Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2368 ggr
Becca-
0

Hur ser dagarna ut hos dig?

Hur ser en vanlig dag ut för dig och din hund/hundar?

Redovisa gärna mattider, vilken tid ni går ut, vad ni gör o.s.v! Ska bli spännande att läsa, speciellt för mig som inte har någon hund.

Cassii
0

Hej! Glad

På vardagar går vi upp 06.00 går ut och kissar o bajsar, får frukost i aktiveringsboll, jag fixar mig och går hemifrån 07.00. Hon är själv hemma från nio, då mamma går hemifrån. Sen kommer jag hem två, och går ut med henne och åker till vår "promenad" hund, som jag har som extra jobb, blir borta i tre timmar och är hemma lagom till middag. Tränar igenom middagen, plus på onsdagar åker vi till klubben för agility - då det är öppen träning, så det blir med störning. Sen tar vi en runda på kvällen också, de dagar förutom onsdagar på 45 minuter ungefär. Sen slappar vi och sen ut och kissa och sen sova.

På helger håller vi till på klubbar hela dagarna, eller träffar andra hundar, leker och har bara allmänt roligt! Nästan ute hela dagarna Glad

SmileyMalin
0

Väldigt olika men här är en medeldag ;-)

ca 7:00 vaknar, hundarna kissar i trädgården. Barnen väcks och körs till förskolan. Valpen följer med i bilen.

ca 7:45 Frukost för hundar + matte

ca: 8:30 mental aktivering inomhus. Tex klickerträning, kurragömma mfl.

ca 12: mellanmål för valpen

ca: 13:00 Långpromenad i skogen/cykeltur/agilitypass. Lilleman åker i ryggsäck och får komma ut och springa fritt ett par kortare stunder.

ca 15:00 Mer inomhusträning.

ca 15:30 hämtar hem barnen. Valpen följer med.

ca 16:30 kvällsmat för alla hundar

ca 20:00 Barnen sover och hundarna får ett sista mentalt träningspass.

Därimellan har hundarna fri tillgång till en stoooor inhängnad trädgård. Jag studerar så det ähr är mina självstudiedagar då jag läser all tid som jag inte sysselsätter hundarna. Dagar jag går i skolan ser lite annorlunda ut!

Becca-
0

#1 Det verkar ju som att du har ett ganska tajt schema? Eller?

Det enda som oroar mig när det gäller att ha hund är att man kanske måste offra något annat i livet, som att gå på bio med kompisar, hänga på stan o.s.v. Men jag kanske bara överdriver?

Cassii
2

#3 Hund är min vardag och mitt liv, där jag är, är min hund Flört

Tur att jag har snäll hund och snälla päron, de tar henne om jag ska på bio annars tar jag med henne överallt Tungan ute

htt
0

#3- Den första tiden med valp får man räkna med att åsidosätta ganska mycket- så länge du inte har någon i familjen som är med på att vara med hunden medans.

Loveradio
0

Har en 8 månaders Boxer.

Nu när jag är arbetslös och inte gör nånting särskilt på dagarna så går jag upp mellan kl. 8-10 och rastar honom. Brukar bara bli en snabbis då jag fortfarande halvsover.

När vi kommer in igen får han sin mat. Sen tar vi det lugnt på förmiddagen.

Vid kl. 14 går jag ut med honom igen. Då går vi en runda runt kvarteret.

Sen tränar vi lite tricks inomhus med klickern varvat med lite lydnad. Så brukar jag leka en stund med honom.

Vid kl. 18 så går jag ut med honom igen och då kan vi gå en längre promenad. När vi kommer tillbaka så kanske jag lägger ett godisspår eller så får han en en aktiveringsboll som jag gömmer godis i.

Vid kl. 20-21 får han sin andra och sista måltid.

Så brukar vi ta det lugnt fram till kl. 22-23 då jag brukar sätta på honom långlina och går ut med honom så han får kissa och bajsa och göra sig av med den sista energin.

