amstaffs ägare tar sitt ansvar....
Jag blir så arg, när jag ser att tidningarna vinklar raser som amstaff, staffe bt. som KAMPHUNDAR!!
jag är inte själv någon stor älskare i dess raser, MEN tidningarn går ut och vinklar upp SKKs förklaring på dessa raser som kamphundar.
vilket är ett stort J-LA fel!!
I SKKs Lexikon kan man själv läsa om ordet kamphund, och det har inget med dessa 2 raser att göra.
Citat:
" Kamphund
Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. I ordet kamphund kan man innefatta alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar. Kamphund kan alltså betyda en hund som i historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund. En aggressiv
blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta bemärkelse. Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig.
Hundkamper är i Sverige och flertalet länder förbjudet sedan en lång tid tillbaka. Där det förekommerär det oftast förenat med allvarlig brottslighet."
Citat slut.
Killen hade haft sin hund till att tävlat i spår med, och skött den som vilken hund som helst, varför ska tidningarna JÄMT & ständigt svartlista en hundras/er som denna/dessa???
Denna killen tog sitt ansvar och avlivade sin hund, för att slippa höra ryktet i byn.
När då killen tog sitt ansvar så behöver väll inte en tidning gåpå!!!
Här kan ni läsa hela artikeln. Slå upp sidan 8.
Då skulle en rotweiler också vara "kamphund", eller en bulldog…….men så är det ju inte….suck!!
Undra om man skulle ringa tidningen, och tala med dem som har gjort artikeln för man ska f*n inte gå ut och svart måla vare sig hundraser och SKKs kunnande om saken och sedan att tidningarna lik 17 vinklar och skriver skriver som dem tycker och tänker i alla fall!
Rätta mig om jag över reagerar, eller har fel…tack!