Hur blev erat nyårsfirande?
Ja, som rubriken lyder, hur gick det med erat nyårsfirande? Hur reagerade hundarna?
Det var Zingos andra nyår (men första året vi har honom), och när det vid lunchtid börjades skjutas raketer blev han jättestresssad, sprang bara runt & skällde. Vägrade ta emot godis osv.. Klara blev också ganska uppstressad, men reagerade inte på långa vägar så mycket som Zingo gjorde.
Vid 19 åkte vi till kusinerna. Lämmnade radion på & gav hundarna varsitt hundben. Någon gång vid 10 sprang jag hem för att kissa hundarna, hundbenen låg kvar på exakt samma ställe där de var när vi gått, och båda hundarna var väldigt stressade.
Tog ut de för att kissa, Klara skällde som en galning så fort vi kom ut & Zingo bara flände runt. In igen, och jag var kvar hos hundarna en stund. Så fort vi kommit in gick de & la sig i soffan. Efter en stund drog jag till kusinerna igen, och nu kom jag hem för en stund sedan (dissar släkten, hundarna är viktigare just nu…) och hundarna var jättestressade. Men samma sak nu, så fort jag kommit in så började de lugna sig och la sig i soffan igen…
Så hur har erat nyår varit för er & hundarna?
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA! :)
min hund har fått ont någonstans, men vi vet inte var :/ han är inte rädd för raketer men han sitter och skäller inomhus när vi är ute för att han tror typ att vi skadar oss och han vill skydda oss..
men när vi smällde de nu sista så hade han lagt sig i gaderoben vid yttedörren antagligen för han var lite rädd och för att han hade ont.. så vi ger han tabletter nu och annars så får han åka till veterinären.
Gick en långpromenad i skogen med personsök i förmiddags, och kvart i tolv gav jag dem varsitt ben. Lite stressade men det gick bättre än jag trodde. Nu sover dem här bredvid mig.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Den yngsta (5 år) var lika lugn som tidigare år. Han brydde sig inte. Jag brukar bära honom framför fönstret för han har tidigare år gillat att kolla på fyrverkerierna men i år verkade det totalt ointressant, mer intressant var den lilla människan som gick på gatan haha.
Den äldre (9 år) var rädd. Han gömde sig under soffan och klängde på mina föräldrar. Han har tidigare varit rädd men de senaste kanske 3 åren har han varit rätt lugn. När vi var ute med hundarna på sista rundan så small det nära och över oss så han blev skrämd och ville fort hem. Jobbigt också när vissa här hemma inte lyssnar på vad man säger när man säger att man INTE ska bära upp honom och hålla på med att tycka synd om honom..
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
På eftermiddagen idag var vi och roade oss lite med agilityhinder. Redan då hade det börjat pangas, men det funkade bra ändå, Loke brydde sig inte. Sedan har det bara blivit mer och mer och nu kring tolvslaget brakade det loss ordentligt (vi bor i stan). Vi tvåbeningar stod ute på balkongen och tittade och sedan kom Loke ut och tog en kik på alla ljussken också. Annars är han oberörd och har betett sig som vanligt.
//Lina
Valle och jag firade lugnt här hemma. Tända ljus, hembakad pizza och lite tuggodis till honom. Började smälla vid 16 nångång och han reagerade knappt nåt. Vid 12-slaget tyckte han det var spännande att kika ut genom fönstret. Men han blev inte rädd eller nåt vilket känns otroligt skönt! :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min hund reagerar inte alls på raketer. Vi bor dock i en stad där militärerna härjar ganska ofta så hon har vuxit upp med smällar och dunder. Min mammas hund brukar bli rädd och stressad men hon visade faktiskt inget i år vilket jag är glad över. Hon har varit stressad när militärerna har skjutit men det låter annorlunda mot fyverkerierna. :)
Jag, mamma, pappa och brorsan firade ett lugnt nyår hemma med god mat och Harry Potter så mammas vovve kände sig nog ganska trygg även om det smällde en del alldeles runt knutarna.
Kattstackarn däremot ligger och trycker under min säng. :/ Vi har inte tänkt på att hon är skotträdd tidigare eftersom att hon antagligen har smitit iväg och gömt sig varje nyår. Lillstackarn <3 Men men, hon får väl ligga där under sängen och komma fram när hon känner för det. Det känns dock lite dumt att vi inte märkt det tidigare, hon blir ju faktiskt åtta år i år.
