Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1921 ggr
Chilli10
0

Frustrerad så in i...

Egenligen va det värre igår kväll, men som grädde på moset räckte ju inte det. Idag möter vi en hund 2 ggr som båda gångerna gör utfall, matte gör mer eller mindre ingenting. Jag är så trött på folk som inte kan hålla ordentligt i sina hundar.. Även folk som låter sin hund gå fullt ut i kopplets längd, som en usväng några meter ifrån där man själv går. Nu brukar ju min hund inte bry sig speciellt om detta, men jag fattar inte grejen!

Nu till huvudgrejer, det som hände igår kväll…

Åker ner i hissen med hunden igår kväll för kvällskiss. Hissen stannar på plan 2, men tjejen med sin hund väntar ist på nästa hiss. Vi går ut o kissar, är ute ca 10 min. Kommer in o ställer oss och väntar på hissen. Jag hör något tassande och kollar runt hörnet, då kommer hunden springande lös mot oss. Varpå jag skriker "ta hunden", tjejen kommer springande, men då är det redan för sent. Chilli hade redan flippat totalt (hon morrar/skäller något konstigt ljud och blir som en ål i kopplet, jag drar upp henne så att hon står på bakbenen) och den lilla hunden hade redan sprungit förbi oss..

Vi har även mött denna lilla hund tidigare 2 ggr och chilli har skällt/morrat. Då har det varit när vi ska gå ut ur hissen och denna människa har inte vett att flytta på sig en millimeter för att vi ska få komma ut. Så till saken hör att tjejen vetat om detta, visste att vi var ute, men ändå hade sin hund lös i korridoren vid hissen.

Jag ber henne (iofs var jag ganska upprörd så lät nog rätt arg) att hålla sin hund kopplad i fortsättningen. Hon svarar någor stöddigt som jag inte hör, troligtvis lika bra det då det säkert var ngt elakt om chilli…

Jag är fullt medveten om att det största problemet är ju mitt. Hon borde förstås inte flippa för att en annan hund kommer fram till henne på det sättet (den var inte aggresiv på ngt sätt, utan ville antagligen bara hälsa). Men jag kan inte låta bli att bli irriterad på hundägare som inte tar ansvar för sina hundar!

Jag känner mig verkligen helt förvirrad, frustrerad, ledsen och villrådigt just nu.
Vet inte vad jag ska göra.. :(

Detta har hänt 2 gånger tidigare med 2 olika hundar. En gång i somras när en lös hund kom framspringande till oss ute, hon var kopplad. En gång mot en överglad boxertik, ute, båda var kopplade och vid det tillfället var inte jag eller husse med.
Jag får en känsla av att hon känner sig trängd, men jag vet inte?

Kan det vara pga en tidigare händelse? En gång mötte vi nämnligen 2 schäfrar som kastade sig mot henne och högg efter henne, som tur var blev ingen skadad.. Detta var nere vid hissen.

Ber om ursäkt för långt inlägg, men vill mest skiva av mig.
Kan tillägga att hon inte annars visar tendens till att vara aggressiv. Hon leker fint i hundrastgården men olika hundar, går bra ihop med systerns lilla Tax och kompisens jrt osv.

Vad ska jag göra? Vad kan det bero på? Någon som har/haft liknande problem?

sallberglina
0

Vilken jobbig situation! Har inga tips men lämnar en kommentar och följer tråden.

Maja2
1

Jag tror att du måste träna på hundmöten helt enkelt.  Mycket av den osäkerhet hon känner när hon möter andra hundar, kan bero på Ditt beteende. Nästa gång ni träffar den där lilla, kommer din hund säkert ihåg känslan av att bli uppdragen på bakbenen- obehag alltså.

Självklart borde alla ha koll på sina hundar, men faktum är ju att alla har inte det. Därför måste man själv träna sin hund att agera på ett bra sätt när det kommer lösa hundar springande.  Ta hjälp av andra hundägare, kompisar, eller gå en kurs där du aktivt får träna hundmöten.

Stephanie
0

Jag skulle bli helt galen om nåns hund sprang fram till våra. Har man inte koll på sin hund lös, så har man den inte lös. Punkt slut!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Maja2
1

#3 Samtidigt är det ju så åxå att har man god koll på sin hund, så gör den som man ber den, även om det kommer en lös hund springande ända fram, dvs sitter vid ens sida och håller kontakt .