--------

Det är på ett ungefär. Beror på väder, dagsformen, årstider osv. På vår och sommar brukar vi gå en längre promenad i skogen här intill. Önskar man hade hus och trädgård så kunde man bara släppa ut hunden på morgonen :P då jag är som en zombie.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Becca-
0

#5 Hela familjen (4 pers) är med på att sammarbeta när det gäller valpen, eftersom vi har så många övriga aktiviteter.

[Ronon-m]
0

#3 Ibland kommer du inte kunna åka iväg med dina kompisar så som när du inte har hund. Jag är snart 17 år och har två egna hundar, en blandras på 4 år och en schäfer valp på 8 månader. Jag hinner inte med kompisar osv mer än på helgerna, om inte mina kompisar är snälla och kommer hem till mig på vardagarna, men jag ska även hinna med läxor på det… så det tar en stor tid av ens liv.

Min vardag ser ut ungefär såhär:

Vaknar runt 7-8:00 och låter hundarna kissa utanför (Mamma går ut med dom och ger dom mat senare), sen gör jag mig iordning och åker till skolan, kommer hem runt 16-17:00 och tar ut hundarna på en promenad på ca 45-60 min, sen tränar vi lite lydnad på det. Efter det är det dax för läxor och äta mat. Kl 18:00 är det dax för hundarna att få kvällsmat och sen rastar jag dom igen vid ca 19:00 i ungefär 20-30 min. Sen är det in och ta det lugnt, kanske låta valpen springa av sig och busa på baksidan och sedan en sista kissrunda vid 22 tiden.

Helger:

Vaknar runt 11:00 och tar en morgonpromenad med hundarna på ca 60 min. Sen är det dax för frukost för mig och hundar. Sen vilar vi lite.. efter det så är det någon typ av mental stimulans, kanske sök, lydnad, wp.. Sen beror det på vad vi körde för mentalstimulans om vi tar en promenad efter det också.. Den brukar isåfall bli ca 30 min. Sen gör vi ganska mycket resten av dagen som hundarna dras med på, bilåkning, vänta utanför affären med mig medans pappa handlar osv..  Sen på kvällen är det kvällsmat vid 18:00. Sen är det dax för en till promenad som kanske är i 20 min.. efter det in och kolla tv och sedan kissa utanför huset runt 00:00 :)

Full rulle hela tiden! Plus att jag rider på onsdagar också Glad

SaraC
0

Arbetsdag:

Går upp vid 6-7, hunden får frukost vid ungefär samma tid. Går ut med hunden vid 8-tiden, sedan åker vi till mormor eller mamma och jag lämnar honom där och åker vidare till jobbet. Mellan 14-18 hämtar jag hunden och åker hem. Runt 18-19 brukar vi ta en långpromenad eller träna. Därefter kvällsmat för hunden. Vid 20-22 är det sista rastningen.

Ledig dag:

Går upp vid 8-9, hunden får frukost vid ungefär samma tid. Går ut, oftast en längre promenad. Hemma igen slappar hunden medan vi grejar med annat eller så myser vi tillsammans framför tv:n eller gör någon utflykt. Rastar honom var 4-5 timme. Långpromenad under dagen om det inte blev någon på morgonen, annars ett träningspass. Kvällsmat runt 19-20. Sista rastning mellan 22-00 oftast, beroende på hur länge man orkar vara uppe Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

amela87
0

Jag har en Cavalier tik på 1 år

Mellan 8-10 så vaknar vi, går ut på morron promenad 
Sen brukar Ruby sova vidare nån timme till.

Mellan 11-12 så är det frukost för bägge.

Mellan 2-3 Går vi ut igen,men på en längre promenad, där hon får springa fritt, kanske träffar på någon hund kompis.
(Blir det så att vi stöter på en av hennes hundkompisar kan vi va ute några timmar extra)

Sen är det vila till 6-7 tiden. Efter det ut igen en snabbis.
Sen är det matdags igen för Ruby 

Ibland tränar vi lite trix eller små lydnad på kvällen innan det är dags för kvälls promenaden runt 10-11 där hon igen får springa lite fritt och efter det läggdags 

(Vi tränar även Agility och går på längre skogs promenader så alla dagar ser inte exakt likadana ut)

Belimas
0

På vardagarna går vi upp oftast runt kl. 7, ibland tidigare och ibland senare beroende på när jag börjar jobba. Vi äter frukost och sedan gör jag i ordning mig och därefter går vi ut på en kort kissrunda runt området och därefter hem till mina föräldrar där hon är på dagarna medans jag är på jobbet.

