Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5122 ggr
[MinRonja]
0

Ica's egna hundmat

Vad tycker ni om icas egna hundmat?

Fridaaaa
0

Skräp :)
Innehåller typ bara spannmål.
Inget jag skulle ge våran hund :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
0

Allt som är Icas egna undviker jag. Och som Frida säger så är det låg kötthalt och mycket spannmål = skräpfoder.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[MinRonja]
0

Okej, jag vill bara tillägga att jag inte är ute efter fodret utan ute efter vad ni tycker om maten =))

Anibaz
0

Finns säkert hundar som funkar på det, men det är inget jag rekommenderar. Nu vet jag inte innehållsförteckningen men kan tänka mig att det liknar andra budgetfoder så som friskies, pedigree, doggy och axess.

Mina har ätit axess, och visst funkade dem på det, men det är ju ren skit egentligen. Så det är bättre att satsa på ett bättre foder.

Loveradio
0

Har för mig att spannmål står först i innehållsförteckningen? Rätta mig om jag har fel.

Anibaz
0

På mitt foder står köttprocenten först.

Loveradio
0

#6 Jag menade på ICAs hundfoder Tungan ute

Anibaz
0

#7 Haha men gud, ursäkta! Kollar på TV och läste inte ordentligt, kollar man snabbt ser det ut som du menar allmänt Tungan ute

[Doglovers]
1

Ica,s foder har vi aldrig provat. Men därimot coop,s för många år sedan, som sommarfoder. Mot all förmodan fungerade fodret riktigt bra faktiskt.

Axess hade brorsan till sin blandis,  men det gick inte alls något bra. Men det skulle säkert fungerat på en annan individ. Dom gick sedan över till Royal och hunden blev som en ny hund. Blank i pälsen och så vidare.

Vi använder Doggy efter att ha provat oss fram och vi är väldigt nöjda med det. Har tidigare provat ett "märkesfoder" som var botten.

För några år sedan var det ett TV program om hundfoder. Kan det ha varit på "PLUS"Obestämd Där hade dom gjort en undersökning och ett hundfoder innehöll exakt samma som grisfoder men i kulor. En granne som födde upp schäfrar använde det fodret och köpte på prov grisfodret i stället och det blev väldigt mycket billigareSkrattandeTror grisfodret var i små bricketer.  Hon tävlade och tränade hundarna hårt och det fungerade hur bra som helstSkrattande

Att välja ett foder som fungerar på just sin hund är rena djungeln. Det som fungerar bra för min hund kanske inte fungerar på din hund och tvärt omObestämd

Så man ska inte dra ner ett foder i skiten bara för att man själv inte använder det. Man kan ha dålig erfarenhet av det och då kan man berätta det. Men det behöver inte vara dåligt över lag, för det.

Sen är det bra att det kommer upp frågor om foder. Det tycker foder tillverkarna är super eftersom dom ofta är inne och läser såna här trådar. Det här är ju rena reklampelarna för domSkrattande

thildatessie
1

Mamma och pappa ger doggy till vår hund, de har testat olika i olika prisklasser men det är doggy som funkar :) det är indiiduellt.

[Surina]
0

Våran Schäfer fick ica's eget foder, vi försökte byta till som sagt ett finare foder… testade många men han blev bara dålig och trött :S

Så för honom funkade det jätte bra! Han hade bland fin päls och inga hälso problem heller :) Han behövde aldrig gå till vetrinären under sitt liv.(förutom kasteringen då)

Fridaaaa
0

#4 Tror dock detta är ännu sämre, har läst innehåller.

Vi har doggy proffesinal aktiv till våran, vi har testat dyrare foder från djuraffär men har inte alls fungerat på henne. Men Icas, skulle jag aldrig ge :)

Anibaz
2

#9 Men det ju så att även fast en hund funkar bra på budgetfoder så gör inte det fodret bättre. Det är fortfarande låg kötthalt och jättemycket spannmål.

[Surina]
0

Men spelar det så stor roll då? Vad händer om man har nått med kanske 30 % kött men hunden äter det inte :S… Men den äter det andra? Då är det ju ett ''bra foder'' för hunden.

Jag vet hundar som har blivit runt 16-20 år på ''skit'' foder så kallat så det är helt inviduellt :S

Sen så äter hundarna bättre mat än vad vi männinskor äter XD

[Empisen]
0

Vet att våra schäfrar gick på Icas hundfoder för ett antal år sedan.. 
Dom var magra och otroligt fula i pälsen..
Tyvärr hade jag ingenting att säga till om, hade de varit mina skulle jag aldrig gett ett sådant foder.