Stephanie
2

Ja, självklart - men jag hade ändå blivit förbannad om en lös hund sprang fram… Jag har alltid våra lösa, har sällan ens koppel med mig, men de får inte gå fram till varken hundar eller människor. Har man inte den kollen som sagt, så ska man inte ha dom lösa.

Syrran var ute på promenad för ett par månader sedan med vår ena tik som löpte. De mötte en tjej med en lös hund, tjejen ropade inte in hunden, som glatt sprang fram till min syrra och vår hund. Syrran sa till tjejen att hålla koll på sin hund och att vår tik löpte. Tjejen svarade då tillbaka att "det är ingen fara, han är jättesnäll" Skrikandes Har man den inställningen ska man verkligen inte ha sin hund lös.

Jag kanske ska tillägga också att jag alltså inte är rädd att våra hundar ska göra nåt om en annan hund kommer fram - men jag vet inte vad den hunden gör och jag vill inte ha den nära om inte jag sagt att det är ok.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Maja2
0

#5 Visst är det så, men nu var ju inte DET Ts bekymmer direkt.

Chilli10
0

#1 Ja verkligen :(

#2 Har gått en kurs där vi har tränat hundmöten. Hundmöten går jättebra annars. Hon går fot, håller ögonkontakt om jag ber henne.

Anledningen till att jag drog upp henne på bakbenen var självklart att jag inte ville att det skulle hända den andra hunden någonting. Det är inte precis som jag behöver göra det var och varannan dag som du får det att låta som…..

Som jag tror att du vet så kör jag med mjuka metoder annars.

"Självklart borde alla ha koll på sina hundar, men faktum är ju att alla har inte det. Därför måste man själv träna sin hund att agera på ett bra sätt när det kommer lösa hundar springande" - Precis det jag har skrivit.

#3 Håller med.

leonberg
0

Jag har haft samma problem men min Leonberger. Han blev överfallen och efter det var han osäker vid hundmöten vilket resulterade i försök till utfall mot andra hundar. Det blev en ond cirkel, eftersom jag blev orolig att jag inte skulle kunna hålla honom så kände han min osäkerhet och blev än värre. Vi fick hjälp av en bra tränare och nu fungerar det, så länge det inte är en gråhund vi möter. Det är väldigt viktigt att du själv är lugn och inte bryr dig om den andra hunden. Det är ju svårt när den kommer fram till er, men försök att låtsas att den inte finns.

Vad var din tanke med att dra upp din hund på bakbenen?

Maja2
0

#7, nej, jag menar verkligen inte att du gör så var och varannan dag, det har jag inte påstått heller, men att du agerar så - drar upp den på bakbenen - fast den inte gjort nåt fel, vad ska hunden tro om det? 

Jag kommenterar bara det jag läser, och tipsar om att träna hundmöten så att din hund agerar lugnt när det kommer fram lösa hundar, inget annat.  Vilka metoder du i övrigt använder dig av kommenterar jag inte, eftersom det var den HÄR metoden du använde i det du beskriver, och du har åxå beskrivit Varför….   Jag är ledsen, men jag tycker inte att det var en särskilt bra metod … men det är bara vad Jag tycker.

Jespersen
1

Jag tycker inte att det är något konstigt att hunden blir upprörd när den är kopplad och det springer fram en lös hund.

Min jack russell blir arg/tjurig när det springer fram hundar till henne när hon är kopplad och hon låter som en motorsåg, men att ha henne lös med andra hundar är inga problem.

Jag blir också riktigt irriterad över sånna händelser, i alla fall om det inte är en olyckshändelse. Min andra hund är jätteosäker på andra hundar och nu har det sprungit fram så mycket lösa hundar till oss att hon blir nervös bara hon ser en lös hund eller till och med bara hör någon ropa på sin hund.

Visst, deras hund kanske är jättesnäll men det förstör ju ändå för min hund som är rädd för andra hundar..

Mischa
1

Får hålla med #10

Man kan inte alltid begära att ens djur skall betee sig fläckfritt i alla situationer, antagligen blev du både rädd och stressad vilket hunden kände av och skulle "hjälpa till".

Hellre att du får "hänga" din hund än att den av misstag/medvetet skadar en liten hund som "vill hälsa" och surrar runt benen på er, det händer lätt skador när storleksskillnaden är stor och det är trångt.

