Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 3365 ggr
Johanna-O123
2

Hur kan man vara så dum ???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Att människor kan vara dumma mot ett djur som är oskyldigt på alla sätt ovis… Det är tyvärr bara dem som kan svara på det ! Ett djur ska vara fri, ha en godförebild och inte sitta ensamma i ett hörn ! Djur ska behandlas rätt och inte använda dem som försöks djur.. Det är något vi djurmänniskor bara förstår ! Djur som suttit ensamma i ett föråd, övergivet hus, eller ännu väre… Inte haft någon att bli älskad utav eller få mat, vatten och all kärlek i världen! Önskar att man kunde rädda alla, önskar att man kunde ge alla kärlek i värdlen, ge dem allt dem aldrig har fått gjort i sitt liv…. Men det finns så många där ute i världen som skulle och BEHÖVER hjälp.  Frågor man skulle vilja få svar på, men får inget svar… Djur är väl inte mindre värda bara för att dem är djur ? Det tycker inte jag, djur ska sånsakt ha ett hem, kärleks fullt hem, få springa i parken, leka hur mycket dem vill, få ligga med en i soffan och gosa framför tv tillsammans, och sova med en tillsammans i sängen, och ha en där när man har det som svårats, få mat, vatten, och inte behöva känna sig ledsen eller rädd… Har man ett kärleksfullt hem, så ska man inte behöva vara rädd !!! "

Text: Johanna-O123 (Johanna Olsson) Det är en bild på mig och min hund när jag är 6 år Glad

Karmatarerskanise
0

Visst önskar man att alla djur fick känna på ett liv fullt med kärlek.

Johanna-O123
0
Rafflan
0

Djur är djur människor är människor, det är nåt man först måste skilja på.

Det vi kan uppfatta som kärlek kan vara en helt annan sak för djur, tex kela, klappa, vara när är nåt vi ofta gör för att vissa kärlek men det finns många djur som inte vill vissa kärlek på detta vis, det är nåt man inte heller får glömma ;)

Ixectrona
6

#3 - Visst får man inte glömma att djur inte är människor, precis som att en människa inte är en hund, en älg eller en orm. Vi är alla olika.

Men vad är det som egentligen skiljer människorna från de andra djuren?
Vi går på två ben, javisst. Det finns bara ett djurslag till som går upprätt som vi och det är Pingvingerna.
Vi är stort sett hårlösa och har sedan en stor "tofs" på huvudet, självklart, men det jag tänker på är snarare vad som finns inne i huvudet.

* Människan är den mest intelligenta av Jordens arter, såvitt vi vet idag. (Men man undrar ibland, över vissa individer…)
* Människan har förmåga till abstrakt tänkande, vi kan alltså vara konstnärliga, vi kan fantisera och berätta saker som inte hänt på riktigt.
* Människan… ja, det var ungefär allt. Vi är den mest intelligenta arten (såvitt vi vet) och har abstrakt tänkande, som (återigen, såvitt vi vet) ingen annan art har.

Det är de enda sätten vi skiljer oss från de övriga djuren.

Nu är det fel att packa in livsformer i facken "Människa" och "Djur". Vi är ju också djur, och det är ju enorm skillnad på exempelvis tankeförmågan hos en kråka och hos en spolmask.

Men, om vi pratar om djur som oftare finns i vår närhet, ryggradsdjur (från fiskar till däggdjur).
De kan känna smärta, glädje, behag och obehag precis som oss.
Många av dem är sociala varelser som kan känna kärlek till sina fränder.

"We are all animals of this planet. We are all creatures. And non-human animals experience sensations just like we do.
They too are strong, intelligent, industrious, mobile, and evolutional.
They too are capable of growth and adaptation.
Like us, first and foremost, they are earthlings.
And like us, they are surviving.
Like us, they also seek their own comfort rather than discomfort.
And like us, they express degrees of emotion.
In short, like us, they are alive; most of them being, in fact, vertebrae, just like us."

Från "Earthlings".
Och så såg jag en hemsk film om kycklingslakten här i Sverige för ett par månader sedan på YouTube, och då var det någon som hade magen att säga "människorna som protesterar mot det här lever i någon slags fantasivärld om att djur är som djuren i Disneyfilmer, alltså kan tänka precis som människor".

Det är väl skitsamma om de inte har exakt samma tankeförmåga som oss, det betyder inte att de inte kan känna smärta, sorg, förtvivlan och lidande? Skrikandes

Det jag ville komma till från början är att jag avskyr folk som säger "HUR kan man bry sig om några jävla djur lider när miljoner människor svälter varje dag?"
…
Först och främst så får man bry sig om precis hur mycket man vill. Om en person gör allt han kan för att rädda djur betyder det inte att han inte kan hjälpa svältande barn i Afrika också.

Och vad i allsin dagar är det som säger att just människan är någon slags gudomlig varelse, värd mer än alla andra? Det är hur en "speciesist" tänker (finns ingen bra översättning till svenska).

Jag har en empatistörning, ja. Och jag bryr mig inte om människor som dör på andra sidan Jorden. Jag bryr mig däremot istället mycket mycket mer om djur än den genomsnittliga människan.
Djur är bättre än människor.

De har aldrig ljugit för mig, aldrig bedragit mig, lurat mig, mobbat mig, eller skadat mig med avsikt. Igen, som sagt i Earthlings, människan är den enda arten i världen som avsiktligt orsakar andra varelser smärta - och som vet att det är just smärta.

Banankaka320
2

Jag är väldigt fäst vid mina djur, ex när det varit kalas så har jag stannat hemma för hunden inte får följa med. Då blir dem skitsura och säger "Det är bara en jävla hund".

En jävla hund? Den visar allafall 10,000 gånger mer uppskattning av min närvaro än vissa människor, den blir glad att se mig. Jag ser mina djur som mina "familjemedlemmar", men jag fattar ju att dem inte är mänskliga och skulle förmodligen äta upp mig om jag dog och maten tog slut … haha! Så brukar dem säga, "Ja men om du dör där med dina djur så äter dem upp dig." Vad gjorde inte människorna som fastnade på bergen?  ;)

Mina föräldrar säger ofta "En äkta djurvän har inte djur i bur, eller i fångenskap." Får mig att tänka om lite, det där är redan försent eftersom många djur är beroende av människor och kan inte sköta sig själva i naturen.

Och Folk som säger att djur inte har känslor, dem vet ingenting om känslor eller djur! :s

NathalieT
0

#4 Riktigt bra skrivet :)

Johanna-O123
0

# 4,5,6 Tack för att ni förstår vad jag menar ! Bra skrivet !! Mina djur betyder allt för mig, dem gör allt för mig (nästan ;-))) En del människor förstår inte hur man ska behandla djur.. Ganska många faktist…

Vet inte vad jag ska skriva …..

Denna kommentar har tagits bort.