Oftast kommer min mamma med alla hundarna och möter mig efter jobbet och då får de samtidigt en lite längre promenad, därefter går vi hem och så får hon sin kvällsmat runt 17.00.

Sedan går vi på en nattrunda vid 21-22 beroende på när vi ska gå upp igen och vid behov kan det bli en längre promenad på runt 40 minuter eller så blir det bara en kortare på drygt 20 minuter.

Under tiden hon är hos mina föräldrar brukar det bli en promenad vid 12-tiden och hur lång den blir varierar.

En ledig dag brukar se ut ungefär densamma men oftast sover vi längre på morgonen och det brukar bli längre promenader varvat med lite träning, utställningsträning och lite vardagslydnad. Hemma kan vi köra lite godissök eller trickträning eller bara mysa i soffan.

fidojunior
0

Skoldagar:

Vaknar 06:25, äter frukost och klär på mig. Vid 7:00 går jag & pappa ut med hundarna. Brukar bli 15-30 min. Sedan går jag till skolan ca 8:15, ibland senare beroende på vad jag har för lektioner. Kommer hem vid kl.14 (ibland även tidigare) och går ut med dem ca 15-30 min, ibland lite längre. Sedan går jag ut med dem igen vid kl.17-18, oftast lika lång som alla andra och sista kvällsrundan blir vid kl.21 som är som de alla andra igen hahaha. :P När vi har kommit hem för kvällen fixar jag deras mat, mellan halv-kvart i nio får de middag. Mellan promenaderna låter jag de söka efter godis hemma, lära tricks, leker med dem eller andra småsaker som borsta pälsen.

Helger:

Går ut med hundarna vid kl.8. Om det inte är regn och blött så går vi en längre promenad på ca 1 timme och/eller går vi till en tom hästhage där de får springa lösa, oftast medan jag går runt och fotar lite allt möjligt haha. :P Frukost får de när vi kommer hem. Sedan blir det en promenad efter lunch och tiden kan variera, ibland går vi den vanliga rundan på ca 30 min eller så tar vi en längre. De går ut igen mellan 16-19, sedan sista vid kl.21 och middag efter det. Däremellan gör jag lite allt möjligt; godissök, lek, klipper/borstar pälsen m.m.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Alexandra-S
0

Jag brukar gå upp vid 06.30 och ge Gizmo mat och sen fixa iordning mig. Vid ungefär 07.15 åker vi iväg till hundstallet och jag har hundlämning i en halvtimme med honom så då sitter vi i boxen.
På lunchen går jag ner till stallet och rastar honom och har jag tid över tränar vi lite. Lämnar honom sedan i boxen igen och har lektioner till ungefär 15.00.
På eftermiddagen blir det ibland träning, men oftast träffar jag en kompis så pluggar vi tillsammans och hundarna leker.
Vid 18.00 äter han kvällsmat och sen rastas han kanske två gånger efter att vi kommit hem från skolan (Till stallet har vi 2-3km så det blir ju eftermiddagsrastningen).

På helgerna träffas vi oftast några från klassen och tar med hundarna ut i skogen så dom får springa lösa och leka med varandra, och om vi inte träffas tar jag med honom själv och tränar eller kör sök och liknande.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

mandyelisabeth
0

Jag har en japansk spets hane på 12veckor.

08:00 - 09:00 så vaknar han och vi går genast ut och kissar.

Sedan in och han får sin frukost.

Tio minuter efter frukosten går vi ut igen på en läängre promenad cirka 20-30 min beroende på vad han orkar. (i skogen oftast)

Sen sover han 1-2 timmar.

