höll på att kvävas :(
Usch vad läskigt, är helt skakis nu.
Min valp fick tag på en strumpa som låg uppe på en pall (nån i familjen hade lagt den där.. har skällt ut dom massor). Så började han tugga och sprang iväg med den, dom andra jagade honom och försökte ta den men då trodde han att dom lekte och sprang ännu mer och försökte äta upp den.
Sen ropade dom på mig, och då hade han nästan hela strumpan i munnen, jag försökte verkligen öppna hans mun så mycket ja kunde men han höll igen så hårt, och jag vågar inte ta för hårt ifall att jag råkar knäcka käken på honom..
Sen sprang han iväg en bit och jag ser hur han försöker svälja hela strumpan, och då får jag äntligen upp hans mun och ser hur den sitter i halsen på han, o han försöker hosta, så jag får stoppa in hela handen och dra ut den (den satt fast kan jag säga).
Usch vad läskigt det var, sen spydde han..
Jag vet inte vad jag ska göra när han håller igen sådär hårt, hur ska man lösa det? Hur får man honom att öppna munnen?
Och ibland när han biter tag i ärmen på tröjor och sånt och morrar och drar, hur ska jag göra då för att han ska sluta? Han reagerar inte på någonting alls. Han biter i princip sönder det. Och när man lyckas få loss honom så hoppar han efter ens byxor eller nåt…
Om du provar att trycka nageln på tandköttet hårdare och hårdare om han inte lyssnar, det funkar på mig vovve :)
Bacon, svaret är bacon.

Testat byteshandel? Alltså att byta så att han istället får ett ben, leksak, godis eller annat som han får ha istället för det han inte får?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Nej men usch, då kan man ju skada tandköttet, om man trycker hårt med nageln.
Bättre tycker jag är att lära hunden att när man ska göra någonting så är det det som gäller. Öva på att öppna munnen ofta och ge dig inte förrän munnen är öppen. Gör det någon gång om dagen tills han vänjer sig. Samma sak med andra saker, vänj honom med att du håller fast hans tassar, rengör öronen, tittar på ögon och tänder osv. Det är viktigt att kunna hantera sin hund och att hunden lär sig att när matte gör någonting så är det det som gäller. Det ska inte hjälpa att streta emot, ge dig inte förrän du är klar. Men gör inte illa hunden! Hunden ska lära sig att det är tryggt att bli hanterad av människor, inte obehagligt.
Jag tror inte att du behöver vara rädd att knäcka käkarna på hunden. Flytta fingrarna lite längre in på käkarna om det går, så att du inte behöver känna att du måste ta i så hårt längst ut.
Och precis som AnneN säger så kan du testa med byteshandel. Vi tränade in kommandot släpp på vår tjej. När hon släppte föremålet hon höll i fick hon en godis och belöning. Först övar man med föremål som hunden inte bryr sig så mycket om, något som hunden bara råkar plocka upp i munnen. Sedan kan man öva med svårare och svårare grejer. Vår hund släpper till och med matbitar på kommando, även de som är så små att hon har dem inne i munnen. Vi behöver inte röra henne och ta tag i saken hon har utan hon spottar ut om det är inne i munnen. Väldigt praktiskt när hon tar upp snuskiga saker ute!
Byteshandel är super, för då lär sig hunden att inte så hysteriskt försöka behålla det den fått tag i och med det svälja super snabbt.
Träna på