Axess som några nämt här ovan prövade jag på Hugo en gång, och det gör jag aldrig om, han fes oavbrutet och var lös i magen, han blev, antagligen av det, väldigt nedstämd.

Doggy orginal har jag haft på Hugo också och det fungerar bra. Han blir hungrigare, och måste ha mycket större portioner.. Men annars mår han faktiskt bra av det.

Just nu äter han Magnussons, och det fungerar alldeles utmärkt! 
Blir nog inga fler byten på ett bra tag….

Anibaz
3

Klart hunden ska äta det den funkar på, men innehållet i fodret är fortfarande dåligt.

Jag har själv gett skitfoder till mina, och visst funkade dem på det, men jag får iallafall dåligt samvete av att ge dem det när det finns bättre alternativ.

Men som sagt, funkar hunden på det, så visst, men ni kan ju inte förneka att det är ett sämre alternativ. Av alla fodermärken så tvivlar jag på att det där budgetfodret är det enda hunden klarar.

[Empisen]
0

#16 Precis sådär känner jag också, Får jätte dåligt samvete när Hugo äter Doggy, han fungerar på det, men som du säger så är jag medveten om att det finns bättre alternativ. 

Just därför bytte jag till Magnussons, då jag anser att det är ett bättre foder. 
Den lilla äter Eukanuba, men när han slutat med valpfodret ska jag sätta honom på Magnussons också har jag tänkt.

Mischa
3

Såg att det kommit något som heter ICA premium som hade ett helt ok innehåll för ett "budgetfoder".

#17 Varför skall man skämmas för att ge hunden ett svenskt "fulmärke" om den funkar på det?

Då kan man lika gärna skämmas för att gå på butiksäljares råd om importerade "finmärken" med ett innehåll som inte matchar priset.

≧◔◡◔≦

Zabbio
0

Brukar läsa innehållet i fodrena. Vill ha kött eller köttmjöl (eftersom det är mer koncentrerat kött, vägt utan vatten) först, inte alltför många ingredienser - speciellt inte många olika sädesslag/potatis/ris osv eller för mycket konstiga namn. Som hydrogeniserat, gluten etc (majsgluten, vad är det? Majs är ju glutenfritt..? måste vara majsprotein eftersom gluten är protein). Jag vill inte ha för hög proteinkoncentration eftersom det blir för starkt för hundens mage (mycket protein = bra, men protein i för hög koncentration = dåligt. ex. är 3% väteperoxid bra för sår, häll på litervis om ni  vill, men 100% väteperoxid fräter om det så är en enda droppe. För att förtydliga skillnaden med mycket protein och hög koncentration) dessutom är de exta % protein i fodret oftast former av gluten eller  växtprotein.

Helst ser jag inte vete i fodret alls.

Förvånansvärt många budgetfoder klarar faktiskt de kraven bättre än dyra märkesfoder. Märkesfoder lägger väldigt mycket pengar på reklam, och de liksom budgetfodren vill tjäna pengar. De väljer också billigast möjliga fyllnadsmedel, olika nep för att dölja hur lite kött där är i (ex massa olika sädesslag förtecknade för sig delar upp den individuella % men höjer den totala. Jag köper hellre ett foder med ris, köttmjöl, oljor etc än kött och köttbiprodukter, vete, råg, potatis, olja, gluten, ris, korn osv, för det första har troligen mer kött ändå..)

Nu får min hund färskfoder, vilket innehåller 65% vegetabilier m.m.och 45% kött och vom, varvat med rent kött så totalt får han väl hälften kött och hälften annat. Tyvärr, jag hade helst gett honom bara kött, men han är otroligt svår med maten.

Vår andra hund får ett billighetsfoder just nu. Jag hade helst färskfodrat henne med, men får vara med som rådgivare när pappa letar torrfoder istället. Inte för att han lyssnar *lol* Senast berättade jag vilka 3 foder som jag ansåg mest ''ok''.. av de valde han inte det jag tyckte bäst om (faktiskt ett doggy foder, men nu var ju detta en  vanlig mataffär) eftersom hunden inte gillade det så bra. Ne, hon är väl inte dummare än att hon vant sig vid smaktillsatser och socker,menmen..

Normalt får hon ett foder som heter Franks Pro Gold. Kommer inte ihåg innehållet i det, men vet att hon har bra päls, gott humör, håler vikten och är pigg och fin på det fodret. Märks fort när hon får sämre foder.