Vi firade hemma med vänner och hade kört en skogssväng på eftermiddagen. När det pangat tidigare lite spritt har han inte reagerat men När jag skulle kissa honom fick vi en raket väldigt nära och han SPURTADE runt kvarteret vid 21. När vi kom hem fick han sitta en minut på trappen medans jag makligt rättade till några grejjer för att markera att det inte var farligt, då smällde det och smattrade överallt, men jag tror att det var ljuset han blev skraj för. Sen låg han under bordet och såg lite slokig ut ett tag. Vid tolv gick alla ut och han satte sig så han kunde se oss, men jag satt hos honom och sjöng evert taube under tolvslaget :-).här smäller folk verkligen sjukt mycket! Men då verkade han ok, bara vi var inne… Hoppas han inte får några bestående rädslor… :-S Han är i åldern att han ser lite spöken ibland på kvällspromisarna, och här fick han verkligen ett spöke att bita i… Gott nytt år!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Vårt nyårsfirande var väldigt lugn :) det var bara jag och min sambo och en kompis till oss bara.. Akillez tog allt med ro och tyckte att raketer var väldigt intressant!! Brydde sig inte ett skit :) och vid 12slaget så stod vi ute på balkongen och akillez med :) han satte tassarna på räcket och tittade ut oxå :) Och när någon raket kom för nära så ducka han :D men han stod och vifta på svansen hela tiden och det ser jag som rätt så positivt :)
Förra året blev Moa skrämd av en raket, så då började hon springa runt i kopplet, överdrivet mycket inne osv.
Men den här gången gick det bra!!
blev förvånad!!!
Hon gick ut på sin sista kissrunda lite efter 1, då hade det slutat smälla som värst, och hon blev inte skrämd på rundan heller.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det var inte jätte roligt igår för min ena hund, det gick skapligt emellanåt när smällarna var långt bort. Då låg han bara ner och gjorde inte så mycket. Men såfort det small till här utanför så blev han stressad och började hässja och skaka, sen låg han så i 20-30 minuter. Men han var inte livrädd som jag sett honom vara en gång tidigare. Idag är han lite låg och verkar vänta på att det ska smälla. Sen så vid 22:30 åkte vi ut med bilen och kom tillbaka igen straxt innan ett och då hade det lugnat sig.
Aja nu är det över för denna gång, tack och lov.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jo det blev bra, Var hos svärmor.
Lillan var hemma. Men hon bryr sig inte om raketer och smällare så var lugnt :)
Hon hade nog legat i både sängen och fåtöljen haha :D
Men det var lugnt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det var den första nyårsaftonen för min hund (han är ca fyra månader) och allt gick perfekt, han låg mitt på golvet och sov vid tolvslaget fastän det var några som sköt raketer precis utanför 
Det gick hur bra som helst för Ronja. Hon började busa med kottar när vi var ute och så tittade hon bara lite på raketerna som om ingenting. Skönt det!:)
Vår vuxna hund som vi tidigare bodde med i stan reagerade en del och började vandra omkring lite och blev orolig, så då slog vi på tv:n och busade istället.
Vår 12-veckorsvalp märkte inget alls, utan fick lagom till det värsta smällandet sitt kvällsryck och bara sprang omkring.
Under dagen/tidig kväll när det smällde lite så undrade valpen vad som lät, men blev inte rädd. Vi bor ca 2,5 km från närmaste samhälle, men de sköt nog lite ca 0,5 km bort med.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Hundens första nyår i närheten av rakter gick förvånansvärt bra. När vi var ute och det smällde nära första gången tyckte han det var lite läskigt, men vi satt tillsammans och lyssnade en stund och sen var det inga problem.
På själva nyårsafton var det vakt-larm som gällde. Det var lite för mycket konstiga ljud för att han skulle slappna av ordentligt, men förutom vaktandet var han lugn. Vid 12-slaget var det så mycket ljud att han gav upp och somnade
Skönt att veta att han inte bryr sig så mycket, nästa nyår kan vi göra något roligare än att sitta hemma och titta på TV.
Jag och Hugo åkte till mormor. Klockan 7 gick vi ut en sväng, då hade det redan börjat smälla en del så han var helt livrädd. Låg och skakade och flämtade över en timme efter att vi kom in. Men sedan lugnade han ner sig och 12-slaget gick ovanligt bra! Han kröp ihop och skakade, men inte överdrivet.
