju inte vara något dåligt att sätta annons på Blocket, klart man kan hitta dagmatte där med! Är ju många som annonserar i vår dagtidning också som söker dagmatte/erbjuder sig att vara dagmatte. Så blir det aktuellt i framtiden är det inte alls omöjligt att jag gör detsamma :)

#19 Precis! Jag känner mig själv, och tar jag mig inte i kragen någon gång så kan jag vela fram tills min 60-årsdag. Du har rätt, det passar så jäkla bra nu, så nu har jag bestämt mig för att fara och kolla på uppfödarens hundar och de framtida föräldrarna!!! :D