Hon får också en köttbit i maten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sophey
0

#14 Om en manniska valjer en fettig pizza istallet for nagonting halsosammare betyder det inte att det ar ett battre alternativ ;)

Medarbetare på matlust

[Empisen]
0

#18 Vart har jag skrivit att jag skäms?

[Surina]
0

Nee men det är ju väldigt mycket bättre än att inte äta något alls :S Då för man ju iaf ?

Lever man sunt länge på pizza så är det väl så? Sen så är inte pizza alltid dåligt för oss heller det beror ju helt på vad du äter och hur du äter det.

Det finns faktiskt nytiga oljor i pizza som hjälper mot cancer :) Det bästa maten man skulle kunna ge sin hund är ju som hos os männinskor egen lagad mat.

Chanku
0

Med min förra hund fick jag panikköpa en påse ICAs foder när jag helt plötsligt insåg att fodret inte skulle räcka. Jag har aldrig varit med om så gigantiska högar förut. För att inte tala om vidriga fisar… Och då var det ändå en hund som normalt hade världens plåtmage.

Men det är ju skräpfoder. Sågspån på påse som jag brukar säga ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Mischa
0

#21 Fick den uppfattningen när du skriver att du har dåligt samvete för att du utfodrar din hund med ett visst foder när du vet att det finns bättre.

≧◔◡◔≦

[Doglovers]
3

#23 Säger inte att det är så, men ett snabbt byte av foder ger samma resultat som du beskriverSkrattande

#17 Inte ska du väl ha dåligt samvete för att du ger din hund Doggy. Herregud, då skulle jag ständigt ha dåligt samveteFlört

Jag tycker alla ger sina hundar det foder dom gillar och det hunden mår bra av.

Men hoppar över all smutskastning om foder dom inte gillar. Så blir det frid och fröjdOskyldig

Chanku
0

#25 Det fasades självklart in :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Empisen]
0

#24 Okej, men det var inte så jag menade.. Utan när jag gett Hugo Doggy så känns det som att han inte får i sig det han behöver, även fast han ser ut att må bra. Därför får jag dåligt samvete.. Glad

Skunken
1

Tror alla är överns om att hunden är ett rovdjur, gjord för att äta och smälta kött och kanske till en viss del lite vegetabilier. Men på grund av kort tarmsystem så är de väldigt dåliga på att smäla spannmål osv. 
bara genom att titta på hundens tänder får man en bra förståelse för vad hunden bör äta för bästa hälsa. De är fruktansvärt lika vargar i munnen, de liknar varlelse människan eller hästar?
Med denna vetskap undrar jag då hur det kommer sig att marknaden är så full av kaninföda som kallas "hundmat" ? Förvånad Sätt från mina ögon är detta mycket märkligt men om det finns de som tror att detta är optimalt (eller över huvudtaget bra) för hundar så får det stå för dem, personligen tar jag stort avstånd från denna typ av "hundmat".

More meat to the carnivors!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Fridaaaa
0

#28 Kallar du viss hundmat kaninföda? Då är du helt ute och cyklar….

Skunken
0

Haha inte bokstavligen men då hundmat innehåller mer vegetabilier än kött så är det något lurt med det!

www.sweetolga.blogg.se

Zabbio
1

#30 Tyvärr är det ju så.

Är själv för barf, men min hund håler inte med mig. Han har perioder då  han bara vägrar äta - oftast en tredagars period per vecka. Och är väldigt smal. Så barfen spricker fullständigt på det trots att tänder och allt blivit bättre av den, kan jag ju inte tillgodose hans behov när jag aldrig vet vad han ska äta (ena dagen är kyckling jättegott, nästa ratas det osv gäller allt från vom till köttfärs till..tja.) Något är fel, men har redan lagt tusentals kronor på veterinär besök utan att komma närmre ett svar. Tror faktiskt att det ligger psykiskt.

Iofs är han precis likadan med torrfoder. Om inte värre. Oavsett vad man blandar i det.

Men nu med bravos färska burgare så äter han faktiskt och har blivit normalviktig, jag får i honom nyponpulvret för lederna också. Så trots att det är mer vegetabilier än kött i det, så är det det bästa jag kan erbjuda min hund.

Andra färskfoder får jag inte tag i här.. har egentligen inte råd med det heller. Och att sitta och mala eget med min lilla handkvarn.. nej tyvärr.