Jag jobbade till 19 sen hem och vara med min rädda lilla jycke som ändå var förhållande vis lugn fortfarande. Hon var inte ensam utan min sambo var hemma när jag jobbade. Lagade lite god mat och åt sen bestod väl kvällen och natten mest att försöka lugna nelly vilket inte gick särskilt bra. hon var ute och kissade före 15 någon gång sen vågade hon inte kissa förrän efter 2 på natten någon gång. Efter 3 någon gång lyckades hon somna till slut, Jag skulle upp 5 för att jobba 6-16, snacka om att jag varit trött idag. Nelly hon sov som en klubbad säl på morgonen när jag for, helt utmattad efter kvällens hemskheter <3
Idag är hon fortfarande orolig när vi går ut och om hon hör några konstiga ljud men det går ändå rätt bra. Helt klart värsta nyåret under Nellys 9åriga liv, huvva. Hon blir bara räddare och räddare..
Måste skaffa fyrverkeriskiva och träna till nästa år och hoppas att det hjälper lite iaf!

Hunden blev lämnad hemma medans matte var ute och partade. ;-)
Iofs var mina förädlrar hemma och hade sin lilla fest och tog ut honom för rastning.
Så himla skönt med totalt oberörd hund som inte låser en. =)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Ozzi bryr sig inte alls om smällare tack och lov! Indra har inte alls reagerat när vi har varit ute nu dagarna innan nyår och det har smällt några smällare så hon verkade inte bry sig heller.
Hundarna var ensamna hemma i min syster hus under kvällen då jag firade med dom fast vi var hemma hos en annan där firandet höll hus, fast dom bor på andra sidan gatan så jag gick in var 3:e timma och lät vovvarna kissa. Under 12 slaget så var hundarna själva också, men jag gick in sen vid 1:tiden när smällandet var över och då var hundarna helt lugna så jag märkte ingenting på dom, de verkade ha sovit :)
Vi var hemma hos min mormor och morfar med min moster och mina kusiner. Det gick väldigt bra, Gizmo brydde sig inte alls om raketerna, och min mormor och morfar bor ändå mitt på stan, 200 meter från slottet där det stora nyårsfirandet i Örebro hålls varje år. Jag och min mormor stannade dock kvar i lägenheten med Gizmo medans dom andra gick till slottet och tittade, jag ville inte lämna honom ensam. Men vi gick ut på deras terrass och tittade på raketerna, och Gizmo var med där ute. Det var hans andra nyår, men första hos mig.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Vi var hemma med Walther och två kompisar. Det gick bra med fyrverkerierna. Han hade hoppat till lite ute när det smällde och vid tolvslaget var vi inne och han skällde lite på raketerna och ville gärna hoppa upp i knät, men det gick ändå bra över lag.
Jag var ute med Dipp på morgonen på en extrajobbig promenad både fysiskt och mentalt för vi visste att vi nog inte kommer kunna gå längre rundor senare, men vid dagens 3:e (och sista) promenad vid 16-tiden så hade vi henne lös i skogen, vi tränade spårning i skogen och när raketerna började så smått så brydde hon sig inte för hon var fullt upptagen av sitt sök.
När vi kom hem gav vi henne lugnande lite i förebyggande syfte. Förra året var hon extremt nyfiken, stod i fönstret och tittade, så gårdagen blev en överraskning för oss båda, vid 19-tiden började hon hyperventilera och skakade enormt, det gick lätt att jämföra med min egna panikångestattack som jag får titt som tätt.
Så, vi tillbringade stor del av kvällen i sängen, jag min sambo och Dipp mellan oss, vi försökte lugna ner henne men det gick inte att nå henne, så rädd var hon.
Vid 3-tiden inatt lugnade hon ner sig så vi alla somnade helt utmattade.
Idag har hon varit lugn, men vid morgonpromenaden så var det någon idiot som smällde smällare och då kom hon till mig direkt och sa med blicken"du matte, nu går vi hem va?"
Jag har hört om dessa beteenden innan men har aldrig haft hund och aldrig varit med en hund vid nyår, se detta var en ren mardröm som jag ville bara skulle ta slut.
Jag tyckte så synd om Dipp, katten var också rädd, men hon satt under kökssoffan och verkade trivas bäst där