Klockan 12:00 är det lunch för han och sedan ut och gå igen.

Sen in igen och då busar vi lite & sen somnar han.

Vid fyra får han mat igen och så fortsätter det hela dagen med små promenader, bus och sovstunder.

Han är ju så liten så jag har inte hunnit börja "träna" ordentligt med honom. Utan det ingår lite träning här och var i hans vardag. :)

Maliiin
0

Just nu är jag arbetslös så då finns det lite för mkt tid! Så en vanlig dag kan se ut såhär:

Runt 8.00 går vi upp och hundarna får frukost. Efter det går vi till stallet för att ge pållarna frukost och släppa ut dem.

Sen hem igen och dags för mig att få i mig lite frukost. Sen kanske jag styr lite här hemma en stund.

Sen runt lunch drar vi oss till stallet igen för att motionera pållarna, mocka och fixa det övriga i stallet.
Hundarna är med hela tiden och rider jag eller kör så är de med vid hästens sida och får motion samtidigt.

Sen är det dags för hundarna att få sig lydnadspass eller kanske vi spårar eller något annat kul.

Hem och laga middag för min del. Sen tar vi det lite lugnt innan klockan slår 19.00. För då får hundarna kvällsmat.

Sen efter någon timme så går vi kvällspromenaden..

Så vi är ute ganska mkt om dagarna. Och hundarna är alltid med i stort sett!

Hundarna är en jämthundstik på 21 månader och en boerboel på 14 månader.

Maja2
0

En snittdag: Upp kl 8, går ut kring 8.30 i 45 minuter, sen äter hundarna (har 3 st. ) kring 12.00  en längre promenad i skogen på 1.5 - 2 timmar, sen olika träning för de olika individerna.  Kring 19.00 samma runda som på morgonen.  Sen en pinkstund kring 22

Sen finns givetvis andra varianter, men morgon och aftonrundan är densamma om inte sällsamt dåligt väder råder. Ibland kan det bli en tur med var och en för sig mitt på dagen, håller på med drag med en av dem tex, lydnad med en annan, och agility med den tredje, så en del dagar blir ju utefter det, speciellt på sommaren.

Noa-Nisse
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klenod verkar ju ha värsta tråkiga dagarna nu när jag ser era späckade schema :O

En vanlig dag med aktivering av mig:

06:30, En slö luktpromenad på ca 40-45 min. Kl 07:15 sticker jag till jobbet.

15:00 kommer jag hem och går en kort promenad på ca 10 min.

21:00 sista kvällsrundan på ca 1-1½ timme.

Någon gång mellan promenaderna så kan det hända att jag kör lite klickerträning. Men bara ca 2 ggr i veckan. Någon gång i veckan träffar vi hundkompisar och leker med dem.

En fridag för mig:

Eftersom Klenod aldrig går upp innan mig på morgonen så kan tiderna variera väldigt på när första promenaden blir. Men allt i mellan 09:00 och 13:00 och då blir det oftast en riktig långpromenad. Ibland åker jag hem till mina föräldrar för det älskar klenod. Vi leker lite med leksaker och när det är säsång så tränar vi lite agility, träffar hundkompisar eller ligger och myser i soffan.

Sen åker vi på utställningar ibland och det blir man ju väääldigt trött av enligt henne.

Klenod är verligen ingen krävande hund. Om vi har tränat klickerträningen förlänge (enligt henne) så kan hon bara sucka och vända på klacken och lägga sig i soffan. Jag tror vi matchar varandra bra, för jag är verkligen ingen människa som måste hitta på saker hela tiden för att må bra. och Klenods favorit sysla är att slappa och att bli kliad och klappad på. Om man då kombinerar de två sakerna så är hela dagen tillgodosedd för henne =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Becca-
2

#17 Är det inte väldigt lång tid emellan första och andra promenaden? Eller är det bara jag som är dålig på att räkna kanske, haha.

Alexandra-S
0

#18 Det är 7h och 30 min. Egentligen måste man rasta en hund var 6e timme.

