Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2159 ggr
jonnson
0

Lära in - stänga dörren efter sig

Har lagt in denna tråd på Klickerträning iFokus också, men kollar med er här också. Det är så att jag gärna sover med stängd sovrumsdörr, åtminstone igenputtad men sällan stängd helt med handtaget. Efter att jag har varit ute på sista kissrundan med hunden, så ligger han gärna och gnager på sina ben eller leker med leksakerna en stund - fråga mig inte varför eftersom han är dödstrött innan vi går ut och är som en zombie under hela promenaden.. Hur som helst, problemet är ju då att jag måste gå ur sängen för att putta igen dörren så snart Milo behagat komma in i sovrummet och lägga sig för natten. Går det att lära honom att putta igen dörren själv? Och isf, hur gör jag? På senare tid har han även vaknat på nätterna för att gå upp och dricka. Då måste jag alltså ur sängen igen, öppna dörren, stå där och vänta under tiden han dricker, för att sen stänga dörren när han kommit tillbaka och lagt sig. Går det att lära honom att öppna och stänga dörren själv, gärna utan kommandon eller att jag ens behöver vakna på sikt? Det är en liten hund jag har, i storlek med en katt, så det är inte tal om att "ta i handtaget". Dörren öppnas inåt i sovrummet, och det är alltid ett par cm dörr att "ta i" när den bara är igenputtad och inte stängd med handtaget. Finns det någon möjlighet att Milo kan lära sig att på DEN dörren får man kraffsa för att den ska öppnas/puffa upp den med nosen eller tassen, men inte på andra dörrar? Lite virrigt förklarat kanske vad det är jag vill ha hjälp med. Men hoppas ni förstår ändå :)

malinroth
0

För att göra det möjligt för honom att öppna dörren inåt kan man hänga något i handtaget som han kan dra i (med munnen), om det inte glipar så han kan öppna med tassen förstås.

För att lära honom att putta igen dörren kan man ju använda sig av att lära honom target på en post-it lapp tex och sen hänga upp lappen på en dörr som han får öppna, på så vis kanske det är lättare att lära honom att han bara för öppna/stänga vissa dörrar (alltså dörrar med en liten lapp på). Jag är ingen expert men det kan ju vara en idé :)

Noa-Nisse
0

Hm, kan du inte ha en skål med vatten i rummet där du sover också? så slipper du en massa spring och att du ska vakna hela tiden.

Du kan ju också ta in leksaken som han leker med på kvällen i rummet du sover i så får han leka med den där för att sedan lägga sig tillrätta och somna utan att du måste upp och stänga dörren.

Han behöver väl inte ha tillgång till mer än ett rum på natten?

Medarbetare på Hundar.ifokus

jonnson
0

#2 nej han behöver inte ha tillgång till mer än ett rum på natten. Grejen är den bara att jag vill att man ska sova i sovrummet, och inte så mycket mer (som hund iaf). Leksakerna och benen får absolut inte vara här. Sen vet jag att det inte är något jättestort problem det här, såå jobbigt är det inte att öppna och stänga dörren ibland. Mest att jag kom på tanken att han kanske kan lära sig det själv. #1 vart kan jag läsa mer om target träning? Han är i princip bara inklickad, men inte så mycket mer än så..

Nicolina
0

Måste han leka en stund då innan han går och lägger sig? Jag tar bara med mig min hund in och stänger dörren och så går vi och lägger oss. Jag har ingen vattenskål inne i sovrummet, men skulle hunden behöva det så ställer jag ju såklart in en liten skål där med.

Kan det vara så att han har som en liten fixidé att han ska leka en stund på kvällen? Är det så att du vill att han ska göra det och tycker att det är ett litet gulligt och roligt beteende så är ju det helt okej, annars så är det ju bara att bryta beteende - plocka undan leksakerna och bara ta med honom in i din somrum och gå till sängs så lär han sig säkert snabbt den nya rutinen.

Annars så lät det ju som ett bra tips med tråden i handtaget eller en target =)

jonnson
0

Grejen är den att Milo just nu är "varannan vecka hund" då jag inte kan ha honom alla dagar pga jobb. Så 2-3 nätter i veckan sover han hos min mamma. Där har dom långtifrån samma regler för honom.som jag har, och tyvärr vägrar dom ända på sig. Som det är nu är jag beroende av deras hjälp, och får därför tåla att dom har andra regler. Men det är hoa dom han har börjat med dessa lekstunder efter kvällskissandet. För min del så stör det inte särskilt mycket att han vill leka på kvällen, det får han gärna göra om han tycker det är kul. Det är mest att jag är lat och bekväm och inte vill kliva ur värmen i sängen för att stänga sovrumsdörren när Milo behagar komma och lägga sig. En vattenskål kommer inte komma in i mitt sovrum. Äta och dricka gör man i köket, människa som hund. Och så är det med det. Men, hur lär man in att dom ska dra i ett snöre? Milo är ingen hund som gillar kamplekar med dragande.. En liten fråga OT förresten, har hundar färgseende? Och isf, kan man lär in olika beteenden för olika färger på en target? Om man jobbar med postit-lappar till exempel, kan hunden lära sig att på gul ska man nudda med nosen, på rosa med tassen och grön ska man kraffsa på?