≧◔◡◔≦

Chilli10
0

#8 Okej, vad skönt att det fungerar bättre nu. Dock så är det inte vid vanliga hundmöten som jag har problem..

Anledningen till att jag drog upp henne på bakbenen var som jag tidigare skrivit för att hon inte skulle skade den andra hunden..

#9 Ja, vad ska hunden tro? Det är klart att det inte är det mest optimala att göra! Men det var inte precis som att jag hade något val. Iom att den andra hundägaren är oansvarig o har sin hund lös och den kommer fram till oss kan jag ju inte bara stå där och glo. Jag ville ju inte att den andra hunden skulle bli skadad :(

#10 Precis, min är ju inte rädd för andra hundar än. Utan i vissa situationer osäker på dem.. Jag får en känsla av att hon känner sig trängd när hon är kopplad, men jag vet inte..

#11 Jo det blev jag, eftersom jag vet hur hon reagerat innan på just denna hund så blev jag tyvärr det.. =/
Ja, det är ju inte precis något man vill råka ut för.

Tack #10 och #11 för att ni förstår hur jag menar!

___

Jag känner inte att detta har någonting med hundmöten att göra, då det alltid går bra annars.
Det bor en liten Pudel här också, den har vi mött flera gånger vid hissen också, den har skällt, men hon har inte gjort någonting då..

Fjordell
1

Jag har upplevt många liknande situationer med min lillkille. Det lustiga är (vilket inte alls är så lustigt egentligen) att varje gång någon haft sin hund lös, medan jag haft min i koppel och denna hunden springer fram till oss så är det ändå jag som får skäll eftersom min hund morrat åt den lösa hunden som rusat fram mot oss.

Detta kan ha att göra med att min gosse är en amstaff, och många känner stor rädsla mot såna hundar, har jag märkt. De är ju så "livsfarliga"…

Jackson brukar vara jättebra på möten med andra hundar, även om det ibland händer att han drar mot hunden då han gärna hälsar, så räcker det med ett lätt ryck från mig så slutar han.

Måste tillägga att han enbart är 8 månader gammal, och vi har tränat mycket på hundmöten, då han haft svårt för möten när det är mörkt. Då har han gärna morrat osv innan han sett vad det är. Men det kan ju ha att göra med dålig mörkersyn, eftersom han var så ung. Nu håller han inte alls på så längre.

98% av gångerna bryr han sig inte om hunden. Det är enbart om hunden skäller och blir alldeles upprymd som han kan börja morra. (Inte på ett aggressivt sätt.) Jag känner själv att Jackson kan vara väldigt osäker inför andra hundar, men det har nog sina anledningar det med. Han har mött en stor schäfer vid 4-5 månaders ålder som gjorde utfall mot honom, och det kan jag säga, det var inte nådigt. Den hunden ville ha ihjäl min valp.

Efter detta event så har Jackson fått nån slags fobi för just schäfrar, då det verkar som att varenda schäfer vi nånsin mött har haft aggressiva tendenser och velat komma åt Jackson.

Och jag vill också tillägga att det inte har med mig att göra, för jag är och har alltid varit väldigt säker kring hundar och har bra hand om dem. Mina hundar ska veta vem det är som bestämmer, så det kan ju bli ganska mycket bråk med en amstaff i tonåren, haha ;)

Jag har inget emot att låta min hund hälsa på andra hundar, för jag vet att han är snäll och vill bara leka! Men då ska man alltid fråga innan. Hundar kan ju reagera olika, beroende på bilder situation de befinner sig i. Och även om man har två av världens lugnaste och snällaste hundar, så kan de reagera negativt vid möte under en stressig situation. Det borde alla hundägare veta, och därmed ha koll på sina hundar!

Chilli10
0

#13 Nej, det är ju inte alls så det borde vara. Blir så sur på folk som inte förstår att det är deras eget fel att deras hund är lös o springer fram till en annan hund. Folk i största allmänhet har inte alltid alla hästar hemma ;)

Ians
0

Jag undrar lite hur tänkte hon nu…..? Obestämd

Först går hon inte in i samma hiss som er…förmodligen för att hon sj ar osäker på hur hundarna skall regera…sedan låter hon sin hund springa lös…hon visste ju att det troligen fanns en annan hund ute….

