Ny lag om ensamhet...?
Häromdagen var jag hos en vän som sa att det ska komma en ny lag om hur länge hundar får vara ensamma. Hon förklarar lagen ungefär såhär; Om någon ser att en hund varit ensam hemma längre än 5 timmar kan man ringa polisen som har rätt att gå i och hämta hunden.
Är detta verkligen sant? Jag kan inte hitta något alls om det!
Även om det kommer en lag som denna så tror jag inte att den skulle fungera i verkligheten. Hur många poliser har tid att åka runt och hämta hundar?

Någon direkt lag på det finns inte och jag har inte hört något om att det ska komma en hennel, men det finns "starka" rekomendationer om att hunden inte ska lämnas ensam mer än max 6 timmar per dygn och att hundar ska rastas minst var 6:e timme (dagtid, ej på natten då alla sover)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Ja, precis, det visste jag! Egentligen vore det inte helt fel med "den nya lagen" som min vän pratade om. Det är alldeles för många hundar som sitter ensamma 8-10 timmar/dag, utan rastning. Problemet är väl att det inte skulle fungera i praktiken.
Snacka om att jag aldrig borde få ha hund då… Förra vintern var min hund hemma 10 timmar ensam på en dag. Inget roligt alls. Men ibland händer det saker som gör att man absolut inte kan komma hem som man brukar göra.
Om då polisen ska omhänderta alla hundar och omplacera dem (antagligen) sen följa upp omplaceringen också. Då måste nog personalstyrkan dubblas minst. Jag tror knappast att polisyrker verkar attraktivt om man tillslut bara kommer köra runder och hämta upp hundar… Nej detta kommer aldrig fungera i praktiken.
Och vem är intresserad av att sitta och sirra ut sina grannar dag ut och dag in för att se om de är hemma eller ej…
Det finns hundar som mår dåligt av att vara ensamma hemma 15 min. medans en annan hund kan må hur bra som helst även om man lämnar den 6 timmar.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det låter inte särskilt realistiskt… att polis skulle hålla koll och hämta hundar som varit ensamma mer än 5 timmar, även om det många gånger skulle vara vettigt. Man skulle önska att hundägare kunde bry sig mer om sina hundar och deras behov dock.

#3 Jag ser inget som helst fel i att lämna sin hund ensam långa dagar ibland, om hunden inte far illa av det förstås. Det är som du säger, det blir inte alltid som man tänkt sig. Däremot tror jag det är väldigt många som har det så alltid. Jag skulle inte heller få ha hund om det skulle finnas en sån lag. Det har hänt att jag lämnat min hund 6 timmar i sträck ibland.
#4 Absolut!
Frågan är ju hur länge hundar orkar hålla sig? Klarar de verkligen av att hålla sig i mer än 6 timmar?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tror inte att det handlar så mycket om hur länge de orkar hålla sig… men hundar är flockdjur som far illa av att vara ensamma, även om det KLARAR att vara ensamma några timmar.
#6 Jodå det gör dem eller iaf min hund gör det. För några dagar sedan var han ensam i 10 timmar. Dock hade min dörr då gått i baklås så pappa fick plocka bort fönstret och så men ändå.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Hundar klarar av att hålla sig 6 timmar sålänge det inte är frågan om valpar, annars skulle det ju inte gå över natten heller om man inte ställer larm och springer ut.
Med det sagt så är det ju självklart inte en ursäkt för att man skulle låta en hund sitta dag ut och dag in i uppemot åtta timmar, utan rastning och sällskap. Tror däremot inte alls att en sådan lag skulle vara på gång eller att den skulle kunna genomföras i praktiken oavsett.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#7 Jag har inte sagt att det handlar om hur länge de orkar hålla sig…..
Jag frågade hur länge hundar klarar att hålla sig.
#8 Okej.
#6 om inte hade min hund kissat på sig varend natt, då jag sover längre än 6 timmar….
Min hund brukar komma och väcka mig om jag försover mig, när hon vill gå ut och ibland har hon inte väckt mig föräns vid 9 timmar sträcket efter vi gått ut från dagen efter. Så jag tror hundar kan hålla sig , men jag tycker att de ska ges möjligheten att få uträtta sina behov ofta för det är ju inte kul att gå runt att vara kiss/bajsnödig..
En skärpt lag om hunden tillsyn tycker inte jag vore en dum idé. Men visst skulle det vara svårt för polisen att i praktiken kontrollera och finna tid att isåfall ta hand om/ hämta hundar.
Men typ någon form av böter eller dylikt vore på sin plats så att vissa oseriösa personer tänker om!