Sen är ju torrfoder det enklaste för människan, och bor man i en lägenhet med bara ett frysfack så är det nästan det enda man kan ha, utom burkmat. Det kommer alltid finnas folk som håller sig till det - det är enkelt och känns tryggt. Så det bästa är väl om man åtminstonde läser innehållet och väljer efter innehåll så gott det går - och lägger tryck på att få mer köttrika torrfoder. Det kommer ju fler och fler, men vegetabilier behövs ändå som bindningsmedel. Framförallt att man inte bara köper det dyraste och hoppas att det är bra. Tvärtom - köp det billigare med samma innehåll, så kommer de större bolagen fundera på ''varför väljer dom det?'' och kanske nappa lite.

Michaela-N
0

Min hund äter ICA's just nu, vi var med i en testpatrull och fick 20kg foder, en blankett att fylla i och ett papper med innehållsdeklaration…

Innehållet är väl sådär, men nu finns det bara ca ett halvt kilo av maten kvar. Sen blir det Orijen!

Zabbio
1

hehe.. jämförde icas kattmat med icas premium kattmat..  gissa vilken som hade ''minst 37% kött/köttbiprodukter" och vilken som började innehållet med korn och ris?

Köpte den billigare, det är en ledtråd. ;) (Katterna är ute mycket och varvar sin kost med diverse gnagare och fåglar, så jag känner inte att jag måste köpa det allra dyraste. Mer att dom har lite bas hemma ifall jakten misslyckas. Nu på vintern har de fullt upp med allt som gömmer sig i pannrum och stall och annat.)

Skunken
0

Orijen har jag hört mycket bra om från andra, testade till min hund innan jag gick över till färskfoder men hon ville inte äta det! Men hon är väldans kräsen!

www.sweetolga.blogg.se

Fridaaaa
1

#33 Icas kattmat hade jag inte gett mina katter, innehåller knappt något kött alls.
Bättre att du ger Mjaus mjukmat i så fall :) Bland det bästa mat du kan ge din katt förrutom rått gött då .)

[Jenny84]
1

Vi ger våra hundar friskies life plus nutrition Adult och de äter det med god aptit,kan tilllägga att dom även får kött(köttfärs)vidsidan av då vi har bekanta som föder upp slaktdjur.

provade axess och kan säga såhär!ALDRIG MER!!!

de pruttade konstant och sket även på sig,otroligt lösa i magen.

provar euakanuba men de vägra de äte och har även köpt från vår veterinär,lika där de vägra äta.

så nu kör vi på friskies och de är fina i hull,glansig päls och aktiva och pigga.

Jag ser inget fel i att ge lite billigare foder,eller som flera skriver skit foder,huvudsaken är väl att hundarna är fina i hull och mår bra.

varför köpa ett dyrt foder som de vägrar äta?!

Zabbio
0

#35 Har gett mjau innan men den ena katten började hosta av det. Hade funkat ett bra tag innan dess. Det var iofs blötmaten de hostade av, torrfodret brukar de fortfarande få, fast idag köpte jag icas eftersom innehållsförteckningen faktiskt var hyfsad. Glömde jämföra de två när jag var i affären, kände mig stressad och kortslöt lite. :3

Men som sagt, kattmaten är den lilla delen av deras matintag. Det mesta fångar de själv, ser dem titt som tätt med byten. Hade de varit innekatter fortfarande så hade jag gett dem bättre mat.

Hur mycket kött i % innehåller mjau egentligen, någon som vet?

Kom på att jag kan kolla här ju:

Ica vanligt: kött och animaliska biprodukter (min. 37%), spannmål/korn, vegetabiliska biprodukter, grönsaker, oljor och fetter, mineralämnen, vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskbiprodukter.

Jag gillar att det faktiskt står hur mycket köttprodukter där är i.  Sen gillar jag så klart inte spannmålet och de vegetabiliska proteinerna, men iaf.

Mjaus köttgille: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färsk svensk kyckling 4 %, köttmjöl 10,9 %), oljor och fetter, vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

Rent spontant känns ju faktiskt icas bättre. Även köttbiprodukter är ju iaf animaliskt, och man ska ju inte ge enbart kött utan även inälvor osv.

Men som sagt, hade jag haft dem som innekatter hade jag varit nogrannare. När jag bodde i lägenhet fick de faktiskt barf, men det blir krångligt nu när de inte längre äter i närheten av köket (hundarnas plats, och katterna ska inte hålla till i den ändan mer än nödvändigt då de mest är ivägen för pappa)

EDIT: såg att du sa mjukmat. Det är tyvärr den den ena hostade av :3 Lät hemskt, sökte och fick veta att det var astma/foderallergi (forum, och klipp på youtube som visade hur det såg ut), tog bort burkmaten och hon blev bra. Annars är jag helt för barf eller färskfoder, alternativt burkmat just för vätskemängden.