Korkat skulle jag vilja påstå…

och har nu hunden smitit iväg…så får man väll vackert ta mössan i hand o ursäkta sig…inte på sin plats att vara kaxig då inte!

Cassii
0

Oj vad arg jag hade blivit om det kom fram en lösspringande hund till min! Oj! Har man sin hund lös ska man ha lika stor kontroll över den som om den vore kopplad. De vet inte min hunds historia, hon kan ha blivit biten rejält och precis nu kunnat gå förbi andra hundar utan att göra anfall. Och jag för den delen vet inte vad det är för hund som kommer springandes emot min!

Det värsta som finns är när folk skriker om de har hunden lös och den kommer springades emot en "hon är snäll, hon gör ingenting" men tänk om min hund inte är snäll eller kanske har kennelhosta? För man får ju tex. rasta sin hund när den har kennelhosta.

Sjukt oansvarigt av ägaren om den inte har koll på sin hund!

Lite ot kanske.

Mitchika
1

Jag har också min hund lös jämt och han lyder utan tvekan, så det är inga problem. Men han får ALDRIG gå fram till hundar, djur eller människor utan mitt tillstånd. Händer det en enda gång så åker kopplet på och stannar på, tills jag luskat ut varför han börjat göra så helt plötsligt. (Mer troligen, vad jag har gjort för fel som får honom att göra så helt plötsligt)

Men jag blir också arg när lösa hundar kommer fram till min, oavsett storlek. Nu är jag inte ett dugg hundrädd och då min hund inte är bunden till koppel kan jag agera lite annorlunda mot lösa hundar. Men jag känner så väl till den hjälplösheten man kan känna då man håller tillbaka sin egen hund och en lös hund kommer farande…

Angående dina frågor så är jag inte säker på att det är Chilli som är problemet. Eller, ja, på ett sätt är hon ju det. Men det jag menar är att det ofta kan vara den mötande hunden. Hade Chilli reagerat så på alla hundar hon möter så ligger problemet helt i henne eller/och kanske dig, men då det bara är vissa hundar hon reagerar på blir jag fundersam.

Alla hundar är individer och uttrycker sig olika, även beroende på ras. Det är små, små tecken och signaler som vi människor inte lägger märke till men som hundarna självklart märker då det är deras språk. Det kan handla om att ha öronen för långt fram, för långt bak, huvudet för högt eller för lågt eller helt enkelt om den mötande hundens utstrålning. Om den är dominant och har dominerande hållning och visar såna signaler, till exempel. Bara minsta lilla.

Hunden kan visa tecken och ha en utstrålning som Chilli förknippar med något dåligt/obehagligt/otrevligt eller något som hon helt enkelt inte gillar. Om Chilli haft en dålig erfarenhet tidigare kan det vara roten, annars kan det bero på osäkerhet i henne.

Jag har ett tips jag kan ge, som jag använde på en rasthund jag hade som inte ville sluta skälla och hoppa i kopplet när det kom andra hundar och som jag även körde med Stray då han var ung. (Även ibland nu då han är vuxen, för att träna honom på ett trevligt sätt)

Varje gång jag såg att det kom en annan människa med hund mot oss så gick jag till sidan av vägen med Stray. Jag klev inte av, utan gick bara till kanten. Sen stod jag så att jag skulle möta den kommande hunden och ägaren så att dom skulle gå förbi mig. Jag blev en vägg mellan Stray och den andra hunden.

Samtidigt hade jag en massa gott godis i handen, som jag visade honom att jag hade. Då han satt där och sökte kontakt med mig fick han tonvis med beröm och en bit av godiset. Tillsist så lärde han sig att varje gång en hund kom betydde det att han skulle gå till mig och få godis.

Min tanke var att om Chilli får in den rutinen med hundmöten kan hon söka trygghet i er rutin och kunna ignorera den andra hundens signaler, oavsett vilka signaler hunden utstrålar. Göra sin uppgift och lita på att matte har situationen under kontroll, som på lydnadsträningar och kurser.

Envishet är nyckeln. Det kan gå åt skogen 17 gånger, 1214 gånger till och med, men tillsist börjar hunden försöka förstå vad det är man vill och då gäller det att vara tydlig och snabb med beröm och belöning. Du har ju en klar fördel då Chilli inte gör så mot alla hundar. Då har du chans att träna in det på hundar som hon kanske mestadels ignorerar.