Min ena granne hade förr en massa djur och mycket dålig standard hemma. Djurskyddet blev tillkallat och åkte ut, hon fick tillsägelser om förändring. Men ingen återkoll gjordes, efter ny anmälan åkte de ut. Tyvärr gick det ca 6 år innan hennes djur blev omhändertagna. Hennes hund (rottis korsning) hade tyvärr vid det laget blivit mentalt störd av att sitta ca 12 timmar om dagen inomhus och därmed avlivad samt att ca 20 katter blev omhändertagna varav ca hälften var i så dåligt skick att de fick avlivas!
Hundar klarar att hålla sig mer än 6 timmar.
Jag har en hund som inte gärna kissar i onödan. Vi kan gå en runda på morgonen vid sjutiden och hon kissar en stor pöl då. Går vi ut vid 12 tiden så är det inte ovanligt att vi bara promenerar. Alltså att hon inte gör ifrån sig alls. nästa gång jag går ut vid 5-6 tiden på kvällen kissar hon ístället. Klenod kissar ofta bara 2-3 gånger per dag oavsett hur många gånger jag är ute med henne under ett dygn.
Vid löp är det ju dock annorlunda. Då är hon mer ivrig att kissa ofta för att markera men säkert också för att hon är svullen och det trycker på mer.
#4 Bara för att man lämnar sin hund mer än 5 timmar så betyder det inte att man inte bryr sig om den. Jag jobbar för att kunna försörja oss. Jag lämnar min hund i rimliga tider (lagliga tider) Inte mer än 6 timmar. Men om de 6 timmarna slår på 5 min mer eller mindre är en skitsak.
#5 Precis, håller med dig. Jag strävade ju inte efter att lämna klenod i 10 timmarna den gången eller de 3(?!) andra gångerna också. Det var oförutsägbart. Snön ställde till det för de som skulle komma in till mitt jobbet som bor på landet och jag blev inbeordrad eftersom jag bor i stan (tvingad mot min vilja) att jobba mer. Min kompis som går ut med klenod ibland var inte hemma och kunde inte heller komma hem p.g.a. snön till sina hundar. Vägen till och från jobbet som vanligtvis tar bara 5-7min att cykla tog över ca 50-100 min att gå!!
Plogbilarna hade fått order om att inte köra fören snöstormen hade lugnat ner sig då det var för farligt. så man kan ju säga att det var kaos. tillråga på allt hade man inte hunnit få i sig mat under hela dagen p.g.a stress man var dyngblöt ända in på underkläderna av all snö. En bit utanför mig satt en ambulans fast i en snödriva som var större än jag vet inte vad. Då fick man hjälpa till att skotta fram den. Hade suttit fast i över 1½ timme. stackars den som satt och väntade på ambulansen…
När jag kom hem möttes jag av en livlig och glad unghund på 12 månader med energi till 1000… När man själv var trött som en gris och bara ville sova.
Hade en polis DÅ knackat på min dörr och sagt att "Hörre du du, vi har hört att din hund varit ensam i mer än 5 timmar" Jäklar vad jag hade smällt av då…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Själva ensamhetslagen har ju inte bara att göra med hundens behov att göra ifrån sig utan mycket är just för att hunden behöver kontakt då de är flockdjur. Det i sig gör att de inte trivs att vara ensamma hemma för lång tid. Sen är det självklart att vissa individer klarar längre tid utan problem medans andra bara klarar korta stunder.
Jag tycker iaf att om man vet att man ska vara borta länge så försök att se till att en granne, bekant, vän eller dylikt kommer över och umgås en stund med hundarna och även rastar den/ dem. Oavsett om hunden gör ifrån sig eller inte så gör frisk luft, och rörelse, alltid hunden gott.
#6 och 10 Har pratat med flera veterinärer om detta, då jag tidigare hade problem med att Milo kissade inne (detta visade sig dock vara pga stress inte att han var nödig egentligen). Hur som helst, så fick jag svar tillbaka från samtliga, att en hund (inte valp då) klarar med lätthet att hålla sig upp till ett dygn om den verkligen måste. Nu är det inget hundarna mår särskilt bra av, och ska verkligen inte göra det var och varannan dag. Men dom kan med lätthet hålla sig ett dygn om dom känner att dom måste.
#15 Oj det var länge! Det visste jag inte :)
Jag pratade med en tjej som hade flugit med en liten hund från usa (den fickalltså vara i kabinen) den hade hållt sig i 18 timmar
Har inte läst alla svaren, men kan inte se hur en sådan lag skulle fungera. Ska polisen ta folks ord på att hundar varit ensamma mer än 5 timmar? Går ju inte. Folk kan ju ljuga och hitta på till höger och vänster om dom vill.