Loveradio
0

Jag tror att Noa-Nisse har nån som går ut med Klenod medans hon jobbar. Har för mig det men kan ha fel.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Becca-
0

#19 Jo, jag tänkte väll. Har hört var 4:de timme, men det kanske är fel?

Noa-Nisse
0

Ja det var därför jag skrev "En vanlig dag med aktivering av mig"

Mamma hämtar Klenod hemma hos mig och lämnar henne igen lagom till jag kommer hem, eller så kommer min arbetslösa kompis hem och går ut med henne och jag gör desamma för henne när jag är ledig och hon måste iväg.

Alexandra-S
0

#20 Jag tänkte också att det förmodligen var så. Med tanke på att hon i sitt inlägg även skrev att det var ektivering med henne.

#21 Nej, i djurskyddsbestämmelserna står det var 6e, men dom rekommenderar var 4e. Glad

mandyelisabeth
0

Ja tror nog inte man behöver gå efter fakta. Man märker nog själv när ens hund bör gå ut, man känner oftast vovven så väl =)

Becca-
0

#22 Ah, då förstår jag!

Alexandra-S
0

#24 Jo, såklart man gör! Jag syftade mer på att det är lag på att hunden måste rastas så ofta. Men jag går ut betydligt oftare med Gizmo! Har skulle inte klara sig i 6h, haha Glad

Fridaaaa
0

Stiger upp mellan 8-10, släpper ut hunden, ger alla innedjuren mat (katterna,hunden,marsvinen plus 1 kanin), äter frukost, går ut till resten av kaninerna plus hönsen. Leker med Lillan ute med då.
Sedan promenad lite senare. Och sedan brukar det vara lite olika efter det :)

Hunden ska rastas var 4e timme om man är hemma, och får max vara själv 6 timmar i sträck.
Har man den i hundgård, ska den vistas utanför hundgården minst 2gånger/dygn

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Belimas
0

Nej hunden måste inte rastas var 4:e timme. Enligt jordbruksverket så bör hunden rastas var 6e timme dagtid däremot oftare för valp och äldre hund.

Jag går ut med min var 5:e eller var 6:e timme beroende på när hon vill ut och det är helt inom ramen för JBV rekommendationer.

Fridaaaa
0

#28 Jag skickade till jbv och frågade. Och dem sa personligen var 4e timme.

SaraC
0

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt;

Allmänna råd 2 kap. 11 §
12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Länk

Fridaaaa
0

#30 Det var i alla fall vad dem svarade mig i mailet i alla fall.

SaraC
0

#31 Jag hittar i alla fall ingen annan information från dem så jag lutar mot att den person som svarade dig sa fel i så fall.

Fridaaaa
0

#32 Kan vara så. Dåligt av den personen att jobba på jbv i så fall eftersom det är extra viktigt att dem säger rätt.
Vi rastar eller släpper ut Lillan var 4e timme i alla fall, tycker 6 timmar är för långt emellan:)

SaraC
0

#33 Ja, jag vet inte mer än att den informationen jag la in var det enda som jag hittade Glad

Fridaaaa
0

#34 Det stämmer nog om det står på deras sida:)

Belimas
0

I så fall har inte den personen själv koll på vad de har för föreskrifter, antingen ny på jobbet eller noll koll =P Skulle jag gå ut med min var 4:e timme så skulle hon varannan promenad inte göra något av sina behov, hon kissar inte ofta så var 5:e till var 6:e timme är alldeles lagom för henne =)

Noa-Nisse
0

Jag brukar nog rasta typ 5 timme eller något liknande. längre mellan rastingarna på natten såklart.

Alexandra-S
0

#37 Det har jag faktiskt inte tänkt på, att det blir så länge på natten! Eller jo det är klart att jag är medveten om det, men jag har inte tänkt på det på det sättet. Men det har du ju rätt i, det är ju inte direkt så att jag tvingar upp Gizmo för att gå ut. Men vi går kanske sista rundan vid 23 och sen första vid 9, ibland släpps han ut på baksidan innan det.