Det viktiga är att man gör det konsekvent på alla hundar man möter, oavsett Chillis reaktion. Eller att man åtminstone försöker. Kom ihåg! En halv seger är bättre än en förlust, en förlust är bättre än att inte ha gjort något alls.

Herregud, vad långt det blev… får ursäkta för det! Hoppas du orkar läsa.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Chilli10
0

#15 Ja, jag undrar också hur hon tänkte.. :s

#16 Jag blev ganska arg, men mest rädd tror jag.. Ingen fara för ot :) Jag håller med dig helt och hållet!

#17 Nej precis, skillnaden mellan dig o din hund och denna tjejen o hunden är ju dock att hon inte har någon koll alls.
Jag är inte heller ett dugg hundrädd, vore rätt komiskt att ha hund då :P Men saken är ju den att andra kan vara det, även om det är en söt liten en.

Ja, hjälplös är verkligen rätt ord!

Visst är det konstigt ja, men jag tror att det ligger något i det du skriver. Hon är osäker. Hon har även varit med om att själv bli attackerad vid hissarna av två schäfrar, kanske kan vara ngt där..

Det kanske kan vara ett sätt. Som det är nu vid hundmöten går hon fot bra, tittar oftast på mig om jag ber henne. Ger godis innan o efter förbigående.

Till sist, det gjorde inget alls att det var långt, har läst det flera gånger! Och Tack för dina fina ord :)

Mitchika
1

#18 Här kommer nästa långa inlägg, då. :)

Nej, det tyckte jag var dåligt. En annan sak om hunden hade smitit, men då kunde ju tjejen ha förklarat det utan att vara otrevlig och även bett om ursäkt för det. Hon borde ju se hur jobbigt du fick det med Chilli, för att inte tala om hur jobbigt det var för Chilli.

Jag uttryckte mig dåligt, vissa kan vara orädda för dom flesta hundar men rädd för en viss ras. :)

Suck… Stray har blivit attackerad två gånger av en och samma schäfer. Det gör mig så ledsen att det är så mycket hundattacker med den fina rasen… Men vi har träffat många härliga schäfrar också som Stray kunnat leka med och som varit riktiga änglar. Dom fina schäfrarna får inte glömmas bort heller.

Det kan vara så att den lilla hundens kroppsspråk och signaler påminner Chilli om schäfrarnas den gången hon blev attackerad. Annars kan en del småhundar också vara rätt odrägliga. Mest beroende på uppfostran och hantering. En liten hund som blir omkringburen jämt kan visa upp väldigt mycket dominanta och utmanande signaler, eftersom den "vet" att om det blir farligt så kommer husse/matte lyfta upp den i säkerhet, så den kan därav vara så tuff den vill. Många hundar gillar inte den attityden, vilket är förståeligt.

En ytterligare faktor kan ju vara att Chilli kände sig trängd. Ni var inne i trapphuset och stod och väntade på att gå in i den trånga hissen, vilket Chilli mycket troligt var medveten om. Dessutom är hon kopplad. Så kommer en annan lös hund farande emot er och troligen överraskar Chilli rejält. Jag är lättskrämd, så jag hade definitivt flippat ur om jag var i Chillis tassar.

Låter jättebra! :)

Anledningen till att jag föreslog stannandet och sittandet är för att det då blir lite som ett träningsmoment. Att hon ska börja fokusera på dig istället, varje gång det kommer en annan hund, för att hon då ska fullfölja fler kommandon och samtidigt belönas för det. Men metoden du använder kör jag också med på mina daghundar och den funkar alldeles utmärkt!

En annan idé är att anmäla sig till några aktiveringskurser. Finns det hundar där som Chilli inte gillar/är osäker på så är det ett bra träningstillfälle för att lära henne att jobba och fokusera på dig trots distraherande hundar runtomkring.

Vad glad jag blir att det jag skrev var till någon hjälp i alla fall. :)
Det var så lite så! :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

SaraC
0

Tycker inte alls att "största problemet är ditt" som du skriver. Du är medveten om att din hund behöver tränas i hundmöten och jobbar med det och har din hund under kontroll. Vad mer kan du göra? Så länge man har sin hund kopplad och ordentligt kontrollerad så måste man ju kunna ta den utomhus, att någon knäppis sedan låter sin hund springa vind för våg kan man inte och ska man inte behöva ta ansvar för.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ladymon
0

Eftersom jag inte sett hur din hund reagerera.. om de är p.g.a osäkerhet domintans etc så kan det vara svårt att ge råd på hur du ska hantera detta.