#17 Oj! Hur kommer det sig att hundar kan hålla sig så länge?
#18 tjaa jag kan också hålla mig jävligt länge om jag måste :) Gissar att det är samma sak för hundar…
Mina hundar är ensamma hemma då jag pluggar på heltid (och pendlar Göteborg - Borås) och mina föräldrar arbetar på heltid. Ibland har min syster åkt förbi på dagen och gått en promenad med hundarna då hon jobbar skift. Om vi vet att vi är hemma senare än vanligt och det går att lösa. Annars löser det sig på annat vis.
Denna terminen är det lyx för dem då jag läser i Göteborg ca 4 timmar 3 dagar i veckan, resten är självstudier och jag är då hemma (det räknas dock ändå som studier på heltid). Därför får de komma ut ofta och mer träning under dagstid. Men för det mesta ligger dom och sover. Har jag mycket att läsa eller skriva ligger dom bredvid mig i soffan/sängen och sover och låter mig plugga ifred. Har jag inte alldeless för mycket blir det flera promenader/dag eller en tur in till stan. Har jag en hästledig dag kan det bli en heldag in till stan.
När jag kommer hem innan mina föräldrar ligger dom ofta och sover när jag öppnar dörren. Inga bra vakthundar direkt, men det tyder ju på att de med lugnet i behåll kan vara ensamma hemma på dagarna. Den lilla hunden går /studdsar/hoppar) alltid fram till mig och hälsar, medans den stora hunden brukar lyfta huvudet och kolla vem det är innan hon somnar om, typ.
Jag släpper ut hundarna innan jag går och lägger mig och under natten väcker hundarna pappa om dom vill ut. Oftast runt 4 tiden på morgonen. Dom får långa promenader varje dag och massa mental träning :)
MVH
Sofie
#13 Så är Chilli med! Ytterst sällan hon kissar 2 ggr på samma promenad. Brukar vara ca 3 ggr per dag.
Angående lagen så tycker jag att det låter orealistiskt som flera tidigare har skrivit.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Angående att hålla sig på natten kontra på dagen så är det stor skillnad. De flesta av oss kan utan problem hålla oss 10 timmar eller mer på natten, men det skulle vara värre på dagen. Det beror på att det finns ett speciellt hormon som gör att det inte bildas lika mycket urin på nätterna. Har man barn som kissar på sig på nätterna så kan de få medicin som man sprayar i näsan innan de går och lägger sig. Då håller de sig utan problem hela natten (om det inte är någon annan orsak till problemet)!
Hur ofta man behöver kissa beror självklart på hur mycket man dricker (eller får i sig vätska via maten), men det är också en vanesak. Hundar som inte är vana att gå ut så ofta brukar kunna hålla sig. Sen kan man ju ifrågasätta varför de skulle behöva träna upp den "färdigheten". Inget jag skulle vara stolt över som hundägare!
#23 frågan är om hundar har samma hormon. Jag har ingen koll på när hunddjur vilt jagar, men om ex är skymmningsdjur så är det inte säkert att de har de hormonerna som vi har.
jag har hört 4 timmar o.o om inte hunden har sällskap av en annan hund :S
// Stephanie och hårbollarna 

Rekommendationerna är 6 timmar men som hundägare ska man aldrig lämna hundar så länge ensam. Tänk på att det kan bli problem med urinblåsan medmera om en hund ska behöva hålla sig för länge.
Ibland kan jag tänka mej att det kan bli så ibland men dagligen då ska man nog börja fundera på om det är bra för hunden att få vara inne så länge.
Förfasar över det jag läser om att man lämnar hundar ensamma så länge som vissa gör här.
Skaffa någon istället som kan komma och rasta dom under dagen så skulle de må bättre.
Bra att det kommer lagar om detta då vissa inte riktigt förstår hur viktigt det är för hundar att få komma ut
#26 Majoriteten härinne är ansvarsfulla och kunniga hundägare, exemplen som kommit att man lämnat hunden i uppemot tio timmar är ju självklart inget som förekommer fem dagar i veckan året om.
Själv har jag det såpass "bra" att min hund inte behöver vara själv i mer än två timmar, men jag ser ju också att alla som har hund inte heller är sjukskrivna och faktiskt har jobb. Rekommendationerna som finns nu är tillräckliga, i alla fall se jag större problem med de mängder hundägare som enbart går ut med hunden för att kissa/bajsa och sen inget mer.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell