Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 26474 ggr
MonaAlexandra
16

Min hund kräks

Igår så kräktes min 10 veckor gamla valp. kan det vara för att han har ätit för lite? Han ska äta 3 dl om dagen alltså 1 dl 3 gånger.
Men han vill inte äta allt ibland.
Han har inte heller vaccinerats färdigt.
Skulle gissa på att det är lugnt. Men man blir ju så orolig ändå.

Mitralis
0

Jag tror inte att det ska vara något att oroa sig över, tänk bara på hur ofta barn kräks.
Kräks hunden ofta?

Maliiin
0

Valpar har ju en förmåga att stoppa i sig allt de får tag på. Så kanske har vovven ätit något olämpligt?

Det viktiga är att se till så de inte blir uttorkade. Så håll koll på honom så att han äter och dricker ordentligt. Å skulle det fortsätta så kanske det är bäst att kontakta veterinär. Valpar blir ju uttorkade ganska lätt.

LinaK
0

Vet att min havanais kunde kräkas ibland innan han fick sin frukost då han var valp, då var det som vitt skum som kom upp. Även när han böt tänder så kunde han kräkas lite.

Men om din valp bara har kräkts någon enstaka gång är det ju ingen fara.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tina
1

Min valp är nu 13 veckor och har kräkts någon enstaka gång. Ibland har han kräkts lite i munnen och sedan svalt det. Som de andra säger kan valpar äta allt möjligt, min älskar att äta bark, hö, skit, småpinnar, hår, kottar och annat som han lyckas få tag i. Kan förstå att vissa saker behöver komma upp ibland.

Har din uppfödare rekommenderat dig att ge valpen en viss mängd mat ett antal gånger per dag så skulle jag lita på det. Valpar kan dock ha olika energibehov beroende på storlek och aktivitetsnivå. Lär känna din valps kropp, revbenen ska kännas med lätthet och ryggen ska inte rulla i rörelse. Vill valpen inte äta all mat skulle jag spara den mat han inte äter och ge den som belöning vid aktiviteter.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

InteAlls
0

Min uppfödare rekomenderade oss att ge vår valp mat 4 ggr/dag, när hon blev runt 6 månader så gick vi tre ggr/dag. Nu när hon är 9 månader får hon två ggr, men med en halv deciliter (relativt stor ras) innan vi går och lägger oss. Har märkt att vissa hundar behöver något litet på kvällen så de inte kräks pga tom mage. Sen justerar man mängden beroende på hur de verkar må.

Så spyr din valp på morgonen/natten kan det kanske vara just tom mage som är problemet.

MonaAlexandra
1

Jo han har bara kräkts en gång så det är ingen fara. Sen så skuttade han och lekte med mig och husse nästan direkt efter.
Men tror han bara fått i sig något dåligt. Han är en frisk och fin valp= stoppa i sig allt dom hittar. Han har en liten gömma under sängen med bland annat husses sockar, toarullar och leksaker.
Men idag ska jag smyg ta bort toarullarna. :)

Men tack för allas tips och erfarenheter. Det känns ändå bättre :)