Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4615 ggr
Noa-Nisse
1

Är du beredd på att bli hemma...

… från jobbet/skolan om din hund blir sjuk? Alltså mycket sjuk, inte bara lite lös i magen eller liknande :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Vargöga]
0

Eftersom jag inte jobbar så är jag alltid hemma. Skrattande

Maliiin
0

Självklart! Har redan fått ta ledigt från jobbet ett antal gånger för att hunden varit dålig och för att vi ibland fått åka till veterinären :)

Wand
0

Sätter alltid djuren först - Inte bara hunden, utan alla(möss, hamstrar, gerbiler). Skulle någon av mina djur bli riktigt allvarligt sjuka, så att de ligger på gränsen mellan liv och död, då är det självklart att jag skulle skippa skola/jobb för att göra allt i min makt för att få älsklingen frisk.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

thilda-
0

japp

Loveradio
1

Absolut. Jag har skippat skolan för att vara hemma med Valle då han var dålig.

Hundar är ju ungefär som barn. Tycker man har samma ansvar att vara hemma med dom som man har om ett barn är sjukt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

NathalieT
0

Det är en självklarhet för mig!

Noa-Nisse
0

Va bra! samma här. Vi diskuterade det nämligen på jobbet idag och en av mina kollegor berättade att hennes hund låg hemma och var jättesjuk och var tvungen att åka in till veterinären men hon hade sagt att hon inte kunde komma in med hunden fören efter jobbet…

Jag blev paff när jag hörde det :O

Mariadottir
0

Det är en självklarthet att vara hemma! Vi har inte själv hund, men katter och är man inte beredd att åka till vetten direkt och stanna hemma från jobb/skola så ska man inte ha djur tycker jag!
Skulle hon göra på samma sätt med sina barn? Skrikandes

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

[Moa-]
0

Jag vet inte hur det är regelmässigt faktiskt om man får stanna hemma med sjuka djur, du har ju VAB för sjuka barn och sjukskrivning om du mår dåligt… Vad registrerar man sjuka djur som? Så tror det gäller att ha en förstående arbetsgivare i de lägena…

Anibaz
0

Jag har fått skippa/dra tidigare från skolan ett antal gånger för veterinärbesök. Det är en självklarhet för mig. Det är en prioritet.

[MinRonja]
0

Ja, självklart!

Fridaaaa
0

Ja självklart!
Det är samma sak som att någon skulle skita i att vara hemma för att ungen är sjuk.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

Jag vet inte om jag hade sagt varför jag inte kom till jobbet den dagen. Hade nog bara sagt att jag inte kunde komma för att jag inte mådde bra. De har ju inte något att göra med varför "jag" är sjuk ;) förstå mig rätt nu =)

[jakke94]
0

#13 jag hade gjort liksom dig :) sagt att jag själv va sjuk :)

monstermash
0

Har inga djur just nu, men självklart. :)

Håller även med #13.

[Nalle-]
0

Hugo är familjens hund, så någon finns alltid hemma om han skulle vara sjuk. Jag har varit hemma från både skola och helgjobb när det har behövts.

zoolatri
0

Jag eller sambon stannar såklart hemma med den som är sjuk! Skulle aldrig lämna ett så pass sjukt djur ensam överhuvudtaget!

Jag har varit hemma från både jobb och skola när hund eller katt varit sjuk. Skulle jag itne få ledigt för att åka till vet så skulle jag sjukskriva mig själv…jag har haft turen att få ha med Tinka till jobbet förut innan jag började plugga. Nu när jag pluggar har jag behövt vara hemma en gång när det varit obligatorisk närvaro i skolan. Men läraren hade själv hund och förstod.

Karmatarerskanise
0

Skönt att se att ni hade stannat hemma :) Samma här!

Magdalenaa
0

Jag är hemma så fort min lilla krabat är febrig eller hängig. Jag vill ha full koll på att han får i sig vätska och ha uppsikt.

Givetvis går han före allt som heter jobb och skolan. Vetrinärbesök är lika viktiga som att fara med sitt barn till läkaren. Inte för att jag har barn, men jag värdesätter min hund lika mycket som en mamma för sitt barn.

Labolina_73
0

Nu är ju jag alltid hemma iaf men självklart skulle jag skippa jobbet eller annat om mina djur blev sjuka..

//Linda

Zvintos
0

Nu är jag ju hemma hela dagarna, men skulle jag inte vara det och det är sambons jobbarvecka, hade jag absolut stannat hemma!

Jespersen
0

Jag hade också stannat hemma om det var akut.

Lyckades ta semester när min hund fick en akuttid dagen efter, men annars hade jag nog gjort som andra här och sagt att jag själv var sjuk.

Zabina
0

O ja! Skulle aldrig kunna gå till jobbet och veta att min bästa vän är hemma själv och mår dåligt….

[Agilityvovven]
0

Absolut, hade inte ens tvekat på om jag skulle stanna hemma eller gå till skolan om något av mina djur var sjuka!

sofiek90
0

Jag skulle absolut vara hemma om hundarna eller hästen blev sjuka. Dock har jag ingen bil, så måste hunden bli körd till vet. skulle det behöva vänta (alla andra jobbar ju). Anars blir det busds och då en promenad på 2km till bussen. Till hästen kan ju vet. komma ut.

MVH

Sofie

Katti
0

En sån här tråd blir lätt väldigt klämkäck eftersom det självklart bara är de som stannar hemma med sitt djur som skriver här. Men faktum är att har man ett vanligt jobb så har man inte rätt att vara hemma med sjukt djur. Dock tror jag att de flesta arbetsgivare skulle försöka ge ledigt, men det är som sagt ingen rättighet man har. Det kan man tycka vad man vill om, men sån är verkligheten. Får man ledigt är det semester eller ledighet utan lön.

Nu har jag eget företag och sköter mig själv och gör som jag vill, men på den tiden när jag jobbade inom kommunen kände jag mig helt klart livegen i såna lägen… Nu har jag inte råkat ut för att ett djur varit ordentligt sjukt, men jag kan tänka mig lägen då man får lita till sitt sociala nätverk.

sofiek90
0

#26 jo visst e de så. Jag pluggar fortfarande på högskola/universitet och kan därför vara hemma just den dagen med djuret/djuren eller åka till vet. via buss. Men mina föräldrar eller min syster kan inte ta ledigt för att köra.

Det finns ju möjlighet att kompa, vet inte omd et är på alla jobb men på många (?) finns den möjligheten om man jobbat över o.s.v. eller jobbat in röda dagar eller så. Då går ju den tiden att använda. Rätta mig gärna om jag har fel. Det funkar så för de ja känner, men vet ju att alla kanske inte har den möjligheten.

MVH

Sofie

Katti
0

Det beror ju på vad man har för jobb. Inom den offentliga sektorn går det knappast, tänk t ex på vårdpersonal, lärare, busschaufförer med flera. De kan inte bara gå hem hur de vill!

Zabina
0

#26 Det är helt rätt! Jag jobbar inom kommunen och har inte rätt att vara ledig för en sån sak. Om jag visste att jag hade en chef som inte ger ledigt för att djur är sjuka så skulle jag säga att det är jag som är sjuk. Om inte det gick och om det inte fanns någon annan som kan vara hos min hund skulle jag helt ärligt ta på mig en varning för arbetsvägran och stanna hemma ändå…

[jakke94]
0

#28 vem som helst kan få kraftigt migränanfall och behöva gå hem ;) gäller o va bra skådespelare, då funkar allt :)

Fridaaaa
1

#30 Men alla jobb är det inte lämpligt att gå hem.
T.ex jobbar du på förskola, är det inte bara att gå hem, man måste fixa vikarie först, eftersom man måste vara visst antal personal per antal barn

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peppe
0

ja självklart!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maja2
2

Om hunden blir väldigt sjuk så torde man se till att den läggs in på djursjukhuset, blir den sjuk men Mindre sjuk så ser man till att Någon har koll på den. Kan man inte själv så får man be ngn annan. INGEN ska behöva ha dåligt samvete för att man inte skolkar från skolan eller ljuger sig till en ledigdag. Ordnar man ngn annan som håller koll, så duger det lika bra :)