Men ett tipps är att ni faktiskt tar varandra i handen.. du och grannen :) och går en prommenad, då med hundarna kopplade (båda två ) och de får inte hällsa, det kan ni göra några dagar i rad sedan lovar jag att det här har lagt sig, Om ni båda är princip fasta såklart och leder prommenaden, Det kan mycket väl vara så att din hund känner en osäkerhet för dig, och den tilliten kan du bygga upp på prommenaden, Hon/han kanske inte litar på att du sköter hela situationen just nu och tar därför över den uppgiften, Tänk också på att inte använda kopplet så mycket ! använd kroppen och knoppen :) förutsee vad som komma skall och blockera med din kropp, Kommer en annan hund fram så här i fortsättningen, Ta ett kliv fram mot hunden, Ha din hund bakom dig, och blockera /parrera så att den andre inte kan ta sig fram. Kommer en hund springande på långt håll, sätt upp handen som ett stopp tecken, Gå framåt och skrik stanna till den andra hunden. Visa din hund att du sköter detta.. att hon / han inte behöver försvara sig själv, ta dig an ledar rollen :)

att skrika koppla din hund eller liknande.. stressar bara din egen hund.. blockera som sagt så att den andra inte kommer fram…

Chilli10
0

#19 Ja, det borde hon gjort. Men av det jag sett av henne hittills så verkar hon ju inte så kunnig, så verkar inte som hon gjorde det utan bara tycker chilli är "farlig".

Nej, visst finns det fina schäfrar! Har träffat några, bla polishundar och min farmors :) Med så är det ju mer eller mindre med alla raser, det finns bra o dåliga exemplar.

Ja, så kan det ju mycket väl vara.

Ja okej :) Det kanske skulle vara bättre för henne att få ngt mer att tänka på, men samtidigt går det ju -för det mesta- bra, så känns lite som en"onödig" procedur om du förstår hur jag menar.

Vi har faktiskt precis gått en kurs, vardagslydnad 2. Och där fanns det iaf en Pudel som hon ogillade rätt rejält. Flamsig och tramsig, för på. Sånt gillar hon inte. Men hon kunde fokusera på mig ändå. Vi jobbade mycket med henne lös, och det fungerade kalas. Har dock tänkt att gå typ spårkurs eller så, fast inte förrän till våren. Om jag skulle behöva mer hjälp med detta känner jag även att jag kan ringa/mejla instruktören jag hade för att få lite hjälp.

Vad bra :) Tack igen för dina kloka ord :)

#20 Nej, på ett sätt har du ju rätt, jag kan ju inte göra så mkt mer. Men det är ju min hund som flippar, och för allas skull -framför allt chillis- så vill jag ju inte att detta ska hända igen :(

#21 Jag går en känsla att det är pga osäkerhet, men samtidigt är jag inte säker.

Visst är det en bra idé, men jag vet bara att hon bor på båning 2 eller 3 och på varje våning finns 6-7 lägenheter. *plingar på varje dörr "hej, är det du som har en liten hund?"*
Tyvär tror jag inte heller att hon skulle vilja det.

Tack för dina tips, ska tänka på det om det händer igen -hoppas inte att det gör det dock, haha- När jag tänker på det i efterhand så förstår jag såklart att det finns bättre sätt att handla, men det jag gjode och inte gjorde var mer eller mindre pga att jag inte tänkte klart/panik.

SaraC
0

#22 Nej, men självklart ska du jobba med det här problemet, inte det jag menar. Utan som jag skrev - om man är medveten om ett problem, jobbar med det och gör allt för att undvika att det uppstår konflikter så kan man inte klandras för att det ändå blir en konflikt.

Chilli10
0

#23 Nej, jag förstår hur du menar :) Så sant!

SaraC
0

#24 Vad bra Glad

Har du provat skvallerträning förresten?

Chilli10
0

#25 Jag har läst om det, testat litegrann, men inte kört "fullt ut" riktigt. Kanske vore en idé. Måste bara få med sambon på spåret också så vi tränar likadant :)

SaraC
0

#26 Ja, det fungerar ofta väldigt bra! Och kräver inte så mycket från den i kopplet heller, jämfört med andra metoder. Värt att testa Glad